Маруля

Маруля в купа

Марулята (Lactuca sativa) е един от зеленолистните дарове на пролетта, от който трябва да се възползваме редовно, стига да сме сигурни, че марулята е натурален и чист продукт. Марулите виреят доста добре в умерените ширини. Те са от семейство Asteraceae и се култивират най-вече заради крехките си листа, които така обичаме да похапваме, приготвени на салати.

Марулята не бива да се бърка с градинската салата, макар че няма голяма разлика между двете. При повечето сортове градинска салата имат леко закръглена форма, докато марулите са с по-издължени и с по-плътни листа при някои сортове. Има много и различни видове марули - бостънски, китайски, айсберг, лятна маруля, Лоло росо, Дъбов лист, белгийска и къдрава цикория и много други.

Всеки един вид от този зеленолистен зеленчук би могъл да бъде полезен за здравето, ако е отгледан природосъобразно върху ненатоварени с пестициди почви. Крехките листа маруля имат свеж, леко горчив вкус, който се дължи на млечния сок, намиращ се в крехките тях.

Историята на марулята започва някъде в Египет, като дори е изобразена по стените на гробниците на фараоните. По-нататък във времето римляните култивират зеленолистния дар от природата. По времето на император Домициан се създава традицията тя да се консумира като предястие с различни сосове. Голям фен на марулите се оказал Луи XIV, който се постарал да превърне марулите в традиционно ядене, отглеждано в градините на Версай, а в последствие и в цяла Европа.

Има някои интересни факти свързани с марулите. Една от тях е, че помага на мъжете по-дълго да издържат на любовния напор на любимите си. Счита се също, че консумацията на салата може да действа като приспивателно, защото съдържа сънотворно вещество, наречено Lactucarium. Доказателство за това идва още от римляни и египтяни, които хапвали зелените листа за вечеря и така предизвиквали съня по-бързо.

Маруля

Състав на маруля

Пролетната зелена салата, измита и почистена добре е радостта за тялото ни. В нея се съдържат голямо количество полезни витамини и микроелементи. Зелена салата е отличен източник на хлорофил и витамин К. Богата на минерални соли, на лутеин и бета каротин. Хапвайки прясна маруля, ние си доставяме завидни дози витамин С, калций, доста фибри, фолиева киселина и желязо.

Маруля включва още хранителни вещества, като витамин А и В6, ликопен, калий. Доказано е, че външните по-тъмнозелени листа на марулята съдържат много повече каротин и витамин С, отколкото вътрешните, по-светли листа. В състава на марулята се срещат още лецитин, калциеви, калиеви, железни и фосфорни соли, а слабо горчивият вкус на зелената салата се дължи на гликозида лактуцин, който се намира в млечния сок на стъблото и листата.

Всички сортове марули имат ниско калорийно съдържание.

В 100 г маруля има 15-18 ккал, 1.36 г белтъчини, 2.87 г въглехидрати, 0.15 г мазнини, 0.7 г целулоза, 94.2 мл вода;

Витамини в мг%: С – 18, В1 – 0.06, В2 – 0.09, РР – 0.37, Е – 0.17, Каротин – 1.60

Избор и съхранение на маруля

Преди всичко марулята трябва да е свежа, по възможност пролетна. Листата трябва да са крехки, а не омекнали и посърнали и да са с гладка структура, без загнили участъци. Оранжерийни марули се предлагат през цялата година, но с тях трябва да се отнасяме по-внимателно.

Задължително условие е добре да измиете листата и по възможност да ги накиснете за няколко часа във вода, с малко оцет или 2 щипки сода. След това изплаквате още веднъж и подсушавате листата. Тази процедура е превантивна мярка срещу нитрати и нежелани вещества, с които е обработвана марулята. Старателно трябва да почиствате и измивате всяка маруля, била тя и домашна, от собствената ви градина.

Веднъж измита, марулята не може да се съхрани за дълго свежа и започва да загнива и увяхва. За да запазите свежестта й по-дълго, я измийте с ледена вода, подсушете добре и приберете в пликове в долното отделение на хладилника, по възможност без въздух в пликовете.

Кулинарно приложение на маруля

Салата с маруля

Една древна арабска поговорка гласи:

За да се приготви маруля, са нужни: Един педант, за да я измие. Един скъперник, за да я поръси с оцет. Един прахосник, за да я полее с зехтин. Един благоразумен, да я посоли. Един луд, да я разбърка.

Като оставим настрана поговорките, марулята си е предпочитания избор за салата, особено през пролетните месеци. В комбинация с червен или пресен лук, репички, краставици, варено яйце, зелената салата си е класика у нас за периода април-май.

Различните комбинации на марулята в приготвянето на салати включват добавка на риба тон, сушени домати, ядки, семена. В съчетание с ленено семе марулята е отлична храна за отслабващи. Неповторимата салата Айсберг няма как да се приготви без едноименния вид маруля. За да запазите здравословния дух в чинията със свежа салата, овкусете я първо с малко оцет, а после и студено пресован зехтин. Посолете леко и консумирайте с усмивка.

Преди да приготвите вкусна зелена салата, добре е винаги да подсушавате старателно листата, защото водата по тях ще попречи олиото или зехтинът да се разлеят равномерно и да овкусят зеленчуците. Накъсвайте марулята на парчета с ръце и не я режете с метален нож, защото така убивате витамините в нея. Винаги подправяйте зелената салата непосредствено преди консумация със зехтин и оцет. Важно правило: добавяйте първо оцет, а след това зехтин, защото мазнината покрива повърхността, а оцетът успява да проникне в зеленчука.

Ако сте решили да спазвате правилен хранителен режим, то диетолозите съветват марулята да се сервира в началото на храненето, преди основното ястие. Хапвайки най-напред зелена салатка, ние стимулираме отделянето на стомашни сокове и улесняваме смилането на приетите след това храни.

Ползи от маруля

Зелената салата е с високо съдържание на магнезий. Този елемент играе важна роля при възстановяването на тъканите, нервите, мозъка и мускулите. Големите количества фолиева киселина в пресните зелени листа предотвратяват вродени дефекти у децата в утробите на майките им. Марулите са добър помощник срещу анемия и подобряват работата на черния дорб. С изобилието си от витамини А и С, марулите се оказват и силно средство в борбата срещу рака. Бета-каротинът в нея пък е известен борец срещу различни заболявания като сърдечно-съдови, инсулт и рак.

На всичко отгоре марулите съдържат доста вода и фибри, които ни създават чувство за ситост по-дълго и по този начин ни предпазват от безразборно хранене, съответно и от напълняване. В диети за отслабване е препоръчително да се консумират сортове с по-твърди листа, защото те се обработват по-бавно от организмът и съдържат повече целулоза. Марулята също е богата на вода, което дава възможност на тялото по-добре да се хидратира, а фибрите помагат за доброто храносмилане и добавяне на чувство на ситост.

Къдрава Маруля

Марулите се препоръчват като храна за мъжете, които страдат от преждевременна еякулация. Наред с копър и яйца, зелената салата се счита за естествен афродизиак, който усилват сексуалното желание. Доказано е, че зеленолистните зеленчуци повишават потентността и при двата пола. Марулите имат приложение и като лечебни средство при задържане на вода в организма, както и при лениви черва. Пресният сок от марули с голям успех се прилага при физическо изтощение, нервна преумора, водна задръжка и отоци.

След всичко казано до тук, логично следва, че марулята е страхотен боец срещу запек, което отново се дължи на фибрите в нея, които улесняват работата на червата. Зелената салата може да се окаже благоприятно влияние при лечение на лошо храносмилане, артрит, проблеми на кръвообращението и колит.

Вреди от маруля

Вреди от консумацията на марули могат да настъпят, ако тя не е отглеждана спрямо принципите на природосъобразното хранене и е „пълна” с нитрати и т.н. В някои случаи са възможни хранителни натравяния. Тъй като марулята лесно и бързо засища, преяждането с вкусни пролетни салатки може да предизвика подуване на корема и чувство за дискомфорт и умора.

5 5
4 3
3 1
2 0
1 1
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
mihail angelov
mihail angelov
26.03.2013 14:09
Много обичам марули !Благодаря за изчерпателната информация !
1
1