Нектарини

Нектарини

Нектарините са много близки роднини на прасковата, а в миналото са ги наричали „персийска слива“. По своята същност нектарините са сорт праскови с гладки люспи, чиято родина е Китай. Нектарините са група прасковени сортове, а плодовете нямат мъх.

Станали са известни в Европа едва в епохата на късното Възраждане, когато мореплавателите са започнали да ги пренасят в различни страни. В Америка и източните страни нектарините са известни от около 2000 години.

Нектарините притежават изключително богат аромат и невероятен вкус, което ги прави любим плод на мнозина. Вкусът е по-богат от този на прасковата. Името им идва от гръцката дума „нектар“. Нектарините са едни от най-вкусните, ароматни и сочни летни плодове. Изключително полезни и богати на витамини, те имат заслужено място в летното меню.

Видове праскови

Състав на нектарини

Нектарините не съдържат холестерол и натрий, имат много ниско съдържание на мазнини. Те съдържат повече фосфор и калий от прасковите, богати са на витамин С, витамин А, бета-каротин, фолиева киселина и растителни влакна.

Около 140 г нектарини съдържат 1 г мазнини, 16 г въглехидрати, 0 мг холестерол, 0 мг натрий, 1 г протеини, 10% витамин С, 20% витамин А.

Избор и съхранение на нектарини

Избирайте плодове с кремаво-жълт цвят. Не купувайте срязани или натъртени нектарини. Имайте предвид, че пурпурната червенина не е признак за зрялост, а просто е характерна за някои сортове нектарини. Добре узрелите нектарини се поддават на лек натиск и са толкова меки като узрелите праскови.

Ако сте купили неузрели нектарини ги поставете в хартиена кесийка и ги дръжте на стайна температура. Ежедневно ги проветрявайте. Узрелите нектарини се съхраняват в хладилник за няколко дни.

Гладки праскови

Нектарини в кулинарията

Нектарините се консумират предимно пресни, защото имат много свеж и приятен вкус. Те нямат характерните за прасковите мъхчета, които често предизвикват дразнения. Липсата на тези мъхчета ги прави предпочитан плод сред малки и големи.

Нектарините се използват за приготвяне на вкусни десерти и плодови салати, украси на торти и сладкиши. Добавят се към полезни зърнени закуски. Нектарините придават екзотичен привкус на свинско и пилешко месо. За целта, когато печете пилешко или свинско на скара, добавете и една нектарина, срязана на две. За да не потъмнеят след срязването, нектарините могат да се поръсят с малко лимонов сок.

Нектарините се използват и за направата на компоти, благодарение на които можем да се радваме на вкуса им и през зимата. Нектарините се използват за приготвянето на вкусни сокове и нектари, сладка и плодови десерти.

Ползи от нектарини

Компот от праскови

Освен изключително вкусни, тези летни плодове носят редица здравословни ползи. Едно от най-добрите качества на нектарините е успокояването на нервната система. То се дължи на високите количества калий.

Въпреки че нектарините имат чудесен сладък вкус, те са ниско съдържание на захари. Те са ниско калорични, което ги прави подходящ плод за спазването на диетични режими. 100 г нектарини съдържат едва 50 калории, така че спокойно могат да се използват за диети или разтоварващи дни.

Специалисти препоръчват нектарините при сърдечно-съдови проблеми. Редовната консумация на ароматните плодове подобрява венозната циркулация и тонуса на стените на съдовете. Нектарините се считат за едни от добрите дарове от природата за превенция на коварното заболяване рак.

Нектарините предпазват лигавиците, кожата, очите и сърцето от действието на изключително вредните свободни радикали. Регулират дейността на стомашно-чревния тракт и имат леко слабително действие. Нектарините цялостно укрепват имунната система, затова през летните месеци максимално се възползвайте от тях.

Вкусните плодове действат като своеобразен филтър на бъбреците, очиствайки ги от ненужните вещества. Благодарение на съдържащите се плодови киселини, нектарините успешно стимулират апетита.

Някои опитни кулинари споделят, че мазната храна се смила много по-добре, ако преди сядането на масата се изяде една нектарина. Веществата, които се съдържат в нея ще подобрят работата на стомашните жлези.

5 3
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
АЗ
АЗ
15.08.2014 15:02
Холестерол се съдържа САМО в продуктите от животински произход! (дори и в майчината кърма).
0
0