Праскови

Праскови

В Китай, от където произлизат, прасковите имат мистично значение и вещаят късмет, закрила и богатство. Първоначално те са отглеждани в Северен Китай в тревисти и ерозионни места.

Прасковите са символ на плодородие и любов. Те са възпроизведени в порцелан и ги възпяват в много стихове. Сладкиши, оформени като праскови се приготвят специално за рождени дни. Дори дървения материал от прасковените дървета се изработва като амулети.

Днес булките в Япония и Китай носят прасковени китки и прасковени цветове се използват при честването на Нова година. Веднъж открити, тези диви китайски праскови са били широко разпространени и развити в много сортове.

Римляните наричат прасковите "Персийски ябълки", като това наименование идва от факта, че Персия е държавата, която е внесла прасковитe на Запад. Франция взема прасковите, във всичките им разновидности и им дава плодови женски наименования, асоциация на праскови и жените, която съществува и до днес, най - вероятно водена от тяхната красота.

Свежи праскови

Сред наименуваните сортове са Беле де Витри, Беле де Шевро и Тетон де Венус или „зърно от Венус”. Въпреки че Китай е на първо място в отглеждането на праскови, французите открили този метод самостоятелно, както и производителите в Монтройл, предградие в Париж, заявява, че това е тяхната тайна за отглеждане на най–добрите праскови. Луи XIV обичал праскови толкова много, че той давал пенсия на човек, който му донесе праскови.

Съществуват два основни вида праскови. Единият е праскова с трудно отделяща се костилка. Другият вид е праскова, чиято костилка лесно се отделя. Когато избирате праскови не обръщайте внимание на червените им части, а на тази част в близост до стеблото.

Състав на праскови

Прасковите имат изключително голямо количество витамин С. В една праскова се съдържат цели 90% от необходимата дневна доза от този витамин. Прасковите са богати на мед, желязо и каротин. В тях има голямо количество захари, от които преобладава захарозата. Количеството пектин в прасковите зависи от степента им на зрялост - в зелените количеството пектин е два пъти по-малко от това в зрелите праскови.

Разрязани праскови

Прасковите са източници на витамин А, както и на С и Е. Те са добър източник на сила. Съдържат много фито химикали, които действат като антиоксиданти, които изчистват тялото от свободни радикали. Фито химикалите са опасни за здравата кожа и могат да бъде изхвърлени от организма, чрез излагане на слънце. Препоръчват се да бъдат изяждани по пет праскови на ден.

100 г праскови съдържат 1 г протеини, 39 калории, 8 г въглехидрати, 89 г вода, 0 г мазнини.

Ядките на прасковите съдържат горчиво масло, витамин В и много етерични масла, които намират приложение в медицината и хранително-вкусовата промишленост.

Избор и съхранение на праскови

Прасковите са чувствителни плодове. Те лесно се нараняват и трябва да се съхраняват внимателно. Ако те не са узрели, съхранявайте ги в хартиена торба, но не ги разполагайте една върху друга, тъй като може да се наранят. Ако са узрели, те могат да се съхраняват в хладилник до една седмица, в зависимост от това, колко са узрели. За да бъдат много сочни, трябва да ги държите на стайна температура и за да се насладите на аромат и вкус едновременно.

Заради бързината, с която се берат, консервираните праскови са свежи и хранителни и чрез тях можете да усетите вкуса на лятната, свежа праскова през цялата година. Купувайте само праскови, които да отговарят на строгите производствени и земеделски критерии. Днес консервираните праскови се съхраняват във вода, сок, сироп. Праскови, които се предлагат в много сладък сироп са по–сладки, имат повече захар и калории.

За да обелите прасковите, сложете няколко в телена кошница - от вид, използван за пържене и ги потопете в много голямо количество вряща вода. Оставете прасковите във врящата вода 3-5 минути. Извадете ги и ги разпръснете в студена вода. След това бланшираните праскови са готови да бъдат обелени.

Праскови в кулинарията

Компот от праскови

Прасковите са едни от най-вкусните и разпространени плодове, поради които намират широко приложение в кулинарията и по-специално - сладкарството. Използват се като украса на много торти и сладкиши, от тях се правят много кремове, сладка, конфитюри. Прасковата може да се консумира в прясно състояние, запечена на фурната с мед, със сладолед или плодова салата, съчетана с други плодове.

Сладкиш с праскови

Любителите на по-екзотичната кухня могат да съчетаят праскови с шунка или студено печено пиле. Вкусен и бърз крем може да се направи с извара, йогурт, ванилия, желатин и пюрирани праскови.

Ползи от праскови

Прасковите имат високо съдържание на минерални соли, целулоза и ароматни вещества, което способства за отделянето на повече стомашни сокове, подобрявайки процесите на храносмилане.

Пресните праскови са особено подходящи за подобряване на чревните функции, действат положително върху жлъчката и черния дроб. Много са полезни за стимулиране на апетита и при запек.

Тъй като в прасковите има високо съдържание на калий, те са полезни за функциите на сърцето, а силният им диуретичен ефект ги прави неизменна част в диетите за укрепване на сърдечно-съдовата система.

Прасковите са полезни при анемия, заради високото си съдържание на желязо. Ликопен и лутеинът в тях помагат за усилване на зрението. Понижават холестерола и предпазват от развитието на ракови заболявания.

Смята се, че прасковите са полезни при подагра, болни бъбреци, ревматизъм и предотвратяват процесите на гниене в стомашния тракт.

Праскова

Прасковите имат свойството да възбуждат нервната система, а заради магнезият в тях, те подобряват емоционалното равновесие и намаляват стреса. Действат тонизиращо и като афродизиак.

Вреди от праскови

Хората с установена алергия към прасковите в никакъв случай не бива да ги консумират, защото съществува реален здравословен риск за тях. Прасковите не са подходящ плод за хора, които страдат от захарен диабет, повишена киселинност в стомаха или твърде чести диарии.

Приложения на праскови

Прасковите са идеален плод за диети. Те са много нискокалорични - съдържат 44 Кcal в 100 г. Консумирането на 4 праскови дневно не само помага за свалянето на килограми, но същевременно обогатява менюто с редица полезни вещества.

В прасковите се съдържат елементи, които имат свойството да задържат влагата в кожата. По този начин те придават свежест на лицето и предотвратяват появата на бръчки. Прасковите влизат в състава на много козметични продукти именно поради тази причина. Плодовите киселини в прасковите отстраняват мъртвите клетки и изсветляват тена на кожата.

5 5
4 2
3 2
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати