Червено цвекло

Червено Цвекло

Цвекло (Beta vulgaris ssp. vulgaris var. vulgaris) е вид кореноплоден зеленчук. Една от неговите разновидности е червеното цвекло, което се разпознава по тъмночервените корени, които доста цапат при рязане. Вкусът на червеното цвекло е специфичен, освежаващ.

Червеното цвекло се хапва или варено, или печено и сурово. На практика, всички части от него стават за консумация, като листата на този кореноплоден зеленчук могат да се хапват на салата. Вкусът им наподобява този на спанака. От цвеклото може да се извлича боя. От незапомнени времена се използва в народната медицина като билка за лечение на различни заболявания.

Още древните гърци и римляни са използвали цвеклото за намаляване на висока температура. През Средновековието в Европа сокът от цвекло се е давал на хората, които по една или друга причина не могат да консумират твърди храни. Римляните били твърдо убедени дори, че ако един мъж и една жена ядат от едно и също цвекло, те ще се влюбят.

Червеното цвекло е важна съставка на пълноценното сезонно хранене. То е задължителна храна за активни спортисти, които искат непрекъснато да подобряват спортните си постижения и да имат по-голяма издържливост. Това се дължи на нитратите, които цвеклото съдържа. Тези съединения щадят кислородните запаси на организма и дават енергия.

Състав на червеното цвекло

Червеното цвекло съдържа средно 88% вода, 1.2% белтъчини, 9.3% въглехидрати, 0, 9% минерални соли, сред които калий, калций, фосфор, желязо, сяра, йод, кобалт, молибден, манган, флуор, бор, ванадий, йод, цезиум и рубидий. По съдържание на йод цвеклото е лидер сред зеленчуците. Това го прави широко използвано за профилактика и лечение на хипотиреоидоза - заболяване на щитовидната жлеза, причинено от дефицит на йод.

В червеното цвекло се съдържат неголеми количества витамин С, каротин, витамини В1, В2 и В12. Благодарение на наличието на калиеви соли, сяра, фосфор и магнезий се ускоряват процесите на обмяна на веществата в организма.

Червено Цвекло нарязано

Червеният цвят на цвеклото се дължи на багрилните вещества, от групата на антоцианите. Освен всичко това, червеното цвекло е високо ценено като отличен диетичен продукт, защото в 100 г кореноплодно се съдържат само 44 калории.

В 100 г червено цвекло се съдържат още около: 87 гр вода, 1.7 гр протеини, 0.1 гр мазнини, около 1 гр целулоза и около 9.5 гр захари и въглехидрати.

Избор и съхранение на червеното цвекло

За огромна радост червено цвекло се продава целогодишно по пазарите и веригите супермаркети. Избирайте кореноплодни без наранени участъци, големи и тежки. Кората трябва да е с наситен цвят, а вътрешността кърваво лилаво-червена. При рязане червеното цвекло доста цапа, така че пазете дрехите си.

За да съхраните червеното цвекло в продължение на няколко месеца, трябва се погрижите за него добре и да го сортирате. Отстранете повредените глави цвекло – ударени или изгнили. В никакъв случай не мийте главите, защото така създавате предпоставка да започнат да гният. Отрежете с остър нож листата на всяка глава, за да не изсмукват влагата от червеното цвекло.

Оставете всички глави цвекло в проветриво помещение, за да изсъхнат. Докато цвеклото съхне, то не трябва да е изложено на прякото въздействие на слънчеви лъчи. Може да запазите свежестта на червеното цвекло само ако го съхранявате на хладно.

Кулинарно приложение на червеното цвекло

Популярността на червеното цвекло като пълноценна, здравословна и лековита храна се увеличи у нас през последните 1-15 години. Ако попитате баба си, тя навярно добре ще си спомни, че с червено цвекло едно време са изхранвали животните на село.

Днес приложението му в кулинарията непрекъснато се разширява. Най-популярни са салатите с червено цвекло, в комбинация със зеле, моркови, картофи, ябълки, кисели краставички и какво ли още не.

Салата от Червено Цвекло

Свинското печено ще добие уникален вкус, ако под фолиото добавите и резени червено цвекло. От него се приготвят и доста вкусни сосове. Всичко към, което добавите червено цвекло ще добие наситено кървав до лилав цвят. Разбира се, популярният Борш няма как да мине без добавка на червено цвекло.

Голяма част от търговската продукция се преработва в сварен и стелиризиран вид. Листата на цвеклото също са годни за консумация. Могат да се приготвят варени, на пара или да се хапнат пресни в салати, като вкусът има наподобява спаначените листа.

Рецепта за Салата от червено цвекло и сметана

Необходими продукти: 300 г червено цвекло, 200 г ябълки, 120 г сметана, 1 с.л. настърган хрян, лимонов сок

Начин на приготвяне: Сварете цвеклото в подсолена вода с 1 ч.л. оцет или просто го опечете. Нарежете го на кубчета и добавете нарязаните дребни или настъргани ябълки. Объркайте със сметаната, разбита с хряна, сол и лимонов сок. По желание вместо хрян добавете пащърнак или моркови, а вместо сметана - кисело мляко.

Ползи от червеното цвекло

Категорично е установено, че редовно консумиращите червено цвекло се грижат превантивно срещу появата на ракови заболявания. Дори са регистрирани случаи на рак на кожата, при които налагането с компреси от сок от цвекло по няколко пъти на ден е довело до пълно изчезване на злокачествените образувания.

Подобно на римляните и днес специалисти препоръчват червеното цвекло при хроничен запек, различни смущения в храносмилателната система и чернодробни заболявания. За целта са достатъчни по 100-150 г червено цвекло на гладно, по възможност сварено.

Китайската медицина отдавна знае, че червеното цвекло укрепва сърцето, уравновесява тялото и пречиства кръвта. Сок от червено цвекло се доста препоръчителен за жени, които са в климактериум. Сокът от цвеклото стимулира черния дроб, бъбреците, жлъчния мехур, далака и червата и оказва цялостно укрепване на имунната система, особенно при борба с настинки.

В народната медицина с червено цвекло лекуват и болни от левкемия, а заради хлорофила, който съдържа, е неотменна съставка в менюто на страдащите от анемия.

Парадоксален е фактът, че въпреки наличието на захари червеното цвекло е полезно за консумация дори от диабетици. То подпомага усвояването на хранителните вещества и ускорява изхвърлянето на токсините от организма. Съдържа добри нива на йод и магнезий, което го прави подходяща храна за възрастни и болни от атеросклероза.

Не пропускайте да консумирате редовно червено цвекло, особено през зимните месеци. Коктейлът от сок от червено цвекло, ябълки и изцедени лимони е бомба от витамини. Може да ви предпази от грип и както вече споменахме - прочиства кръвта и забавя процеса на стареене.

Сок от Червено Цвекло

Всъщност съдържащата се в цвеклото целулоза, ябълчена, лимонена и други киселини са тези, които усилват перисталтиката, съдействат за разграждането и усвояването на белтъците, повишават жизнената дейност на черния дроб.

Около 200-300 мл сок от червено цвекло дневно подобрява общото състояние на организма. Този елексир, смесен с равни части сок от моркови и ряпа, помага при анемии. Ако го смесите пък с мед, сокът от цвекло се прилага при високо кръвно налягане и като успокояващо средство. 1 ч.ч. сок от червено цвекло на ден ще подобри с 50% паметта ви и способността да запомняте разнородна и неподредена информация. Лапи от стрито цвекло са доказано помощно средство при рани и отоци.

Диета с червено цвекло

Червеното цвекло е нискокалорично и подходящо за хранителни режими за редуциране на теглото. Диетата с червено цвекло, освен че ще ви помогне да се вталите, ще възстанови организма ви след изтощение. Тя помага и за растежа и укрепването на косата. Спазването на диета с червено цвекло освен всичко други ще направи кожата ви сияйна. В комбинация с упражнения по време на диетата може успешно да се борите и срещу целулита.

Диетата с червенo цвекло повелява сутрин на гладно да пиете по 1 ч.ч. прясно изцеден сок от червено цвекло. Втората консумация е вечерта, като преди 20.30 часа трябва да хапнете салата, приготвена от зеле, червено цвекло и моркови, подправена със зехтин.

5 1
4 3
3 2
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Борко
Борко
03.06.2012 20:09
много полезен зеленчук!!!
1
2