Ръж

Ръж

Макар пшеничните продукти да са преобладаващи по рафтовете на супермаркетите, си струва да се огледате за печени изделия от ръж - не само заради богатия им и апетитен аромат и вкус, но и заради редицата здравословни предимства, криещи се в тях. Както и повечето житни продукти, така и ръжта е достъпна по магазините целогодишно.

Ръжта (Secale cereale) е зърнено растение, което изглежда като жито, но е по-дълго и по-тънко, а цветът му варира от жълто-кафяво до сиво-зелено. Достъпно е в цялостния си вид, натрошено, във формата на брашно или на люспи. Тъй като е трудно да се отделят пъпката и триците от ендосперма й, ръжта обикновено остава с богато количество нутриенти в сравнение с фино смляното пшенично брашно.

Житното растение ръж може да се култивира много лесно, дори и в бедни на полезни минерали почви. За разлика от пшеница, ръжта расте добре и на по-студен и сух климат.

Ръжта е една от най-късно станалите популярни зърнени култури. За разлика от останалите зърнени растения, тя не е била отглеждана до 400 г.пр.Хр. За първи път е култивирана в Германия и в продължение на векове е смятана за храната на бедните.

Днес все повече хора откриват хранителните предимства на ръжта и в страните от Източна Европа и тези от скандинавската част, тя е изключително почитана.

Основното производство на ръж идва от Руската Федерация и вече на второ място от Полша, Китай, Канада и Дания.

Състав на ръж

Ръжта е много богата на витамини от В групата - В1, В2, В3, В5, В6 и В9. В нея се съдържа и фосфор, магнезий, цинк, желязо, мед и калий. Тъмното ръжено брашно е изключително богато на полезни фибри.

100 г ръж съдържа 69.7 г въглехидрати, 14.7 г белтъчини и 2.5 г мазнини.

Избор и съхранение на ръж

Ръжен Хляб

- Както и с всяка друга храна, проверявайте дали пакетите са добре затворени, за да не е проникнала влага.

- Когато купувате ръжен хляб, прочете на етикета от какво наистина е направен той, тъй като много често се използва оцветено с карамел жито. Ръженият хляб е много нетраен, поради което не се препоръчва съхранението на ръжени изделия за повече от две денонощия.

- Съхранявайте ръжта в съд с капак, на хладно, тъмно и сухо място.

Ръж в кулинарията

- Както и останалите зърнени храни, се налага да измиете хубаво ръжта под течаща вода.

- Към една чаша ръж добавете две чаши и половина вряща вода и малко сол.

- След като всичко заври, намалете котлона и варете на тих огън около час-час и половина.

Най-разпространените продукти от ръж са ръженото брашно, ръжения хляб и ръжените ядки. Ръженото брашно се разделя на светло и тъмно, като първото съдържа по-голямо количество нишесте, за сметка на протеините. Ръженият хляб се прави от светлото ръжено брашно.

Най-често използваният метод за приготвянето на на ръжените ядки е варенето в мляко или вода за около 20 минути. Те се консумират като мюсли с ядки и сушени плодове или на каша с различни сирена и зеленчуци. Печените ръжени ядки се използват в тесто за различни ръжени или ръжено-пшенични продукти. Ръжените ядки с мляко и канела са чудесна и много здравословна закуска.

Специалистите съветват ръжта да се вари по-продължително време, за да се разпаднат твърдите белтъци и фибри. В противен случай може да настъпи метеоризъм.

Ползи от ръж

- Помага в борбата с килограмите. Фибрите, съдържащи се в ръжта, лесно ни дават чувството за ситост, което прави ръженият хляб наистина добър помощник за всеки, опитващ се да свали някой и друг килограм.

- Помага в предпазването на поява на жлъчни камъни. Приемането на храни, богати на неразтворими фибри, каквато е ръжта, може да помогне на жените да се предпазят от поява на камъни в жлъчния мехур. При проведено проучване се оказало, че жените, приемали по-богати на фибри храни, показват намален с 13% риск от поява на камъни.

- Ръжта и останалите пълнозърнести култури понижават риска от диабет ІІ. Ръжта, както и другите пълнозърнести култури, са богат източник на магнезий - минерал, който действа като кофактор за повече от 300 ензими, включително и тези, които участват в използването на секрецията на глюкозата и инсулина.

Ръжени Продукти

- Значително по-добър избор е за хората, страдащи от диабет. Научни изследвания са показали, че хората, страдащи от диабет, е по-добре да приемат ръжени хлебни изделия, отколкото пшенични.

- Фибрите, съдържащи се в ръжта, са полезни за сърдечносъдовите заболявания и за доброто състояние на червата ни. Богатата на фирби диета е добра за редуциране на риска от рак на колона, помага за понижаване нивата на холестерол и на кръвната захар при пациенти, страдащи от диабет.

- Предлага значителни сърдечносъдови предимства за жените в периода след менопауза. Приемът на пълнозърнени храни, каквато е ръжта, поне 6 пъти седмично е особено добра идея за жените в периода след менопаузата, които имат висок холестерол, високо кръвно налягане или признаци за сърдечносъдово заболяване.

- Защитава от сърдечна недостатъчност. При проведено проучване в САЩ, където сърдечната недостатъчност е главна причина за хоспитализация при по-възрастното население, се оказва, че хората, приемали ежедневно пълнозърнеста закуска, имат с 29% по-нисък риск от сърдечна недостатъчност.

- Фибрите от пълнозърнестите храни и плодовете предпазват от рак на гърдата. Установено е, че диета, богата на фибри и плодове, предлага значителна защита от рак на гърдата при жени в периода преди менопаузата. Изследвания са показали, че с приема на концентрирани на фибри храни рискът от рак на гърдата пада с 52%.

- Защитава от рак колкото /или даже повече от зеленчуци и плодове. Отскоро се провеждат изследвания, които са свързани не със „свободната” форма на фитонутриентите и тяхната антиоксидантна сила, а с тяхната „прикрепваща се” форма, която се освобождава по време на храносмилане и след това се абсорбира. Пълнозърнестите храни имат точно такава прикрепваща се форма на фитонутриентите си и е много вероятно тя да е по-добър агент срещу риска от рак.

- Лигнаните, съдържащи се в ръжта, ни предпазват от заболявания на сърцето. Един вид фитонутриент, който е особено концентриран в пълнозърнестите храни, е лигнанът. Той ни защитава не само от рак на гърдата и от други зависими от хормоните форми на рак, но и от заболявания на сърцето.

- Пълнозърнестите храни и рибата действат като силен протектор срещу детската астма. Проведени изследвания показват, че пълнозърнестите храни и рибата могат да редуцират риска от детска астма до 50%.

5 1
4 3
3 4
2 1
1 1
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати

Топ Статии Днес