Кои са растителните протеини и откъде да си ги набавяте?

Леща

Протеините са изключително важни за човешкото тяло. Те са съставени от по-малки частици, наричани аминокиселини. Аминокиселините са около 20 на брой, като осем от тях се смятат за незаменими. Това означава, че не могат да се доставят на тялото без мазнини и млечни продукти. Новите данни обаче показват друго.

При процеса на храносмилане протеините се разграждат до техните съставни аминокиселини. Те се абсорбират и способстват за създаването на нови протеини в тялото. От това става ясно, че протеините могат да се произвеждат и от човешкото тяло.

Много от хормоните са протеини. Те са важен източник на енергия, важни са за растежа и възстановяването. Имунната система, мускулите, предаването на нервни импулси, всички физични и биологични процеси няма как да протичат правилно без протеини. Дори излишъкът на протеин не е опасен. Той просто се преработва на мазнина и се складира.

Дълбоко вкоренено е мнението, че протеини се набавят основно от храните с животински произход. Това съвсем не е така. Всеки човек може да си набави завършен протеин, без да яде подобни храни. Това може да стане чрез внимателното комбиниране на растителни протеини.

Установено е, че съдържанието на аминокиселини не е еднакво при различните протеини. Поради това лесен начин за компенсиране на тази липса е да се съчетаят две различни храни. Методът се нарича протеиново допълване и е в основата на всяка здравословна вегетарианска диета.

Тофу

Всеки организъм е способен и сам да произвежда завършени протеини, стига да му бъде доставено разнообразие от растителни източници. Растителни протеини могат да се открият в житните и бобови култури, семена, ядки и зеленчуци. В тях се съдържа смесица от протеини, които се допълват взаимно.

Примери за протеиново допълване: овесени ядки с мляко, червена леща със зеленчуци, соево сирене, зеленчуков пастет или сандвич с фъстъчено масло, ориз с гъби; яхния с грах или нахут, разядка боб с препечени филийки и други.

Доказано е, че комбинирането на растителни протеини, като житни с бобови например, води до висококачествен протеин. В някои случаи той е дори по-добър в сравнение с протеина от животински храни. Една от най-обичаните вегетариантски продукти е соята, която сама по себе си има високо съдържание на протеин.

Ориз Басмати

Според Аюрведа източната философия за живота и храненето, оризът Басмати увеличава с до 40% усвояването на протеините от всички бобови култури. Поради това в тяхната кухня всички продукти се сервират с ориз Басмати.

5 1
4 1
3 0
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати