четвъртък, 18 декември

Броколи

4.6 от 8 Гласа

Броколите са растения с дървовидна форма, които разполагат с компактна глава на цветче, прикрепена към различни по размер дръжки и стебла. Поради различните му компоненти, този зеленчук има комплекс от вкусове и текстури, вариращи от меки и цветисти (цветчето) до влакнисти и хрупкави (стъблото и дръжките).

Неговият цвят може да варира от сивозелен и тъмнозелен до моравозелен в зависимост от сорта. Един от най-популярните видове броколи, е известен като Италиански зелен или Калабрезе, кръстен на италианската провинция Калабрия, където е растял първоначално. Броколите са от семейството на карфиола. Други зеленчуци, свързани с броколите са броколини (смесица между броколи и зеле) и брокофлауър (кръстоска между броколи и карфиол).

Броколите произхождат от Италия. В древноримските времена този зеленчук е бил произведен от дивото зеле. Той бързо се разпространява в Близкия изток, където е бил ценен поради своите ядивни цветни глави и в последствие е бил допълнително култивиран в Италия. Броколите са пренесени в Съединените щати през колониалните времена и популяризиран от италианските емигранти.

Състав на броколи

Броколи

Броколите съдържат гликосинолати - фитохимикали, които се разграждат до съединения, наречени индоли и изотиосианати (като сулфорафан).

Броколите също съдържат каротеноиди и лутеин. Те са отличен източник на витамини К, С и А, както и на фолати, фибри, фосфор, калий, магнезий и витамини B6 и Е. 156 гр. броколи съдържат 43.68 калории и 4.66 гр. протеини. Богати са на желязо, витамините В5 и В9.

Избор и съхранение на броколи

При избора на броколи трябва да се селектират тези с компактни цветни глави, които не са натъртени. Те трябва да бъдат с еднакъв цвят - или тъмнозелен, или лилаво-зелен, в зависимост от сорта, но не с жълтеникав оттенък. В допълнение, броколите не трябва да имат жълтеникав цъфтеж по тях, тъй като това е знак, че са презрели. Стъблата и дръжките трябва да бъдат твърди, без слизести петна по тях.

Броколите е необходимо да се съхраняват в разтворени найлонови торбички в хладилник, където могат да останат свежи в продължение на седмица. Преди да се поставят в хладилника те не трябва да се мият. Броколите могат да се съхраняват в продължение на една година, ако се бланшират и след това замразят.

Кулинарна употреба на броколи

За да се възползвате максимално от полезните качества на броколите ги пригответе максимално бързо след закупуването им. Приготвяйте ги по-кратко време, за да останат хрупкави и свежи.

Броколите могат да се задушават, варят и пекат. Преди това стеблото им се маха, а самото броколи се разделя на малки розички. Ако стеблото ще се ползва в рецептата, трябва да го обелите и нарежете на кръгчета. Ако искате да ползвате броколите в салата, първо ги сварете и след това ги охладете в купа с ледено студена вода, за да запазят хубавия си зелен цвят. Броколите се съчетават много добре със синьo сирене, кашкавал и готварска сметана.

Броколи в сос

От тях се правят страхотни запеканки във фурна. Комбинират се идеално с пилешко месо. Сварените броколи може да се подправят само с топено масло и чесън. Вкусът им се допълва добре от горчица и лимонов сок. Панираните броколи са вкусно и много бързо предястие.

При готвенето на броколите се отделя остра миризма на серни съединения, освободени при обработката, която е доста неприятна.

Ползи от броколите

Съдържащите се в броколите сулфорафан и индоли помагат за борбата с някои ракови заболявания като рак на белите дробове, на дебелото черво, на гърдата, на яйчниците, както и рак на пикочния мехур.

Нови изследвания доказват, че тези вещества в броколите работят и на много по-задълбочено ниво. Тези съединения действително дават сигнал на гените, за да увеличат производството на ензими, участващи в детоксификацията – процес на прочистване, чрез който органите премахват вредните съединения.

Богатите на сулфорафан броколи помагат и при лечение или профилактика на инфекцията, която е основен причинител на язви.

Сулфорафанът може да помогне и за възстановяване на повредена от слънцето кожа. Броколите също допринасят за намаляване на риска от сърдечни заболявания. Съдържащите се в тях мощни антиоксиданти от семейството на каротеноидите, наречени лутеин и зеаксантин, са полезни за зрението и очните лещи.

Броколите също помагат и за изграждане на силни кости. Една чаша сварени броколи съдържа 74 мг калций плюс 123 мг витамин С, който значително подобрява усвояването на калция. Тези зеленчуци са полезни и за изграждане на силна имунна система. Броколите намаляват и риска от вродени дефекти, тъй като една чаша броколи доставя 94 mcg фолиева киселина и витамин В, които са от съществено значение за правилното клетъчно делене при ДНК синтеза.

Вреди от броколите

Броколите съдържат естествени вещества, наречени гойтрогени, които могат да повлияят на работата на щитовидната жлеза. Хора с проблеми на щитовидната жлеза трябва да избягват консумацията на броколи.

Отзиви (3)

  • 3
    0
    Отговор
    Наталия

    2013-04-13, Оценка 5 от 5 за Броколи

    Обожавам броколи! :) Със сиренце са чудесни! Относно предния коментар - частицата "не" се пише отделно от глаголите. :) Вместо да се учите на клавиатурата, учете родния език.
  • 0
    1
    Отговор
    лина

    2013-03-22, Оценка 5 от 5 за Броколи

    Много ми хареса всичко за броколите .Трудно ги ям - не са ми вкусни ,пък трябва да ям - полезни са. До предния потребител -буквата Ч - на клавивиатурата се намира обикновено горе на реда на цифрите преди цифрата 1 .Стига с тая шльокавица.Като незнаете коя буква къде се намира питайте бе хора не е срамно да незнаеш , не е хубаво да неискаш да се научиш .
  • 0
    0
    Отговор
    solo

    2012-02-26, Оценка 5 от 5 за Броколи

    да се не надиажа 4овжек на ползата на броколите

Намираш се статия за Броколи от енциклопедията ни за различните продукти в Готвач.бг. Ако мислиш, че информацията за Броколи е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формуляра за контакт. Търсиш допълнителна информация за Броколи? Пиши ни и нашите редактори ще разширят публикацията.