Нарязани тиквички

Тиквички

Тиквичките (Cucurbita pepo) са зеленчук, от семейство тиквови и близък родственик на краставиците. Те са нискокалоричен дар от природата, богат на минерали, което е причината за множеството му предимства в нашето здравословно хранене. Тиквичката всъщност е едногодишно растение, което е двусемеделно, с пълзящо стъбло и образуваща видоизменени листа-мустачки, а цветът му варира от жълт до зелен.

Тиквичките са сравнително лесни за отглеждане и не са капризни. Обикновено се берат 2 до 7 дни след цъфтежа и е важно да не достигат дължина, по-голяма от 15 см, защото значително променят вкусовите си качества.

Смята се, че тиквичките произхождат от Америка, където първоначално са се използвали само техните семена. Разпространението им на Стария континент става едва през 16 век, когато мореплавателите ги пренасят наред с други растения. Интересен факт е, че тогава тиквичките са се отглеждали само в ботанически градини и едва в последствие става масовото им отглеждане. Вкоренени от векове в средиземноморската кухня, през 18 век именно италианците започват да приготвят тиквичките по начините, които познаваме и днес.

Видове тиквички

Тиквички на резени

- Цукини (Zucchini) или зелени тиквички, разпространени масово по Средизменоморието и Западна Европа, са разновидност, която се отглежда широко заради продълговатите й зелени плодове;

- Шайот са вид тиквички с формата на круша, която доста често се използва да заместител на авокадото. За разлика от цукините, те се нуждаят от по-продължителна кулинарна обработка;

- Сортът Straightneck се характеризират с цилиндрично тяло и грапава жълта кора. Имат подчертано сладка и сочно месеста част, богат вкус и щедро съдържание на каротеноиди, фибри и витамин С;

- Патисони са навярно най-колоритните на външен вид тиквички – имат интересна форма и различна окраска, варираща от бяло до оранжево и зелено.

Състав на тиквичките

Тиквичките са изключително интересен зеленчук – те не са извънредно богати на витамини, но за сметка на това има голямо съдържание на минерали - особено богати са на калий, баластни вещества, фосфор и калций. Освен това в тях се откриват завидно съдържание на витамин C и витамините от групата B.

Тиквичките съдържат 95% вода, 0.8 – 1% азотни вещества, 5.75 % безазотни екстрактни вещества, 0.95 % целулоза, 0.69% пентозани, 0.5% минерални соли. Хранителната им стойност е сходна с тази на краставиците. Голямо предимство е, че те имат малко количество захари, от които съвсем малка част е захарозата и значително количество растителни инсулиноподобни вещества, което ги прави важна и ценна храна за болни от диабет.

Минералните соли в тиквичките помагат на обмяната на веществата в организма. В по-голямо количество съдържат фосфорни и калиеви соли, калций, магнезий, манган, желязо, мед, сяра и хлор, а също така и микроелементите молибден, титан, арсен, алуминий, литий, цинк и др.

В 100 г сурови тиквички се съдържат:

Белтъчини – 0.6 г, Въглехидрати - 3.7 г, Целулоза – 0.6 г, Вода – 94.5 мл и между 18 и 27 ккал;

Количествата витамини в 100 г сурови тиквички са: С – 23.0 мг, В1 – 0.03 мг, В2 – 0.04 мг, РР – 0.20 мг.

В 100 г сварени без сол и отцедени тиквички откриваме: 15 ккал, Протеин - 1 г, въглехидрати – 2.70 г, фибри - 1 г, мазнини – 0.36 г.

В по-голямо количество в тиквичките след кулинарна обработка откриваме от минералите: калций - 18 мг, магнезий - 19 мг, фосфор -37 мг, калий - 264 мг, натрий - 3 мг, цинк – 0.33 мг.

От витамините по-значителни количества се падат на: витамин C - 13 мг, Бета Каротин - 670 мкг, витамин A - 1117 UI, Lutein+zeaxanthin -1150 мкг.

Избор и съхранение на тиквички

Тиквички

Когато избираме тиквички за кулинарно приложение е важно да ги подберем с добра твърдост, гладка и ненаранена форма. Петнисти тиквички, с недобър тургор на клетката, с наранявания и мека кора са лишени не само от вкусови, но и от полезните си вещества.

При изборът на тиквички, главна индикация, че зеленчукът е пресен е боцкащата му повърхност. Най-добре е да подбирате средно до малки тиквички, защото по-големите имат много семки и в повечето случаи са презрели и е много вероятно да имат горчив вкус.

В прясно състояние можем да запазим свежи тиквичките не повече от 2 до 4 дни на сухо и проветриво място. Ако ги съхраняваме в хладилника, този период скача до 20 дни, но е важно да са в добре затворена кутия или в пликове и торби, но в никакъв случай в полиетиленови пликчета.

Ако искате да запазите свежи тиквички във фризера, преди това ги почистете, нарежете и бланширайте за няколко минути в подсолена вода. Оставете ги да изсъхнат, приберете ги в пликове и го замразете.

Кулинарно приложение на тиквичките

Тиквичките имат широко кулинарно приложение – използват се сурови, печени, варени и пържени в много супи, запеканки, вегетариански ястия, салата, суфлета, различни гювечи и дори в сладкиши. Най-подходящи са за ядене и кулинарна обработка са съвсем младите тиквички, които са и най- лесно смилаеми. Всъщност смилаемостта на тиквичките зависи от начина на приготвянето им – сварени се смилат лесно, а пържените тиквички са а по-трудно смилаеми. Тиквичките може да използвате като гарнитура и за приготвяне на разнообразни и вкусни манджи.

Рецепта за пълнени тиквички

Пълнени тиквички

Необходими продукти: 4 средни тиквички, около 1.5 кг, 1 ч.ч. ориз, 2-3 скилидки чeсън, 1 морков, 1 домат, 1 чушка, 500 гр кайма, няколко стръка копър, 1 с.л. олио.

Нарежете всяка тиквичка на 3 части и ги издълбайте с помощта на лъжица. Подредете ги в подмазнена тава. Накълцайте издълбаната част ситно и го добавете в тиган, където вече за запържени накълцаните скилидки чесън и настъргания морков. Щом течността се изпари, добавете и разбъркайте с каймата, запържете я и добавете настъргания домат, ситно нарязаната чупка. Щом каймата се запържи, добавете и ориза и запържете и него. Долейте 1 ч.ч. вода и щом набъбне, овкусете с накълцания копър, подправки и напълнете тиквичките. Долейте чаша вода в тавата и пъхнете в умерено загряна фурна да се изпекат.

Ползи от тиквичките

Тиквичките са ценен дар от природата, който носи редица ползи на организма. Освен, че са редовна част от много диети за отслабване, тиквичките се използват и при заболявания на сърдечно-съдовата система, при хипертонична болест, болести на черния дроб и други. Препоръчителни са в менюто на деца и хора, които се възстановяват след болест. Онези, от нас, които има храносмилателни проблеми, могат да намерят верен помощник в лицето на вкусните тиквички, защото те са нискокалорични и лесно смилаеми.

Важно е да отбележим, че органичните киселини в тиквичките са в много малко количество, което ги прави отличен хранителен и диетичен продукт при лечебното хранене на болни от бъбречни заболявания. Редовното похапване на тиквички е чудесен начин за попълване на запасите от витамин С, за профилактика на малокръвието с атеросклероза, за подобряване на работата на стомашно-чревния тракт. Действат добре при болести на стомаха, жлъчния мехур, дванадесетопръстника, при хипертония, затлъстяване, малокръвие и сърдечносъдови заболявания.

Пюрето от тиквички е едно от първите, които трябва да се включват в менюто на малките деца и бебетата, защото в тези зеленчуци има по-малко вода, отколкото в аналогични зеленчуци с високо съдържание на минерални соли. Кърмачките могат да хапват тиквички на вола, защото те имат висока усвояемост и малкото съдържание на растителни фибри.

Зелени Тиквички

Вреди от тиквичките

Единствената вреда, която може да възникне за човек от консумацията на тиквички е алергия. Алергичните състояние от тиквички обаче са голяма рядкост. Освен това не се препоръчва прекаляването с тиквички при бъбречни заболявания, които са свързани със затруднено извеждане на калия от организма.

Разкрасяване с тиквички

Използвайте тиквички в своята диета, ако искате да загубите някое друго килце. Те са извънредно ниско калорични и дори да похапнете по-голяма порция салата от тиквички или др., това няма да се отрази на фигурата ви. Освен това семената на зелените тиквички са главна суровина за много продукти за разкрасяване – включват се от водещите козметични фирми като съставка на кремове за регулиране на работата на мастните жлези.

5 1
4 3
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (4)

Изпрати
Aneliq
Aneliq
13.07.2016 13:27
Тиквичките са чудесен зеленчук,и така като чета статията,отглеждането им не е трудно.Благодаря за изчерпателната информация
0
0
Цветана Станева
Тиквичките са много полезни особено на вола :D - "Кърмачките могат да хапват тиквички на вола, защото те имат висока усвояемост и малкото съдържание на растителни фибри."
0
0
Катя Благоева
Тиквичките са много полезни и хубави! Вярно е че пържени са много тежки, но от друга стран за супи са много добре приготвени. Например аз ги консервирам в боркани през зимата и винаги имам. Защото тези от магазина не са много сигорни, тъй като са пълни със всякакви торове. По хубави от домашните няма.
0
0
Дон Вегано
Дон Вегано
08.06.2014 12:01
Ползите от тиквичките са САМО ако си ги отглеждаме сами или от доверен източник , както и ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да се ядат СУРОВИ. Всякаква термична обработка превръща тиквичката във вредна субстанция за нашият организъм.
0
1