Пробиотици

Пробиотици

В повечето случаи бактериите се асоциират с възникнал проблем в човешкото тяло, но съществуват и такива, които всъщност помагат на организма да осъществява своите функции нормално и да разгражда приетата храна, усвоявайки я пълноценно. Едни от тези полезни бактерии са пробиотиците.

В храносмилателната система на човека има внушителните над 1 трилион бактерии, които са от над 100 вида. В нормално здравословно състояние добрите и опасните бактерии се намират в баланс, но при наличието на инфекции, прием на антибиотици, стрес, алкохол и лошо хранене, започват да намаляват добрите бактерии, за сметка на което се увеличават лошите такива.

Пробиотиците представляват клас добри бактерии, които подпомагат храносмилателните процеси, подобряват и оздравяват вътрешния микробен баланс. Най-известните от тях са бифидобактериите и млечно-киселите бактерии, които се използват за направата на кисело мляко и някои други млечни храни.

Трите най-използвани пробиотици са Bifidobacterum bifidum, Lactobacillus acidophilus и Lactobacillus bulgaricus.

Пробиотици, които съдържат бифидобактерии и лактобаицили са използвани много години преди лактобацилът да бъде изолиран от Луи Пастьор и създателя на имунологията Иля Мечник да успее да дефинира начина, по който действат пробиотиците в своята теория на интоксикацията, за която всъщност получава Нобелова награда. Той успява да докаже, че най-важната причина за стареене са токсините, а приемът на храни, съдържащи лактобацили, спомага за забавянето на този процес.

Ползи от пробиотици

Модерният начин на живот, който включва в себе си редица негативи като стрес и нездравословно хранене, замърсителите и химикалите, както и честият прием на хапчета променят баланса в чревните бактерии и прави хората много по-податливи на инфекции, слаб имунитет и заболявания, свързани с проблеми в обмяната на веществата. Тук се намесват и пробиотиците, които са жизнено важни за редица процеси.

В няколко основни насоки могат да бъдат разгледани ползите от пробиотиците – понижаване на холестерола, контрол на обмяната на веществата и коригиране на високото кръвно.

Пробиотиците подпомагат цялостните процеси на храносмилане, потискайки размножаването на вредните микроорганизми в храносмилателната система. Те предпазват от [дефицит на витамини от група В], предотвратяват и лекуват разстройство, потискат гнилостните процеси в червата, стимулират усвояването на лактоза при хора, които по принцип не могат.

Кисело мляко

Едно много важно въздействие на пробиотиците е възстановяване на нарушената чревна микрофлора в резултат от прием на антибиотици. Те трябва да се приемат и по време на самия прием на лекарства, за да поддържат тялото в здравословно състояние.

Пробиотиците намаляват и риска от появата на алергии, каквито са астмата, кожни реакции, хранителни алергии от мляко. Същевременно са много полезни за лечението на дихателни проблеми като пневмония, бронхит и синузит.

Пробиотиците имат и противоракови свойства – намаляват риска от тумори на дебелото черво и пикочния мехур. Те намаляват риска от вагинални инфекции, цистит и инфекции на пикочния канал.

Тези полезни бактерии не само защитават тялото от болести и инфекции, но и спомагат производството на много важни вещества каквито са аминокиселините, витамини от В групата, витамин К и ценни ферменти, без които е невъзможно разграждането на приетата храна.

Пробиотиците помагат за пречистването на тялото, защото неутрализират и извеждат от организма натрупаните отрови, като например отпадъчни продукти от обмяната на веществата или приемани медикаменти, различни тежки метали и канцерогенни вещества.

Източници на пробиотици

На първо място в списъка с храните, от които могат да се набавят пробиотици, е нашенското кисело мляко. Той съдържа уникалната съставка лактобацил, даваща сили на стомаха да се справи с различните вредни влияния. Туршията и киселото зеле също са богати на пробиотици, защото те ферментират по естествен начин. За да се запазят пробиотиците обаче, не трябва да се слага оцет в маринатата, а е достатъчно да се сложи само вода и морска сол.

В групата на полезните храни с приобиотици се супата с мисо и кефирът, сиренето и изварата. Киселите краставички и маслините също са богати на полезните бактерии, но ако не съдържат натриев бензоат.

Смята се, че хлябът от бяло брашно само затруднява храносмилането, но когато е приготвен от квас, той се превръща в истински балсам за стомаха.

Кефир

Пробиотиците могат да бъдат набавени и под формата на хранителни добавки. Те се намират под няколко форми, най-добрата от които са капсулите. Те се разтворят на точно определено място и имат най-силно действие.

Друг вид добавки са изсушените пудри, които се разтварят във вода и се приемат на празен стомах. Студената вода има ролята на активатор на полезните бактерии, а пудрата действа още от устата, преди да започне своето преминаване през храносмилателната система.

Най-непрепоръчителната форма са добавки под формата на течности, защото са годни кратко време след производството им и имат малък полезен ефект.

Говорейки за пробиотици няма как да не споменем за веществата, които ги ги поддържат – пребиотиците. Най-голямо количество от тях може да се набави чрез консумацията на банани, мед, червено вино, артишок, бобови растения, плодове и пълнозърнести храни.

Дефицит на пробиотици

Основните симптоми при недостиг на пробиотици в тялото се изразяват в храносмилателни проблеми - нарушено храносмилане, запек, диария, газове, гадене, болки в стомаха. Възможно е дефицитът на тези бактерии да отключи непоносимост към лактоза или други храни, инфекции на пикочните пътища или гъбични инфекции.

5 3
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати

Топ Статии Днес