неделя, 21 декември

Витамин B-комплекс

3.6 от 19 Гласа

Органичната същност на всички видове витамини ги прави незаменима съставка за пълноценен живот на човек. Витамините не се произвеждат и синтезират в човешкия организъм, което е от огромно значение и трябва да насочи вниманието към тяхното набавяне. Витамин B-комплекс съдържа всички важни витамини от тази група в оптимално количествено съотношение. Днес на пазара се предлагат доста продукти, които осигуряват освобождаване на съставките с продължителна абсорбция, което е много важно при водноразтворимите витамини. По този начин те не напускат толкова бързо организма и са постоянно достъпни, когато е необходимо.

Витамин B-комплекс е от изключителна важност за хората, които страдат от косопад, пърхот, рядка коса, суха, лющеща се кожа, чупливи нокти без гланц. Поемането на Витамин B-комплекс е решението на тези проблеми, като нито един козметичен продукт – шампоан, балсам, маска и т.н. не може да го замени. Съставът на витамин B-комплекс се базира на най-модерни изследвания. Витамин B-комплекс оказва противостресов ефект и се препоръчва на всички хора, като е особено важен за активните спортисти. Той е добро допълнително средство при алергични, нервни и психични заболявания. Във Витамин B-комплекс влизат много ценни за здравето витамини.

Във витамин B-комплекс влизат:

Витамин B1 (Тиамин) - има важна роля в метаболизма на въглехидратите и е необходим за функционирането на мускулната и нервната система. Естествени източници са житните семена и дрождите. Недостигът на този витамин предизвиква болестта бери-бери. Смята се за „интелектуален” витамин, защото има положително действие върху централната нервна система и подобрява умствената работоспособност. Витамин B1 има известен диуретичен ефект. Необходимостта от този витамин е повишена при хората, които приемат много захари, при физически натоварвания и при стрес. Той осигурява поддържането на нормален тонус на гладката мускулатура.

Витамин B2 (Рибофлавин) - играе важна роля в асимилацията на желязото (синтеза на хемоглобина), белтъците, в метаболизма на въглехидрати и мазнини. Подобрява зрението (чрез увеличаване чувствителността на ретината) и подпомага растежа. Недостигът на този витамин предизвиква забавяне на растежа и дерматологични заболявания. Метаболизмът на белтъците се затруднява, ако в организма няма достатъчни количества витамин B2. За спортистите е много важно да приемат достатъчни количества витамин B2. Той е необходим при тренировки и стресови ситуации. В храната се среща заедно с витамин B1.

Витамин B3 (Ниацианамид, амид на никотиновата киселина, PP-фактор) – има важна роля в биологичното окисление, производството на енергия, както и в метаболизма и синтеза на мазнини и въглехидрати. Витамин B3 е необходим за нормалното функциониране на храносмилателните органи, нервната система, кожата, както и за синтеза на някои хормони (като тестостерон, естроген и инсулин). Помага за предотвратяване и намаляване на мигренозните пристъпи. Подобрява кръвната циркулация и намалява повишеното кръвно налягане и нивото на холестерола и триглицеридите в кръвта. Помага за облекчаване на болки при стомашни язви и отстраняване на неприятния дъх в устата.

Яйца

Витамин B4 (Холин) – синтезира се в организма, но в недостатъчно количество. Заедно с инозитола (и двата са компоненти на лецитина) улеснява метаболизма на мастните киселини, предпазва черния дроб от мастна дегенерация, пречи на отлагането на холестерол по стените на артериите. Подпомага процесите на детоксикация на организма и прави възможно извличането на вредните субстанции, натрупващи се в организма при лекарствена употреба. Мозъчните функции и паметта отслабват, ако няма достатъчни количества от този витамин.

Витамин B5 (Пантонтенова киселина, калциев пантотенат) – важен е за метаболизма и трансформацията на въглехидратите и мазнините. Основен елемент е в много ензимни реакции, спомага изграждането на епитела и влияе на растежа на косата и нейния цвят. Особено е важен за нормалното функциониране на надбъбречните жлези.

Витамин B6 (Пиридоксин) – широкоспектърен за организма. Той е важна съставка на много ензими, като участва в метаболизма на аминокиселините, есенциалните мастни киселини и желязото. Съдържа се в дрожди, месо и дробчета. Нобходим е за изграждането на червените кръвни телца и антитела. Неговата главна задача е трансформацията на аминокиселините. При приемането на по-големи количества белтъчини и при физически натоварвания потребността от този витамин нараства. Затова на спортистите са необходими по-големи количества витамин B6. Недостигът на този витамин забавя обновяването на мускулните влакна. Според изследванията внасянето на по-големи количества витамин B6 в организма преди менструация значително облекчава предменструалния синдром и болките. Той е много важен за изграждането на витамин B12, витамин B6 е природно диуретично средство.

Витамин B7 (Биотин) – влиза в състава на много ензими, които участват в метаболизма на белтъчини, въглехидрати и мазнини. Поддържа кожата здрава и облекчава мускулните болки. Предпазва косата от побеляване и има положителни ефекти при лечението на косопад. Необходимостта от този витамин е особено изразена при спортистите. Субстанцията авидин, която се намира в суровите яйца, пречи на неговата абсорбция в червата.

Витамин B8 (Инозитол) - много важен за растежа на косата, както и за предотвратяване развитието на атеросклерозата. Заедно с холина участва в метаболизма на мазнините, като улеснява изгарянето им и затова се нарича липотропна субстанция. Има важна роля в пренасянето на нервно-мускулните импулси. Подобно на холина, играе важна роля в изхранването на мозъчните клетки и има седативно действие.

Сьомга

Фолиева киселина – тя заедно с другите витамини във Витамин B-комплекс взема участие в изграждането на червените кръвни телца и подобрява абсорбцията на желязото. Подобрява метаболизма на някои аминокиселини, както и синтеза на нуклеиновите киселини. Използва се при лечение на анемия. Според изследванията неговият недостиг в ранните периоди на бременността може да доведе до вродени малформации (например, отворения гръбначно-мозъчен канал - spina bifida). Лекари от Алабама неотдавна са открили, че фолиевата киселина има важна роля в профилактиката на рак на матката.

Витамин B10 (Парааминобензоена киселина) - влиза в метаболизма на желязото и формирането на еритроцитите. Подобрява синтеза на фолиевата киселина и абсорбцията на пантотеиновата киселина. При недостиг на този витамин косата преждевременно посивява и се появяват кожни екземи.

Витамин B12 (Цианкобаламин) – Това е последният представители във Витамин B-комплекс. Играе важна роля в процеса на синтеза на белтъци, в метаболизма на въглехидрати и мастни киселини, както и при изграждането на еритроцитите. Подпомага растежа, подобрява апетита, увеличава телесното тегло и се използва при лечението на анемиите. Съдържа се в черния дроб и в екстракти от него. Витамин B12 укрепва нервната система, балансира психическата възбудимост, подобрява концентрацията, паметта и поддържа баланса на нервната система. Той може оптимално да упражни своето действие само в присъствието на витамин B6.

Бъди първият, който ще даде своя отзив тук!

Тук виждаш статия за Витамин B-комплекс от категорията за различните витамини, минерали и аминокиселини в Готвач.бг. Ако смяташ, че информацията за Витамин B-комплекс е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формата за контакт. Търсиш още информация за Витамин B-комплекс? Пиши ни и нашите автори ще разширят публикацията.