Лаврак

Лаврак

Лаврак /Morone labrax/, наричан още морски вълк е хищна морска риба със сплеснато и странично удължено сребристо тяло. Гърбът на лаврака е тъмно зелен, коремът бял, а страните му са сребристи. На хрилните капачета има по два шипа и едно тъмно петно. Устата на лаврака е с големи четковидни зъбчета. Максималното тегло на лаврака е 12 кг, а максималната дължина – 90 см.

Лаврак е разпространен предимно в Атлантически океан и Средиземно море. Рибата е рядък вид за Черно море. Като цяло лавракът е една от най-големите риби, срещана в Черно море, но едновременно с това и една от най-редките. Живее по единично или образува малки стада. Лавракът се размножава през пролетта или лятото в морето или долните течения на реките.

Лавракът е една от най-вкусните риби в морето. Месото му е умерено мазно и плътно. Месото на дивият лаврак е по-плътно, но за сметка на това по-стегнато и вкусно. Отглежданият във ферма лаврак е по-тлъст, но без особен дъх и привкус.

За първи път лавракът се появява в американските магазини под наименованието бранзино. В менютата на американските ресторанти се появява преди по-малко от десетилетие, когато става доста популярен и в цяла Европа.

Състав на лаврак

Риба Лаврак

100 г пресен лаврак съдържа 125 ккал, 24 г протеини, 54 мг холестерол, 0.7 г наситени мазнини, 2.6 г мазнини, 0.4 г омега-3 мастни киселини.

Избор и съхранение на лаврак

Нежното и сочно месо на лаврака има силен аромат и вкус. Обикновено по нашите пазари се предлага цял и охладен. Когато купувате цял лаврак, той задължително трябва да бъде поставен върху лед. Както при останалите видове риба, така и при лаврака, очите не трябва да бъдат мътни, а свежи и ярки.

Избирайте почистени екземпляри, защото люсипите му са многобройни и много трудно се отстраняват, а те трябва да бъдат напълно премахнати преди готвене. Ако купувате филета или котлети от лаврак, избягвайте онези без кожа, защото трудно може да се определи дали в действителност това е лаврак или не е.

Готвене на лаврак

Пресният лаврак е подходящ за задушаване на пара, печене на скара, във фолио. Лавракът е риба с много вкусна кожа, която не е необходимо да се почиства, защото става много хрупкава при пържене и печене.

Преди термична обработка измийте добре рибата със студена вода. Убедете се, че очите и хрилете й са напълно премахнати, защото не винаги рибата е старателно почистена. Хрилете придават неприятен горчив вкус, което налага задължителното им премахване. По-малките екземпляри са подходящи за печене на плоча или тиган.

Костите на лаврак най-добре се почистват след термична обработка, защото месото е бедно на мазнини и не се разпада при готвенето. Южните европейски кухни предпочитат лаврака с чесън, а по класическа френска рецепта, той се приготвя с копър.

Лавраци

Ще ви представим лесна и класическа рецепта за лаврак на фурна.

Необходими продукти: 2 бр. лаврак, сокът и кората на 1 лимон, 50 мл зехтин, 3 скилидки чесън, мащерка, черен пипер, сол.

Начин на приготвяне: Рибата се почиства и измива. Посолява се отвътре и отвън. В малка купа се смесват лимоновият сок, зехтинът, кората от лимона, чесънът, черният пипер. Пасират се до получаването на гладък сос.

Лавракът се завива в голям лист фолио и преди да се загъне, всеки един се полива с получения сос. Слага се мащерката и фолиото се завива много добре, за да не изтече сосът. Пече се около 30 минути в предварително загрята на 200 градуса фурна. Сервира се с лека гарнитура.

Лаврак много си отива с различни средиземноморски подправки и гарнитури – чесън, зехтин, домати и доматена паста, мащерка, червени чушки. Ориенталските подправки, подходящи за лаврак са джинджифил, сусам, чили.

Вкусът на лаврак добре се съчетава с бяло вино, бира, всички алкохоли с аромат на анасон. Истинска класика е обаче да се съчетае с изстуден ризлинг.

Ползи от лаврак

Лавракът, подобно на повечето видове риба е изключително полезна и ценна за здравето храна. Той съдържа незаменимите омега-3 мастни киселини, които предпазват от редица сериозни заболявания и притежават редица ползи за здравето.

Лавракът е с ниско съдържание на мазнини, което го прави подходящ при диетично хранене. Консумацията на риба поне веднъж седмично намалява риска от отлагания по стените на кръвоносните съдове, като по този начин значително се намалява риска от сърдечно-съдови заболявания.

5 6
4 1
3 2
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Пенчо
Пенчо
23.07.2014 15:45
Ще пробвам рецептата, в хладилника имам два броя изчистени и чакащи лаврака:))))
2
0