вторник, 1 септември

Скумрия

4.3 от 13 Гласа

Скумрия (Scomber scombrus) е една от най-масово консумираните риби в цял свят. У нас е широко разпространена и популярна, защото е на много достъпна цена, а и крие доста вкусови и здравословни ползи, за които ще се опитаме да ви разкажем повече.

Скумрията е морска риба от разред костурови. Към семейство Скумриеви влизат около 16 вида скумрии, разпръснати из различните части и климатични пояси на света. По принцип скумрията достига до 50 см дължина, с тегло до 1.5 - 1.7 кг в най-редките случаи.

Рекордът за най-голяма уловена скумрия е постигнат в Норвегия. Най-разпространена скумрията е в Атлантическия океан и свързаните с него морета — Балтийско море, Средиземно море и др. Черноморската скумрия прекарва зимата в Мраморно море, а край българските брегове може да се види през април-юни. Тя е известна под името чироз и се завръща наново през септември-януари доста по-охранена и висококачествена.

Скумрията е вретеновидна риба с аеродинамична форма. У нас най-разпространени са обикновената скумрия и кальос, които се различават по шарките. При обикновената скумрия са видими силно изразените ивици в горната част на тялото с точки, което не е обичайно за вида кальос.

Пушена Скумрия

Месото на скумрията е плътно, по-сухо в сравнение с някои други риби и сивкаво на цвят с добре изразено тъмно включване по страничната линия. Месото има високо съдържание на мазнини, което е по-високо при обикновената скумрия. Има характерен и доста силен аромат на тлъста морска риба.

Тенденцията за рибното богатство е лоша, а в това число влиза и популацията на скумрия. В Черно море тя е едно от най-застрашените животни. В световен план скумрията е една от най-важните риби и заедно с риба тон и херинга, тя е една от най-масово консумираните риби.

Тя е била и една от най-важните храни за оцеляването на крайморските и крайокеанските древни народи в Европа. Някога уловът на скумрия с мрежи в Средиземно море и в Мраморно море е бил изключително резултатен. До такава степен, че някои историци дори я наричат "рог на изобилието" заради големите пасажи. Днес обаче черноморската скумрия е на изчезване. Сред останалите видове скумрия са още испанска скумрия, кралска скумрия и канадска скумрия.

Състав на скумрията

Скумрията е източник на много белтъчини и мазнини, които изобилстват в рибата, уловена през зимата в по-северните райони. На 100 г скумрия има около 13 грама мазнини, което я превръща автоматично в една от най-мазните риби. В порция от 100 г скумрия има около 18 г белтъчини, които се усвояват тройно по-бързо от белтъчините в говеждото месо например.

Макар и мазна скумрията е нискокалорична риба. Нужната дневна доза калории на човек средно може да се запълни от цели 700 г скумрия. Този популярен вид е много важен източник на Омега-3 мастни ненаситени киселини, а само незначителни количества от мазнините съдържат холестерол.

Освен това тя изобилства от големи дози на минералните вещества - калий, фосфор, флуор, сяра, цинк, хлор, натрий, както и целият спектър от витамини В. Най-голяма е концентрацията на витамин В12 и витамин РР.

Филе от Скумрия

В 100 г атлантическа скумрия се съдържат:

Калории: 205 Ккал Калории от мазнини: 125 Ккал; Мазнини: 13.9 г; Наситени мазнини: 3.3 г; Омега-3 мастни киселини: 2.6 г; Холестерол: 70 мг; Протеини: 18.6 г ; Натрий: 90 мг ; Калий: 314 мг; Желязо: 1.6 мг.

Избор и съхранение на скумрия

На пазара скумрия може да намерите във всякакво състояние – от прясно уловена до такава в замразено състояние цяла, чистена, без глави, само филе; пушена, осолена, консервирана в растителна мазнина или доматен сос. У нас масово разпространени са консерви скумрия с собствен сос, с гръцки сос или пък прословутите „Закуска” и „Ропотамо”.

Ако избирате прясна риба, вгледайте се в очите й и ако са много мътни, не я купувайте. Прясната риба винаги има бистър поглед и излъчва приятна морска миризма, а не на тиня. След като се улови скумрията има свойството да губи блясъка си, затова и трябва да търсите риба с лъскава и изпъстрена с шарки кожа.

Кулинарно приложение на скумрията

Скумрията често присъства на нашата трапеза, защото е изключително лесна за приготвяне и добре се съчетава с различни съставки. Скумрията може да се приготви всякак - пържена, печена на скара или фурна, задушена, варена на пара. По-едрите скумрии за подходящи за печене на скара, докато по-дребните екземпляри може да приготвите с доматен сос на фурна или друго съчетание по ваш вкус.

Вкусът на скумрията се комбинира отлично със съставки с висока киселинност – домати, лимони и съответно с по-кисели и остри на вкус сосове. Всякакви цитрусови плодове подхождат на приготвянето на скумрия.

Добре е да не замразявате скумрията, защото е мазна риба. Все пак, ако искате да сготвите замразена скумрия, важно е да отбележим, че не е нужно да я размразявате докрай преди да я подложите на кулинарна обработка. Оставете я да престои колкото леко да се отпусне и да можете да срежете костта й. Полуразмразената скумрия, печена на скара става невероятно вкусна, крехка и сочна.

Единственото, което можете да направите, е да овкусите със сол, червен пипер и малко лимонов сок. За заместители на скумрията се считат лефер, костур и риба тон. Подходяща напитка към ястие със скумрия са вина като Шардоне, Совиньон блан.

Ползи от скумрията

Скумрията крие много големи здравословни преимущества и полезни свойства. На първо място трябва да отбележим, че този вид риба изобилства от количества омега-3 мастни киселини, които имат много ползи. Те влияят благотворно на състоянието на кожата, на работата на сърцето, на мозъка, нервната система, действат превантивно срещу много заболявания, включително и Алцхаймер.

Като мощен антиоксидант Омега-3 спомагат за укрепване на мембраните на клетките на организма за сметка на неутрализацията на свободните електрони. Това са радикали, които могат да пробият стените на клетките и да нарушат тяхната дейност. Това води до възникване на редица заболявания, включително и онкологични. За да избегнем това, е важно да се храним с подходящи продукти.

Скумрия

За хора с астма е препоръчителна редовна консумация на печена скумрия. Заради ненаситени мастни киселини в състава на скумрията, тя е храна, която благоприятства хармоничния ръст и развитие на децата. Освен това е много полезен и за бременни и кърмачки. За подрастващите скумрията също е важна храна, която може да възпрепятства дисбаланс между ръста и развитието на вътрешните органи.

Витамините от група В помагат за синтеза на ДНК и участват в метаболизма на мазнините. Ако редовно включвате скумрия е менюто си, може да регулирате нивата на кръвната захар в организма си. Освен това тази риба помага на храносмилателната система и действа укрепващо на нервната система. Има свойството да подпомага образуването на хемоглобина и насищането на кръвта с кислород.

Полезните мазнини в скумрията са важни за нашия мозък, кожата и косата. Фосфорът в рибата помага за строежа на много ферменти, които са двигатели на химичните реакции на клетките. Пак заради фосфорните киселини, които са тъканта на човешкия скелет, скумрията е полезна не само за децата, при които костната система се формира, но и възрастните, защото с годините се появява проблеми с опорно-двигателния апарат.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest

Бъди първият, който ще даде своя отзив тук!

Водещи от категорията

Избрано

Подобни Статии

От другите сайтове

Свързани Рецепти

Тук виждаш статия за Скумрия от енциклопедията ни за различните продукти в Готвач.бг. Ако смяташ, че информацията за Скумрия е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формуляра за контакт. Търсиш още информация за Скумрия? Пиши ни и нашите редактори ще разширят статията.