четвъртък, 2 октомври

Триптофан

4,5 от 6 Гласа

Триптофанът е една от десетте съществени аминокиселини, които тялото използва за синтезиране на нужните протеини. Той е добре известен със своята роля в производството на месинджъри на нервната система, особено тези, свързани с отдих, почивка и сън. Подобно на всички останали аминокиселини, триптофанът се използва като градивен елемент в синтеза на протеини.

Триптофанът не може да се синтезира в тялото, затова трябва да се приема чрез храната или хранителни добавки. Английският биохимик Фредерик Хопкинс за пръв път изолира триптофан през 1901 година. Триптофанът е жизнено необходим за производството на сертонин в мозъка - предавател на нервни импулси на главния мозък.

Функции на триптофан

- Предотвратява дефицита на ниацин. Малка част от триптофана, който приемаме чрез храната (около 3%) се преобразува в ниацин (витамин B3) от черния дроб. Това преобразуване може да помогне за предотвратяване на симптомите, свързани с дефицит на ниацин, когато дневният прием на този витамин е нисък.

- Повишаване нивата на серотонина. Триптофанът служи като предшественик на серотонина, невротрансмитер, който помага на организма да регулира апетита, съня и настроението. Поради способността си да повишава нивата на серотонин, триптофанът е използван терапевтично при лечението на редица състояния, най-вече безсъние, депресия и тревожност.

- Установено е, че триптофанът оказва благотворно действие при предменструалния синдром, който мъчи толкова много жени по света.

- Триптофанът може да играе важна роля в превенцията и / или лечението на следните заболявания: безпокойство, депресия, главоболие, безсъние, кошмари, затлъстяване, болка, сенилна деменция, синдром на Турет.

Дефицит на триптофан

Като основна аминокиселина, хранителният дефицит на триптофан може да предизвика симптомите, характерни при дефицит на протеин, а именно намаляване на теглото и увреден растеж при децата.

Триптофан

Когато се придружава от хранителен дефицит на ниацин, липсата на триптофан в храната може също да причини пелагра - класическо заболяване, което се характеризира с дерматит, диария, деменция и смърт.

Дефицитът на триптофан може да доведе и до понижаване нивата на серотонина. Ниските нива на серотонина се свързват с депресия, тревожност, раздразнителност, нетърпение, импулсивност, неспособност за концентрация, наддаване на тегло, ненаситен апетит за въглехидрати и безсъние.

През 1989 г. в САЩ използването на хранителни добавки, съдържащи триптофан започва да се свързва с развитието на сериозно състояние, наречено еозинофилия-миалгия синдром (EMS), което причинява тежки мускулни и ставни болки, висока температура, слабост, подуване на ръцете и краката и недостиг на въздух, а в някои случаи води и до смърт.

Витамин В6 е необходим за превръщането на триптофана в ниацин и серотонин. Следователно, хранителният дефицит на витамин B6 може да доведе до по-ниски нива на серотонин и/или проблемно превръщане на триптофана в ниацин.

Някои видове храни, здравни фактори и начина на живот като цяло намаляват превръщането на триптофан в серотонин. Тези фактори са именно тютюнопушенето, високият прием на захар, злоупотребата с алкохол, прекомерната консумация на протеини, хипогликемия и диабет.

Хората, които приемат антидепресантни лекарства (включително Прозак, Паксил и Золофт), следва да се консултират с лекар преди да приемат всяка друга добавка или лекарства, които също водят до увеличаване нивата и действието на серотонина в организма.

Предозиране с триптофан

Триптофанът като хранителна добавка може да се приема в големи количества, без особена опасност, защото голяма част от него се разгражда в черния дроб или се използва за разграждане на белтъци. Все пак трябва да се спазват количествата, упоменати на опаковката, защото в противен случай може да се получи т.нар. серотонинов синдром - замаяност, главоболие, загряване, гадене, потене, учестен пулс, високо кръвно налягане, кома или дори смърт.

Източници на триптофан

Триптофанът се съдържа в естествен вид в почти всички храни, които съдържат протеини, но в малки количества в сравнение с други важни аминокиселини. Храните, които съдържат високи количества триптофан са: червено месо, млечни продукти, ядки, семена, банани, соя и соеви продукти, риба тон, миди и пуешко месо. Богати източници на триптофан са и сусамовото брашно, тиквените семки, яйцата, магданозът, заешкото месо, семената от чиа.

Бъди първият, който ще даде своя отзив тук!

Намираш се статия за Триптофан от рубриката за различните витамини, минерали и аминокиселини в Готвач.бг. Ако си на мнение, че информацията за Триптофан е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формуляра за контакт. Търсиш допълнителна информация за Триптофан? Пиши ни и нашите редактори ще разширят публикацията.