Ориз и гликемичен индекс

Ориз

Гликемичният индекс на храните е класирането на храните, въз основа на непосредственото им въздействие върху нивата на кръвната захар. Гликемичен индекс или ГИ, е класиране на богатите на въглехидрати храни по скала от 0 до 100, според степента, с която те повишават нивата на кръвната захар след като бъдат изядени.

Храните с висок ГИ се усвоява бързо, което води до бърз скок в нивата на кръвната захар. Храните с по-нисък ГИ отнемат повече време за храносмилане, което води до по-плавно покачване на кръвната захар.

Според Харвардското училище за обществено здраве, диетата, богата на храни с висок гликемичен индекс се свързава с увеличаване на сърдечно-съдовите заболявания, диабета и наднорменото тегло.

Университетът на Сидни в Австралия поддържа обширна база данни на гликемичния индекс на различни видове храни. Базата данни определя висок ГИ на храни, които са с резултат от 70 нагоре или с нисък ГИ храни със стойност 55 или по-ниска.

Сортове ориз варират от нисък до висок ГИ, в зависимост от вида му, степента на обработка и как се приготвя оризът. Други храни, консумирани в комбинация с ориз също така могат да окажат влияние върху неговия гликемичен индекс. При разглеждане на ГИ, не забравяйте че въглехидратното количество е еднакво важно, ако не и по-важно, от самият гликемичен индекс.

Див Ориз

Бял ориз

Белият дългозърнест ориз и има среден гликемичен индекс от 57 на сто грама. Ризото оризът, със средно зърно има ГИ 69. Оризът, известен като лепкав или сладък ориз, който губи формата си и става много лепкава, когато се вари. Той има висок гликемичен индекс, който е класиран с показател от 87. Ароматният ориз, има най-висок гликемичен индекс от 89.

Кафяв ориз

Класацията на ГИ на кафявият ориз варира от 48 до 87, в зависимост от сорта, както и от това как се приготвя оризът. Японският кафяв ориз има ГИ 62. Задушеният кафяв ориз има гликемичен индекс 50. Бързо приготвеният в микровълнова печка кафяв ориз със средни зърна има ГИ 59.

Вареният кафяв ориз е с ГИ 72. Но когато става на въпрос за кафяв ориз, то не трябва да забравяме, че той има и други ползи за здравето, като например повече фибри и минерали, от полирания бял ориз, така че имайте това предвид, когато правите изборът си на ориз.

Див ориз

Канадският див ориз, има гликемичен индекс от 57. Той често се смесева с други видове ориз. Миксът от див ориз и кафяв ориз има гликемичен индекс 45.

Ако сте почитатели на ориз, тук можете да намерите вкусни рецепти с ориз, сред които класическите спанак с ориз, пълнено пиле с ориз, ризото, ориз с гъби, паеля и много други.

5 2
4 2
3 3
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати