gotvach.bg»Статии»Кое за какво е полезно»Брашно от елда - ползи и употреба

Брашно от елда - ползи и употреба

Kristina K.Kristina K.
Новак
14626
брашно от елда - ползи
Ръчна помпа приставка за бутилирана вода
Практичен аксесоар за вашия дом:
Ръчна помпа приставка за бутилирана вода
9.00 лв.
Виж ››

Брашното от елда се прави от смляна елда - растение, известно със своите полезни хранителни свойства. Зърната от елда могат да бъдат използвана почти по същия начин като ориза. Тя е основна съставка в много традиционни европейски и азиатски ястия.

Елдата стана популярна като здравословна храна поради високото съдържание на минерали и антиоксиданти. На пазара се срещат два вида елда, обикновена елда (Fagopyrum esculentum) и тартарска елда (Fagopyrum tartaricum).

Елдата се добива главно в северното полукълбо, особено в Русия, Казахстан, Китай и Централна и Източна Европа. Не съдържа глутен. Брашното се използва за приготвяне на традиционната японска юфка. Елдата е добър източник на фибри, протеини и микроелементи като манган, магнезий, мед, желязо и фосфор.

Изследванията показват, че брашното от елда може да намали кръвната захар при хора с диабет и да подобри биомаркерите за здравето на сърцето. Може също да има противоракови, противовъзпалителни и пребиотични свойства. Пребиотиците са вид фибри, които захранват полезните бактерии в червата и поддържат здравето на храносмилателната система.

Брашното от елда има уникален, наситен вкус на ядки и може да се използва за приготвяне на кремове без глутен, палачинки, мъфини, хляб (както бърз, така и с мая) и бисквитки. За най-добри резултати брашното от елда трябва да се използва в комбинация с други пълнозърнести брашна, съставляващи 25–50% от общото брашно в рецептата.

1/2 чаша (60 грама) брашно от елда предлага:

Калории: 200;

Протеин: 4 грама;

Мазнини: 2 грама;

Въглехидрати: 44 грама;

Фибри: 6 грама;

употреба на брашно от елда

Желязо: 17% от препоръчителния дневен прием;

Манган: 34% от препоръчителния дневен прием;

Магнезий: 33% от препоръчителния дневен прием;

Мед: 73% от препоръчителния дневен прием;

Фосфор: 17% от препоръчителния дневен прием.

Елдата е богата на различни антиоксидантни растителни съединения, които са отговорни за много от нейните ползи за здравето. Всъщност тя осигурява повече антиоксиданти от много други зърнени култури като ечемик, овес, пшеница и ръж. Татарската елда има по-високо съдържание на антиоксиданти от обикновената елда.

Ето някои от основните растителни съединения на елдата:

Рутин. Основният антиоксидант полифенол в елдата - рутинът, може да намали риска от рак и да предотврати възпалението, да намали кръвното налягане и липидния ви профил.

Кверцетин. Открит в много растителни храни, кверцетинът е антиоксидант, който може да има различни полезни ефекти върху здравето, включително намаляване на риска от рак и сърдечни заболявания.

Витексин. Проучванията върху животни показват, че витексин може да има редица ползи за здравето. Въпреки това, прекомерният прием може да допринесе за увеличаване на щитовидната жлеза.

Д-хиро-инозитол / D-chiro-inositol. Това е уникален тип разтворим въглехидрат, който намалява нивата на кръвната захар и може да е от полза за управлението на диабета. Елдата е най-богатият хранителен източник на това растително съединение.

Ако сте привърженици на безглутеновото хранене, разгледайте и тези предложения за безглутенови рецепти.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest