Казеин

Млечни Продукти

Казеинът е главният белтък в млякото на всички млекопитаещи. Той се намира в млякото в съединение с калция. В прясното мляко казеинът се намира под формата на неголеми частици, суспендирани в течността, която форма на казеин понякога се обозначава като казеиноген. В кравето мляко се съдържат около 3% казеин (от обема). На казеина се пада до 80% от общото съдържание на белтъчините в млякото.

Казеинът е от групата на белтъците, наречени фосфопротеини. Подобно на всички белтъци, той е образуван от много различни аминокиселини, съединени една с друга в т.н. полипептидна връзка.

Казеин е пълноценен, висококачествен, бавноусвоим протеин, който доставя на организма достатъчни количества от всички незаменими аминокиселини. Казеин осигурява на тялото по-слаб, но продължителен приток на аминокиселини в кръвта. Използва се като хранителна добавка, когато храненето трябва да се обогати с белтък. Активно спортуващи и занимаващи се със силови спортове прилагат казеин като нощен протеин, защото той се усвоява по-бавно и доставя аминокиселини на тялото ви през цялата нощ.

Казеинът се извлича от млякото - 75% от протеина в млякото е казеин, а 25% суроватъчен. И двете съставки са висококачествени протеини. Суроватката на млякото е известна като „бърз протеин”, защото бързо се разпада на аминокиселини, които се абсорбират в кръвта, което го прави много подходящ за след тренировка. Казеинът от своя страна се преработва по-бавно, затова е подходящ за снабдяване на организма с постоянен запас от протеин на малки порции за дълго време.

Как се получава казеин

Казеин се получава по различни начини, като един от тях се състои в това, че в млякото се добавя неголямо количество киселина. Такъв казеин е освободен от калция. Друг способ за получаване на казеин е добавяне на фермент, предизвикващ пресичане на млякото. В промишлената сфера за получаване на казеина млякото отначало се центрофугира, което отделя съдържащите се в него мазнини, а после се добавя слабо алкален разтвор.

След това пак се центрофугира с цел да се изчистят и следите от мазнини. Добавя разтвор на киселинна основа, за да се отдели максимално казеинът. Готовата суроватъчна смес се промива, което отмива киселината и се изсушава при ниска температура, защото казеинът е чувствителен към нагряване.

Избор на казеин

Мляко

На пазара като хранителна добавка се предлагат мицеларен, млечен или казиенат. За най-ефективен като действие се счита мицеларният, тъй като точно казеиновият мицел е виновник за суплемента, който става на бучка в стомаха, което осигурява по-дълго зареждане на тялото с протеин. Според специалисти мицеларният казеин е добър избор за бавен протеин с високо качество и ефективност.

Ползи от казеин

Активно спортуващите доста ценят казеина като добавка. Много трениращи използват казеин като нощен протеин, защото той се усвоява по-бавно, както вече споменахме. Когато се приеме, казеина става на бучки в стомаха, като по този начин забавя изпразването на стомаха, което пък от своя страна забавя скоростта, с която аминокиселините се абсорбират от кръвта. Доставя постоянно ниво на аминокиселини за дълъг период от време.

Но освен това трябва да се знае, че казеинът е важен хранителен продукт. Добър източник на казеин са млечните продукти и по-специално прясното млякото и сирене. Той се прилага при обогатяване на храненето с белтък. Предписва се и с лечебна цел при много заболявания, свързани с белтъчна недостатъчност, изтощаване на организма, хронична умора.

Най-важните функции на казеина, могат да се обобщят в 4 големи групи:

- Подпомага загубата на мазнини. Много хора, които се опитват да губят мазнини, се отдръпват от консумацията на млечни храни. Както стана ясно, казеинът е форма на протеин, която е с по-високо съдържание на калций. Изследванията показват, че хората, които съчетават висок прием на калций с нормален прием на протеини за период от 24 часа, отделят повече фекални мазнини, а разходът на енергия е с около 350 кДж по-голям от онези, които приемат по-ниски нива калций;

- Запазва мускулната маса. Всеки човек, който е на нискокалорийна диета се притеснява от загубата на мускулна маса. Това се получава, защото не се осигуряват достатъчно калории, необходими за енергийните нужди на тялото през деня. Така тялото се принуждава да се обърне към вече натрупаните мастни депа. В най-добрият случай тази енергия ще бъде взета от мазнините, но в лошия случай - от мускулите. Затова приемът на казеин може да компенсира загубата на мускулна маса;

- Казеинът е висококачествен протеин. Именно той е един от най-висококачествените протеини, поради което и усвояването му е много по-добро. Колкото по-нискокачествен е един протеин, толкова по-малко количество от него се абсорбира в организма;

- Предпазва от рак на дебелото черво. Учени от Австралия са установили, че млечните продукти са много по-добри храни за предотвратяване от рак на дебелото черво, в сравнение с другите източници на протеини.

Дозиране на казеин

Прибавяйте 10-120 г казеин към 20-40 г суроватъчен протеин, за да направите шейка след тренировка перфектен. Препоръчително е 20-40 г казеин точно преди лягане. Онези от вас, които се опитват да качат мускулна маса могат да пият 20-40 грама казеин шейкове между храненията.

5 2
4 2
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати

Топ Статии Днес