четвъртък, 30 октомври

Тиквени семки

4,375 от 8 Гласа

Отчасти сладки и с вкус наподобяващ орехи, с мека, дъвчаща се текстура, печените семки на тиквите от Хелоуин са едни от най-хранителните и вкусни семки. Макар да са достъпни целогодишно, те са най-пресни през есента, когато е сезонът на тиквите.

Тиквените семки са гладки и тъмно зелени на цвят. Някои са с жълтеникаво-бяла обелка, а някои са въобще бе обвивка. Както краставици и тикви, така и тиквените семки са от семейство Cucurbitaceae. Ще разпознаете наименование за тиквата под Cucurbita maxima.

Тиквите и техните семки са били много уважавана храна за местните американски индианци заради диетичните и медицинските им свойства. При завръщането на европейските изследователи от пътешествията си из Новия Свят, култивирането на тиквените семки се разпространило и на Стария континент. Днес те се добавят към рецептите на различни кухни, но са основна традиционна добавка в мексиканската.

Водещите комерсиални производители на тикви днес са САЩ, Мексико, Индия и Китай.

Състав на тиквените семки

Тиквените семки, подобно на тиквата са много полезни и богати на различни витамини и минерали. Тиквените семки съдържат витамин А, С, К, Е и витамини от В групата - В1, В2, В5, В6, В9. От минералите, най-високо е съдържанието на фосфор, калий, калций, магнезий, желязо, цинк, мед, манган, селен.

Тиквените семки съдържат незаменимите омега-3 и омега-6 мастни киселини, а коктейлът от полезни вещества и минерали се допълва от много рядката съставка делта-7 стерин и аминокиселината Л-трипофан.

Тиква със семки

100 г тиквени семки съдържат 24.6 г белтъчини, 4.3 г фибри, 45.9 г мазнини, 8.4 г вода, 13.5 г въглехидрати.

Избор и съхранение на тиквените семки

- Ако купувате тиквените семки пакетирани, погледнете дали опаковката е херметически затворена.

- Ако купувате семките насипно, се уверете, че магазинът има добра посещаемост, за да сте сигурни, че те ще са пресни.

- Ако е възможно, помиришете тиквените семки, за да се убедите, че не са развалени.

- Тиквените семки трябва да се съхраняват в хладилник, където могат да изтраят няколко месеца, но ще са най-пресни около един-два месеца.

Тиквени семки в кулинарията

- Макар да можете почти навсякъде да намерите печени тиквени семки, е много забавно и приятно да си ги опечете сами. Отделете семките от тиквата и ги оставете разстлани на кърпа или кухненско руло да изсъхнат една нощ. На следващия ден ги поставете в тава и ги печете на около 75 С за 15-20 мин. Като ги печете на ниска температура и за по-кратко време, си осигурявате запазването на всичките им здравословни масла.

Кекс с тиквени семки

- Можете да добавите тиквени семки към домашно изпечения хляб.

- Добавете изпечени тиквени семки към смесени зелени салати.

- Подходяща добавка са за всяка зърнена закуска.

Всички полезни свойства на тиквените семки най-концентрирано се намират в маслото от тиквени семки. То има зелен цвят и е изключително вкусно. Поради тази причина е най-добре да се използва сурово като добавка към различни салати. Много малко известен факт е, че тиквеното масло действа парализиращо върху чревните паразити. Благодарение на това, те могат да се отстранят от тялото.

Ползи от тиквените семки

- Подобряват здравето на простатата. Доброкачествената хипертрофия на простатата (ДХП) е състояние, което често се среща при мъжете на 50 г. или повече. В момента се правят изследвания върху каротеноидите и омега-3 мастни киселини, които се намират в тиквените семки, във връзка с положителното им влияние при пациенти, имащи проблеми с простатата. Оказва се, че мъжете, които приемат повече каротеноиди, имат по-малък риск от развиване на ДХП.

- Предпазват мъжките кости. Съдържащият се в тиквените семки цинк е особено добро решение за мъжете в напреднала възраст. Макар да се счита, че болестта остеопороза е характерна за жените след менопауза, се оказва, че тя е потенциален проблем и за по-възрастните мъже, което означава, че те трябва да включат в диетата си храни, богати на този минерал.

Бисквити с тиквени семки

- Имат анти-възпалителни функции при артрит и са богат източник на минерали, протеини и мононенаситени мазнини. Освен, че действат добре при артрит, с една четвърт чаша тиквени семки, Вие ще си набавите 46.1% от дневната стойност на магнезий, 28.7% от ДС на желязо, 52% от ДС на манган, 24% от ДС на мед и 16.9% от ДС на протеини.

- Фитостеролите, намиращи се в тиквените семки, понижават нивата на холестерол. Фитостеролите са съединения, които се намират в растенията, и имат химична структура, близка до холестерола. Когато присъстват в диетата ни в достатъчно количество, те редуцират нивата на холестерол в кръвта и увеличават отговора на имунната ни система към риска от определени видове рак.

- Редовната консумация на тиквени семки е отлична защита срещу образуване на камъни в бъбреците и инфекции на пикочните пътища /сред които цистит/.

- Олиото от тиквените семки има леко слабително и силно жлъчогонно действие. Употребява се при цироза и честа консумация на алкохол.

- Маслото от тиквени семки е много полезно при суха лигавица на носа и суха кашлица. Препоръчва се и при наличие на възпалителни заболявания на белите дробове и дихателните пътища, стоматит, пародонтоза и дори катаракта.

- Маслото помага при неприятни кожни прояви като дерматит, изгаряния, псориазис и екземи.

Бъди първият, който ще даде своя отзив тук!

Намираш се публикация за Тиквени семки от раздела за различните продукти в Готвач.бг. Ако мислиш, че информацията за Тиквени семки е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формуляра за контакт. Търсиш допълнителна информация за Тиквени семки? Пиши ни и екипът ни ще разширят публикацията.