Сардини

Сардини с доматен сос

Сардините /Sardina pilchardus/ представляват вид селдова морска риба, която е известна още под наименованието сардела. Тази риба е много разпространена в Средиземно море и Атлантическия океан, среща се в малки количества и в Черно море. Сардините се хранят предимно с планктон.

Сардините достигат дължина до 26 см. Сардини, уловени в Атлантическия океан са около 25 см, а българските рибари улавят предимно сардини с големина между 17 и 18 см и тегло от 25 до 50 г. На коремната стена на сардините се образува линия от нееднакви люспи. Зад горната част на хрилете са разположени кръгли тъмни петна, които са разположени в един ред по посока на опашката.

Сардината е риба, която е топлолюбива и живее на стада. Достига полова зрялост на две години, когато средната й дължина е 13 см. От месец май до декември сардината изхвърля около 50 хил. зрънца хайвер. Нараства много бързо, извършва дълги размножителни и хранителни миграции.

Сардините се ловят главно през нощта, когато се издигат на повърхността, за да се нахранят с намиращия се там планктон. След улавяне, рибите се потапят в саламура, за да се транспортират до брега. В нашата страна сардините нямат стопанско значение, даже се смята, че попада случайно в уловите на рибарите.

Сардини

Състав на сардините

Сардините, подобно на останалите риби са изключително богати на полезни вещества. Точно сардините са един от най-концентрираните източници на омега-3 мастни киселини. Също така те са един от най-богатите хранителни източници на витамин В12. В сардините са открити много ценни аминокиселини, каквито са аспарагиновата и глутаминовата, левцин, лизин, метионин, валин, треонин. В тях има голямо количество фолиева киселина, витамин Е и биотин.

Чрез една консерва сардини, приблизително 90 г се набавят цели 137% от дневните нужди на витамин В12, 69% от нуждите за селен, 62% на витамин D, 57% от потребността за омега-3 мастни киселини и около 45% от необходимостта за деня на фосфор и белтък.

Избор и съхранение на сардини

В нашата страна сардините се срещат най-често под формата на консерви. Като купувате консерва, огледайте етикета за срок на годност и информация за производителя. Все пак от някои места може да си закупите и сардини в пресен вид.

Подобно на другите риби, сардините не трябва да има лош мирис, очите трябва да са бистри. Това е признак за прясна риба. Консервите сардини се съхраняват за по-дълго време, след като ги отворите най-добре ги дръжте в хладилник. Пресните сардини трябва да се приготвят веднага след закупуването или на следващия ден.

Сардини в кулинарията

В страните, където имат по-специално стопанско значение, сардините се консервират по различни начини. В консервните фабрики рибите се почистват и след това се приготвят чрез пара или дълбоко запържване и се изсушават. В Испания, Португалия и редица други държави, след тази първична обработка сардините се консервират в зехтин или соево масло, докато в скандинавските страни се опушват. Те могат да бъдат консервирани и с горчица или доматен сос.

Главното предназначение на сардините е за консумация от хората, но маслото от сардини например намира широко приложение в производството на бои, лакове, линолеум и др.

Пържени сардини

Пресните сардини изискват почистване преди кулинарна обработка. За тази цел се махат люспите чрез остъргване, премахват се вътрешностите и главите. Измийте добре почистените риби под течаща вода.

Ако искате сами да си мариновате сардини, ви предлагаме много лесен и бърз начин. Изчистените сардини престояват за една нощ в силно солена саламура, а на следващия ден се преместват за 6 часа в оцет. След това ги отцедете и ги наредете в малки бурканчета. Залейте с нагрято олио и във всяко бурканче сложете по 2 зрънца черен пипер и 1-2 дафинови листенца.

Предлагаме в една страхотна средиземноморска рецепта за печени сардини. За нея са ви необходими 500 г пресни сардини, няколко маслини, скилидка чесън, 2 домата, 10 листа босилек, сол, зехтин и черен пипер.

Изчистените сардини се нареждат в тавичка. Доматите, чесънът, половината от босилека и маслините се задушават за кратко в зехтина. Накрая се поръсват със сол и черен пипер. С получената смес се заливат сардините в тавата и се запича за около 8-10 минути в силно сгорещена фурна. Сервирайте горещите сардини поръсени с остатъка от босилека.

Ползи от сардините

Както споменахме, сардините са един от ценните източници на омега-3 мастни киселини и витамин В12. Омега-3 намаляват триглицеридите и холестерола в кръвта. Сардините поддържат баланса на хомоцистеини и чрез този свой ефект има благоприятно действие върху сърдечната дейност.

Панирани сардини

Сардините са отличен източник на белтък, който е жизнено необходим за изграждането на мускулите, съединителната тъкан. Освен това те поддържат имунната система, като по този начин осигуряват добро здраве на човека.

Сардините с особено полезни в борбата срещу придобиващата все по-големи размери остеопороза. Те доставят големи количества витамин D, калций и фосфор – целият необходим комплекс за изграждане и поддържане на здрави кости. Сардините имат толкова големи количества витамин D в себе си, че могат да се сравняват само с обогатените с него млека.

Освен това витамин D участва в регулацията на клетъчната активност. Поради тази причина се смята, че той играе и изключително важна роля при превенцията на някои ракови заболявания. Селенът в сардините също е ценен в борбата срещу рака.

5 2
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати