Колко сол трябва на манджата?

Сол

От много години се твърди, че бялата рафинирана сол е действително бялата смърт. В резултат на многогодишни изследвания за живота на няколко десетки хиляди хора на средна възраст се е постигнал изводът, че редовната употреба на солени продукти удвоява риска от рак на стомаха. При това тенденцията засяга все повече мъже.

Да се откажем ли от солта съвсем?

Това не трябва да става в никакъв случай, тъй като натриевият хлорид или солта изпълнява в организма много важни функции. Тя "завежда" кислородния обмен в клетките, регулира хормоналния фон, способства за изваждане на шлаката чрез бъбреците, а също така отговаря и за чувството на жажда и изработването на кръв, слюнка и други.

Освен това солта е много нужна за продуцирането на солна киселина в стомаха. Затова нарушението на солния баланс може да доведе до слабост на мускулите, бърза умора, загуба на апетит, възникване на утолима жажда. Така че не трябва да се отказвате от солта, а просто да имате мярка при употребата ѝ.

Сол

Специалистите отбелязват, че препоръчителната норма за употреба е 5-10 грама на ден за възрастните и 3-8 грама за децата. В горещините можете да увеличите солта, тъй като калиевият хлорид се извежда от организма с потта. Това се отнася само за тези, които се натоварват много физически.

Важно е да помните, че солта попада в организма и заедно с храната. Тя се съдържа в различните пушени меса и риба, консерви и снаксове. Ако сте любител на тези продукти, то е добре да ограничите количеството сол. Четете етикетите!

Пушена риба

Трябва да намалите солта и при повишено кръвно налягане. Лекарите препоръчват хипертониците да ядат не повече от 6-8 грама на ден.

Установено е, че ако всеки човек съкрати потреблението на сол с 30%, то смъртността от болести на сърцето ще се намали с 16%. Солта е вредна и при склонност към надебеляване и отоци.

В магазините има йодирана сол. Тя се препоръчва на хора с проблеми с щитовидната жлеза. Тъй като йодът бързо се изпарява обаче, тя трябва да се добавя няколко минути преди готовност на ястието.

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати