Дете с диня

Диня

Ботаническото име на динята, Citrullus vulgaris, идва от умалителната форма за цитрусови плодове, като се позовава на цвета и формата на плодовете, а vulgaris означава широкоразпространени или обикновени плодове. Вътрешността на този сочен плод е над 90% вода.

Произхождаща от Африка, динята е ценен и преносим източник на вода за пустинята или в ситуации, когато природните водоеми са били заразени. Дините са отглеждани в Египет и Индия още през 2500 г. пр. Хр., за което сочат древните йероглифи.

Повече от петстотин сорта диня, отглеждани в целия свят дават много голямо разнообразие за потребителите по отношение на размери, форми, цветове. Дините обикновено се разделят на две категории: за съхранение в хладилна камера и за пикник. Категорията за хладилна камера е свързана с размера на дините, вариращи от 3 до 8 кг. В категорията за пикник са включени по-големите дини, с тегло от 8 до 30 кг.

Най-разпространени са дини с ярка червеникаво-розова текстура, пунктирана с черни семена, но също така съществуват и бели, розови, жълти и оранжеви сортове, със и без семена. Цветът, размерът и формата имат малко влияние върху аромата на дините при различните сортове.

Сезонът на дините започва от месец май и продължава до септември, но пикът му е средата на юни до края на август. Откъснати преди тяхното пълно узряване, дините никога няма да развият пълните си вкусове. Цяла диня е необходимо да се съхранява в хладилник и издържа около една седмица.

Диня

Състав на динята

Водата представлява 92% от масата на динята, което я прави най-водниястия плод сред останалите плодове. Интересен факт е, че дори семената на динята са богати на белтъчини и мазнини и от тях се прави растително масло. Динята е богата на витамин С, големи дози калий, източник е на фибри, а динените семки съдържат веществото cucurbocitrin.

Ароматната диня учудващо има само половината от захарното съдържание (5%) на една ябълка. Динята съдържа само 80 калории, не съдържа никакви мазнини и холестерол. Установено е, че динята е много хранителен плод, източник на големи дози витамин А, фибри, калций и желязо.

Динята е източник на ликопен, за който са направени изследвания и е установено, че може да помогне за предпазване от тумори. Похапвайки сладко диня, ние ще се заситим и ще погълнем минимално количество калории, ще запълни част от нуждите ни за диетични фибри, 25% от необходимата дневна доза витамин С, 20% от необходимата дневна доза витамин А, 20 г захар и един г протеини.

Избор и съхранение на диня

Парче Диня

Няма 100% сигурна техника, която може да ви помогне да разпознаете истински сочната и сладка любеница. Все пак има някои приоми, с които можем да си помогнем при избора. Първото и най-важно е да погледнете дръжчицата на плод - ако динята е хубава и зряла, дръжката трябва да е леко засъхнала и спаружена, а не зелена и свежа. Втора стъпка е да почукате по кората на динята.

Ако чуете кух, глух звук, навярно плодът, който се каните да купите, не е добър. Почукването трябва да ви подскаже, че съдържанието на динята е плътно и то да се отрази в чист и ясен звук след почукване. Други признаци за зряла диня могат да са лесно белещата се с нокът кора на плода, бяло а не жълто долно петно, лъскава кора и, разбира се, голям размер и тежест.

Неразрязаната диня може да съхраните до 7-10 дена на стайна температура, но колкото по-скоро изядете сочния плод, толкова по-добре. Ако го оставите прекалено дълго, той може да изкуфее. Разрязана на парчета диня може да запазите максимум 2 дни в хладилник в покрит съд. Ако не я покриете, динята ще образува своеобразен по-тъмен филм с неприятен вкус.

Кулинарно приложение на динята

Парчета Диня

Вкусната и зряла диня може да даде прохлада през летните жеги, както никой друг плод. Макар че е препоръчително да хапваме тези сочни плодове в сурово състояние, дините подлежат на кулинарна употреба и могат да бъда консумирани по различен начин. У нас най-популярно е да правим сладко от диня, туршия от малки динчета или просто да добавяме динени кори в смесени туршии.

Най-честата употреба на динята е охладена, нарязана на парчета за бърза закуска или десерт. В Италия, популярен десерт е пудингът от диня, обикновено направен от диня, бадеми, шоколад и канела. Популярен десерт е също и сладоледът от диня. В южните щати на САЩ се прави туршия от диня. Руснаците от своя страна правят бира от динен сок.

Всъщност кората на динята също е ядлива и може да се приготви като зеленчук. Доста обикнато ястие е пържената, варена или маринована динена кора в Китай. Когато китайците пържат кора на динята, те първо я белят, нарязват и пускат да се пържи със зехтин, овкусена с чесън, люти чушки, лук, захар и ром.

Като специалитет маринованата динена кора е по-разпространена и в Русия. От диня се правят и уникални летни коктейли и напитки. В различни места по света, както и у нас, овалната форма на цялата зряла диня се пълни във вътрешността с някаква алкохолна напитка, като мента, мастика. Може да направите това или със спринцовка, или чрез отвор в кората, като изчакате алкохолът да се разпространи из цялата вътрешност на динята. Широка е употребата на динята и като ароматизатор за различни други напитки.

Ползи от динята

Едно парче диня (около 1/16-десета от нея) съдържа големи количества витамин С и бета каротин, който помага за защита срещу различни форми на рак, поради своите антиоксидантни свойства. Динята има и високо съдържание на калий, който помага за регулиране на сърдечните функции и нормализира кръвното налягане. Тя също е добър източник на фибри, които помагат за поддържане правилното функциониране на червата и работи за предотвратяване на рак на дебелото черво и ректума. Семената на динята съдържат cucurbocitrin, който помага при понижаване на кръвното налягане и за подобряване на бъбречната функция.

Консумация на диня

Хапвайки редовно диня през летните месеци, можем да прочистим организма си токсични продукти, което я прави подходяща храна при проблеми с отделителната система. Те съдържат много течности и благоприятстват заболявания на бъбреците, като предпазват от образуване на камъни в бъбреците, а помагат и при някои заболявания на сърцето, черния дроб и жлъчката, също и при лечение на подагра. До 2.5 кг сочна любеница на ден може да помогне при отслабване на хора, страдащи от затлъстяване.

Дините съдържат доста по-малко въглехидрати в сравнение с зеления грах, ябълки, портокалите, а нивото име в сочния плод е почти колкото в червения касис, малината и боровинката. Ето защо дините са добра храна при хора с диабет, за които препоръчителната дневна доза диня е около 200-300 г на ден. Любениците са източник на плодова захар, която се усвоява без да изисква инсулин, което е важно за диабетиците. Смята се, че фруктозата от динята подобрява работата на черния дроб, успоредно с което и усвояването на белтъци, мазнини и въглехидрати.

Ако страдате от запек, било то дори и хроничен, динята би могла да ви е от голяма полза заради високите нива на магнезий и фина целулоза. Редовното хапване на сочния плод ще регулира перисталтиката на червата и ще стимулира отделянето на жлъчен сок. Поради факта, че е нискокалорична, динята влиза в състава на различни диети и е много подходяща за храна през разтоварващи дни.

Отслабване с диня

Динята е много диетичен продукт, на който редица диетолози приписват направо чудодейни свойства. Диетата с диня може да бъде смело препоръчана на хора от всякаква възраст. Както стана ясно, динята е почти изцяло лишена от витамини, но за сметка на това съдържа големи количества лесно усвоима захар - фруктоза и глюкоза. Диетата с диня трябва да се спазва 5 дни - точно това е срока, необходим на организма за очистване от шлаките и нежеланите соли.

3.5
Общо 21 гласували
5 8
4 5
3 1
2 4
1 3
Дай твоята оценка:

Коментари (6)

Изпрати
deskata
deskata
29.08.2011 20:25
Динята ми е любим плод. Хапвайте диня всеки ден.
2
0
Killer
Killer
15.08.2011 15:00
А ти как реши, че няма желязо ?
0
0
илиян
илиян
20.07.2011 15:39
Този текст е много интересен. Искам да питам същото като Нели. Дали помага за диабет ?
0
1
Нели
Нели
13.07.2011 22:19
А за диабет как е ?
1
0
гали б и
гали б и
19.04.2011 18:41
Аз мисля, че тя е много вкусна.
1
1
Деница
Деница
09.01.2011 16:51
Калций 7 мг,
Желязо 0 мг,
Тиамин 0 мг,
Рибофлавин 0 мг,

Как решихте, че динята съдържа желязо ?
1
0