Пуканки

Пуканки

Пуканките са любими на мнозина, а ходенето на кино без тях е немислимо за повечето хора. Макар да са много вкусни, солените пуканки могат да са изключително вредни за здравето.

Смята се, че първите пуканки са били приготвени през далечната 1630 година. Именно тогава хората научават, че при висока температура зърната царевица се разпукват. Така започва историята на едно от любимите ни изкушения.

Състав на пуканки

100 г пуканки съдържат около 520 г калории, 30 г мазнини, 57 % въглехидрати, 9 г белтъчини и 5.7 мл вода. Съдържанието на фибри в пуканките е около 10%.

Вреди от пуканки

Може да са много вкусни, но пуканките определено не са една от най-полезните храни, даже обратното. Те съдържат до 60% сложни въглехидрати, 30% мазнини и в 100 г се съдържат 500 ккал.

Само един малък пакет пуканки съдържа повече сол от препоръчителната дневна доза за подрастващите, а големият пакет с пуканки съдържа двойно повече сол, отколкото трябва да се приема на ден.

Редовната консумация на пуканки и други храни с високо съдържание на сол увеличава риска от високо кръвно налягане и редица болести на сърдечно-съдовата система.

Домашни пуканки

Консумацията на твърде големи количества сол увеличава количеството калций, отделящо се с урината, а това от своя страна води до отслабване на костите.

Друг негативен аспект е, че към солта се привиква – колкото повече се консумира, толкова повече се увеличава потребността от нея.

Според някои специалисти редовната консумация на пуканки в детска възраст значително увеличава риска от високо кръвно. Препоръчителният дневен прием на сол не бива да надвишава 3 г за децата и 6 г при възрастните.

Освен високото съдържание на сол, пуканките имат в състава си и трансмазнини. Честият прием на храни с трансмазнини е сериозен рисков фактор за развитието на диабет.

Не на последно място трябва да се отбележи, че пуканките и редица други полуфабрикати в магазините са с опаковки, съдържащи опасни химикали, които могат да причинят проблеми с репродуктивната система и дори ракови заболявания.

Ползи от пуканки

Според някои изследвания пуканките могат да бъдат и полезни. Това се дължи на факта, че те съдържат големи дози антиоксиданти. В пуканките се откриват още фибри и полифеноли.

Те защитават клетките от вредното действие на свободните радикали. Проучвания сочат, че полифенолите имат 10 пъти по-силно антиоксидантно действие от витамините Е и С.

Някои изследователи откриват, че порция пуканки може да съдържа до 300 мг антиоксиданти – почти два пъти повече от плодовете. Все пак те посочват, че консумацията на пуканки не може и не бива да замести приема на плодове и зеленчуци, които съдържат редица важни витамини и хранителни вещества.

Пуканките сами по себе си са здравословни, но само ако се приготвят вкъщи. Пакетираните и тези в кината изобилстват от мазнини и сол, заради което повишават риска за сърдечното здраве.

Царевица за пуканки

Все пак пуканките се приготвят от царевица, а за нея може да се каже, че не съдържа холестерол, има ниско съдържание на мазнини, отличен източник е на витамин С и с ниско съдържание на натрий.

Приготвяне на домашни пуканки

Царевицата се оронва и семената се оставят, за да изсъхнат и да се изпари остатъчната влага, която би влошила изпукването на пуканките. Най-добрата за приготвяне на пуканки царевица е т.нар. попкорн или позната още като пуканкова царевица.

Този вид царевица има малки кръгли или заострени зърна, които при излагане на по-висока температура се разпукват и образуват бяла нишестена маса, която надхвърля няколко пъти големите на първата ядка.

Изберете сух съд, който има дръжки, капак и тънки стени. Използвайте не повече от 1 с.л. мазнина. След като тя се загрее, изсипете царевичните зърна, сол и захлупете капака. С помощта на дръжките разклащайте съда напред-назад, докато шумът от пукането на зърната спре напълно.

Ако искате да получите сладки пуканки в мазнината добавете лъжица мед или малко кафява захар. Домашно приготвените пуканки не са толкова вредни, колкото онези в кината, защото количеството сол е по-малко.

Приготвяйки сами пуканките си, може да ги овкусите както желаете. Освен с неизменната сол те се съчетават много добре с масло, карамел, копър, кетчуп, шоколад, майонеза или горчица.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest

2
Общо 4 гласували
5 0
4 1
3 0
2 1
1 2
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати