Киви

Кивита

Изобилстващо от повече витамин С в сравнение с подобен по големина портокал, ярко зелената месеста част на кивито с разпръснатите в нея семчици добавя невероятен тропически полъх към всяка плодова салата. Кивито е малък плод, с почти кремообразна консистенция и с освежаващ аромат, напомнящ ягоди, пъпеш и банани, но естествено със свой собствен уникален сладък и леко кисел вкус.

Кивито е вид покритосеменно растение от род Актинидия.

Кивито идва от Китай, където е било известно под името Янг Тао. Доста по-късно, около 1960 г., то е наричано Китайски гъши плод, а днешното си име носи поради приликата в цвета си с новозеландската птица - Киви. У нас този плод е внесен от Франция и засега се отглежда изпитателно в някои райони на страната.

Кивито представлява висок дървообразен храст /многогодишна лиана/, която достига до 20 метра. Храстът има много красиви листа, които падат през есента. Актинидията е еднополово двудомно растение, което означава че има и мъжки и женски части, които се опрашват от вятъра и пчелите. Храстът цъфти през юни, а плодовете узряват в края на октомври и са напълно готови за консумация през декември месец. Плодовете има цилиндрично закръглена форма и тежат 50-100 г.

В момента сред водещите комерсиални производители на киви са Италия, Нова Зеландия, Чили, Франция, Япония и САЩ.

Състав на киви

Киви и ягоди

Кивито съдържа повече от 80% вода, 18% сухо вещество, в което влизат 1% киселини, 1.6 % протеини, от 9 до 12 % захари и над 300 мг витамин С. В състава на кивито влизат още витамин А, В1, ензимът актиния, минерални соли на желязо, натрий, калий, фосфор, калций, хлор, сяра.

В 100 г от вкусния плод се съдържат 0 мазнини, 49 Kcal, 1 г белтъчини, 2.6 г влакна и 11 г въглехидрати.

Видове киви

Дивите видове на кивито са много на брой. Известни са само два културни вида - Actinidia deliciosa и Actinidia chinensis, които са предназначени за употреба в прясно състояние. Те са с кафява, мъхеста и мека обвивка, а сърцевината им е сочна и тревистозелена. Около сърцевината на кивито има дребни черни семки, които много богати на витамини.

Избор и съхранение на киви

При покупката на киви трябва да се избират здрави и твърди плодове. Те узряват на стайна температура за няколко дни, а ако са прибрани в хладилник този срок се удължава до няколко седмици. През това време плодовете не губят своите качества, благодарение на своята мъхеста обвивка.

Кивито може да бъде оставено да доузрее за няколко дни, като го опаковате в хартиен плик заедно с ябълки, круши или банани.

Кивито не трябва да бъде приемано много след като е нарязано, тъй като съдържа ензими, които биха го направили прекалено меко.

Палчинки с киви

Киви в кулинарията

В кулинарията кивито се използва за омекотяване на риба и месо, а това му качество се дължи на съдържащия се в него ензим актидин, който прави месото по-крехко. Освен за консумация в прясно състояние, кивито се подлага и на обработка. Консумира се в изсушен вид, използва се за приготвяне на много сиропи, сладка, кремове, мармалади, салати, сладолед и още много храни и напитки.

Кивито влиза в състава на много напитки. Комбинира се в различни диетични сокове, безалкохолни коктейли с други плодове, алкохолни коктейли с бърбън, кампари, текила.

Кивито е предпочитан плод за украса на торти, палачинки, плодови салати, кремове и други.

Ползи от киви

Този плод е богат източник на фитонутриенти, витамини и минерали.

• Фитонутриентите, съдържащи се в кивито защитават ДНК. Кивито има способността да предпазва ДНК в ядрата на човешките клетки от свързаните с кислорода вреди. При проведено проучване с участието на 6 и 7- годишни деца, се установило, че колкото повече киви приемат те, толкова по-малка става вероятността да имат дихателни проблеми, включващи хрипове, накъсано дишане или нощно кашляне.

• Антиоксидантите на кивито ни даряват с цялостна защита на организма ни. Кивито е изключителен източник на витамин С, който неутрализира свободните радикали, причиняващи вреди на клетките ни и водещ до проблеми като инфекциите или рака. Освен съдържащият се в него витамин С обаче този плод е добър източник и на витамин Е, който пък е важен мастно-разтворим антиоксидант. Комбинацията на тези водно - и мастно-разтворими антиоксиданти дава на кивито способността да ни защитава от свободни радикали във всички посоки.

• Фибрите контролират нивото на кръвната захар и се грижат за сърдечносъдовото ни здраве и здравето на колона.

Шейк от киви

• Благодарение на високото наличие на витамин С в кивито, ние придобиваме природна защита срещу астма.

• Кивито ни предпазва от Макулна дегенерация (увреждане на зрението в следствие на възрастта). Винаги прибавяйте нарязано киви в зърнената си закуска, в млякото по време на обяд и в зелечуковите или зелени салати на вечеря.

• С приема на киви можете да се насладите на добро функциониране на сърдечносъдовата Ви система. Приемайки даже и по няколко резена киви на ден може значително да намали риска от съсирване на кръвта и да редуцира количеството мазнини в нея, помагайки по този начин за запазване на доброто сърдечносъдово функциониране.

Вреди от киви

Кивитата са сред малкото храни, съдържащи оксилати - природни субстанции, намиращи се в растенията, животните и хората. Когато оксилатите станат прекалено концентрирани в телесните течности, те кристализират и могат да доведат до здравословни проблеми. Поради тази причина някои хора, които имат проблеми с бъбреците или жлъчката, е добре да внимават с приема на тези плодове.

Хората с алергия към латекса често имат и проява на кръстосана алергия към някои хранителни продукти - авокадо, киви, банан и др. цитрусови плодове. Така че ако страдате от подобен вид алергия, внимавайте и с кивито!

Отслабване с киви

Кивито съдържа ензими, които за образуването на колагенови влакна и ускоряват изгарянето на мазнините. Онези, които се стараят да отслабнат, спокойно могат да хапват по няколко кивита дневно. От друга страна кивито е много подходящ плод за провеждането на разтоварващ ден.

5 5
4 9
3 4
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати