Риба Треска

Риба Треска

Треската е една от най-масово употребяваните риби в почти цял свят. Ако не се консумира прясна или размразена, от нея се произвеждат много рибни продукти. Освен, че е вкусна и податлива на широка кулинарна обработка, треската е рекордьор по съдържание на някои важни витамини, което я прави и много полезна храна.

За масовото използване на треска навярно спомага, както историята, така и факта, че тя е една от най-плодовитите риби. Женската треска може да снесе до 9 млн. яйца, но много малка част от тях всъщност оцеляват, защото бива изядени от други водни обитатели. Яйцата на треската плуват във водата до излюпването на малките рибки и често стават храна за други риби.

Треската обитава Атлантическия океан, затова и е най-известна атлантическа треска (Gadus morhua). Обикновено теглото на този вид достига от 5 кг до 12 кг, а на дължина е до 1.8 м. Все пак най-преобладаващи са тези с дължина 40 - 80 см на възраст от 3 до 10 години. Треската има способността да си сменя цвета, който варира от сиво-зеленикав до керемидено-червен.

Исландска риба треска се счита за една от най-висококачествените риби, защото има много вкусно, бяло месо. Макар и нейният ареал да са Атлантическите води, треската е традиционна храна за Средиземноморието, където се приготвя по най-различни начини от векове насам.

Тя става популярна в южно-европейските страни след 15 век, когато английски кораби започват търговски размяна на риба треска с Гърция, Испания и Португалия срещу стафиди. Не е случаен и фактът, че районите с големи търговски пристанища в Гърция, като Коринтос и Пелопонес имат най-голямо изобилие от рецепти за приготвяне на този вид риба.

В хода на историята рибата треска се е търгувала, както от корабите по море, така и по суша, защото осолена е можела да запазва вкусовите си качества за дълъг период от време. Треската е изключително богата на ценни хранителни вещества, а осолена или опушена треската е с дълъг срок на годност и дава възможност търговията с рибата да стигне и във вътрешността на страната, а не само в по крайбрежните райони.

С течение на времето треската е пропила стабилни корени в традициите на различните народи. Така например риба треска и картофеното пюре с чесън са традиционните ястия на гръцката трапеза на 25 март всяка година - националният празник на Гърция Евангелизму. Църковните канони повеляват вярващите да вкусят 2 пъти традиционната риба по време на Великите пости - първият път е през първата неделя на поста, а вторият - на националният празник по повод освобождението от турско робство през 1821 г.

Риба

Видове риба треска

В семейството на треската влизат няколко подвида: арктическа, беломорска, балтийска и др.Тихоокеанска треска (Gadus macrocephalus) обитава дълбоки води, до 900 м дълбочина. Размерът и достига до средно 30-35 см, а най-дългите екземпляри са до 50 см, с теглото и е до 15 кг, при средно около 6-8 кг. Уловът на Тихоокеанска треска е най-усилен по Западното крайбрежие на САЩ.

В течение на времето икономическата надпревара между САЩ и Съветския съюз за риболов на треска в подстъпите на Северно море и Северния ледовит океан води до доста незаконен улов на вида. В резултат на това Тихоокеанската треска (и не само) в момента е сред застрашените видове, както и атлантическата треска и риба тон.

Атлантическа треска (Gadus morhua) достига дължина до 2 метра, а теглото – до 50 кг, което я прави доста по-едър вид от тихоокеанския си брат. Този вид също е белязан от намаляващия улов, което е обвързано с икономически интереси между САЩ и Канада от една страна и европейските страни на Северно море от друга.

Състав на треската

Треската е крехка риба с изключително ниско съдържание на мазнини. Също така съдържа ниско количество холестерол. Маслото от черен дроб на треска е сред най-здравословни рибени масла. То съдържа в големи дози полезните омега-3 мастни киселини, както и много витамини и минерали.

Най-важната му полза е, че е сред най-големите животински източници на витамин А. Маслото от черен дроб на треска също така е на първо място сред всички останали рибни видове по съдържание на витамин D.

След треската по този показател се нареждат херингата, сьомгата и сардината. Освен това в треската има и завидно количество витамин Е. Средно 100 г треска съдържат около 17-19% протеин, 0, 5-5% мазнини, 82 ккал, 17.9 белтъчини, 0.6 г мазнини, 37-43 г холестерол и никакви въглехидрати.

Избор и съхранение на треската

Когато избирате риба треска, разбира се, трябва да предпочитате винаги прясна риба. Ако се загледате във рибното филе, то трябва да е плътно, а не тънко. Повърхността на треската трябва да е бяла и гладка без никакви наранявания.

Ако рибата е стара и не е прясна или е била консервирана, съхранявана неправилно, то тя най-вероятно ще има мътен жълтеникав оттенък. Същинската треска може да разпознаете сред останалите трескоподобни риби по сивите паралелни линии на кожата.

Обикновено на пазара може да купите треска, която е или замразена, или консервирана. В замразено състояние рибата се продава обезкостена без перки и без глава или само филе. Подобно на херингата и рибата треска се продава в консервирано състояние под формата на филе, потопено в растителни масла или във вода.

Риба Треска в сос

На пазара също така има разнообразие от марки осолена или опушена треска. Най-добре е да купите прясна треска 2 дена преди да я приготвите, съветват кулинарните специалисти от Средиземноморието.

Кулинарна употреба на Треска

Ако трябва да обработите цяла солена риба треска, първо я измивате добре и махате главата, опашката и перките, след което се нарязва на филенца и се накисва във вода. За да премахнете соления вкус, най-добре е да накиснете треската за 2-3 дена във вода, като водата се сменя периодично. Майсторите съветват последната вода за киснене на рибата да е хладка.

След това имате избор да приготвите треската по свой вкус – печена, пържена или на скара. В съседна Гърция треската е много популярна панирана, поднесена с класическо картофено пюре с много чесън.

Вкусът и ароматът на рибата, приготвена по този начин, добре се съчетават с магданоз, лук и свежи зеленчуци. Имайте предвид, че месото на треската е крехко, но доста сухо, което значи, че е хубаво да се маринова преди да се пече или да се мята на скара.

Най-добрият вариант е да си приготвите треска на пара, което отнема не повече от 10 минути. Поднесете филето от риба треска с лек сос от зехтин, прясно изстискан лимонов сок, настъргана кора от лимон, ситно нарязан копър и малко сол и черен пипер на вкус.

Пушената или осолена треска на филета е идеално мезе са водка, ракия или вина. Треската, която не е успяла да се изтъргува на рибния пазара се прави на сурими, което е рибна паста, влизаща в състава на рачешките рулца, в които е известно, че няма рачешко месо (или поне в тези, които масово се продават у нас).

Ползи от риба треска

Отслабване с риба треска

Огромните дози витамин А, които се съдържат в маслото от черен дроб на треска носят много ползи на нашето тяло. От една страна витамин А е важен за имунната система, от друга – помага на зрението ни, както и стимулира синтеза на надбъбречните и половите хормони.

Здравни експерти са категорични, че черният дроб от треска може да помогне доста при артрит, раздразнения на кожата, намалява риска от остеопороза, подобрява дейността на сърдечния мускул. Като цяло маслото действа укрепващи цялостното състояние на организма.

Рибеното масло от треска, както и от други риби, съдържа есенциални мастни киселини (ЕМК). Те са жизнено необходими за здравето ни, защото нашия организъм не може да ги синтезира сам. Затова и трябва да ги приемаме чрез храната си.

Диета с риба треска

Поради факта, че рибата треска е изключително бедна на мазнини, тя е доста подходяща за спазване на хранителен режим с цел редуциране на теглото. Цялата диета с треска трае 15 дена, разделени на 5 етапа, всеки от които трае 3 дена. В първите 3 дена е нужно да хапвате варена риба треска без сол и до 700 г дневно.

Следващите 3 дена хапвайте 400 г извара или 300 г крема сирене, 250 г сирене. През 7, 8, 9 ден може да ядете всякакви сушени плодове, но по 250 г на ден. Следващите 3 дена изпийте до 1 л прясно мляко на ден, а последните 3 дена може да изядете до 3 банана дневно. По време на цялата диета пийте до 2 л минерална вода ежедневно.

3.7
Общо 10 гласували
5 4
4 1
3 3
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати