Биотин

Биотин

Биотинът е един от най-известните витамини от витамин B комплекс. Той е бил открит в края на 30-те, началото на 40-те години и първоначално е бил наричан витамин Н. В наши дни е познат и като витамин В7.

Функции на биотин

Производство на енергия - биотинът участва в метаболизма на захарта и мазнините. При метаболизма на захарта, биотинът помага придвижването на захарта от своя първоначален стадий на преработка до превръщането й в използваема химическа енергия. Поради тази причина мускулните спазми и болки, свързани с физическо усилие, могат да бъдат резултат от неспособността на организма да използва ефективно захарта като гориво и са сигнал за дефицит на биотин.

Синтез на мазнини (мастни киселини) - много от класическите симптоми за дефицит на биотин включват кожни проблеми, свързани с ролята на биотина в синтеза на мазнините. Биотинът е необходим за функцията на ензим в организма, наречен ацетил Ко-A карбоксилаза. Този ензим поставя заедно градивните елементи за производството на мазнини в тялото.

Когато клетъчните компоненти на мазнините не могат да се създадат правилно поради дефицит на биотин, кожните клетки развиват проблеми. При малките деца, най-често симптом за дефицит на биотин е дерматитът, състояние на кожата, при което кора от жълтеникави/белезникави петна се появява около скалпа, главата, веждите и кожата зад ушите на новороденото. При възрастните също съществува подобно състояние на кожата, наречено себорея.

Поддържа дейността на нервната система - тъй като глюкозата и мазнините се използват за създаване на енергия в рамките на нервната система, биотинът е помощен витамин в тази област. Многобройни нервни симптоми са свързани с дефицит на биотин. Тези симптоми са гърчове, липса на мускулната координация (атаксия), както и липсата на добър мускулен тонус (хипотония).

Ползи от биотин

Биотинът може да играе важна роля в превенцията и/или лечението на следните заболявания: косопад; чревни дисбаланси, включително и чревно възпаление, чревно раздразнение, болест на Крон, улцерозен колит, както и хронична диария; нервни разстройства, включително гърчове, атаксия (движението се характеризира с липса на мускулна координация) и хипотония (движението се характеризира с липса на мускулен тонус); кожни заболявания.

Препоръчителна дневна доза биотин

Биотинът е добре познат витамин, но точната му дозировка все още варира и подлежи на уточнение. Европейският съвет за храните приема 150 мкг за максимално допустим дневен прием. Много американски специалисти в областта препоръчват дози от 30 до 100 мкг дневно. Диабетиците имат много ниски запаси от витамин В7. За сваляне на нивата на кръвната им захар, лекарите предписват до 15 мг на ден, което е 100 пъти повече от това, което Европейският съвет за храните препоръчва.

Дефицит на биотин

В допълнение към дефицита на биотин - съдържащи храни в диетата, недостатъчният хранителен прием на витамин B5 може да доведе до функционален дефицит на биотин, тъй като B5 работи заедно с биотина в много метаболитни ситуации. Чревните проблеми, също трябва да се разглеждат като възможен симптом за дефицит на биотин.

Консумацията на белтъка на сурово яйце също може да допринесе за дефицит на биотин, тъй като авидинът, гликопротеиново вещество в яйчния белтък, може да се свърже с биотина и да предотврати неговото усвояване. При готвене на яйчния белтък това свързване на биотина с авидина става невъзможно.

Около 50% от бременните жени страдат от недостатъчност на биотин, което може да повиши риска от дефекти при раждане. Антиконвулсните лекарства като Карбамазепин могат да попречат за абсорбцията на биотин.

Симптомите на дефицит на биотин включват появата на червен обрив около очите, устата, гениталиите и косопад. Възможно е да се появят неврологични симптоми като сковаване на крайниците, летаргия, депресия, халюцинации.

Предозиране на биотин

Подобно на другите витамини от В групата, предозираните количества витамин В7 се изхвърлят от организма чрез урината, без да имат много сериозен токсичен ефект.

Източници на биотин

Отличен източник на биотин са доматите, марулята и морковите. Много добри източници са следните хранителни продукти: бадеми, яйца, пилешко, лук, зеле, краставици и карфиол. Добри източници са козето мляко, кравето мляко, малините, ягодите, овеса и орехите.

Яйчният жълтък е един от най-големите източници на биотин в храната.

Биотинът е относително стабилен при излагане на топлина, светлина и кислород. Силно кисела среда обаче може да промени свойствата на този витамин.

5 3
4 3
3 5
2 0
1 3
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати

Топ Статии Днес