gotvach.bg»Статии»Кое за какво е полезно»Нужни са ни до 120 гр. белтъци дневно

Нужни са ни до 120 гр. белтъци дневно

AdminAdmin
Дарт Вейдър
95043k
Пиене на Мляко
Метален сушилник за съдове на два етажа
Практичен аксесоар за вашия дом:
Метален сушилник за съдове на два етажа
59.00 лв.
Виж ››

Белтъчният компонент на храненето е сред ключовите съставки на ежедневното меню.

Дневната нужда от белтъци в храната е до 120 г. Но това е максимумът. Обикновено дневно в организма се внасят около 70 – 100 г белтъци, което всъщност също е достатъчно количество.

Особено необходим е приемът на белтъци за подрастващите. При тях протичат интензивни процеси на изграждане на клетки и тъкани. Ето защо те се нуждаят и от повече белтъчни продукти.

И ако за възрастни количеството използван белтък дневно е 1.1 – 1.3 г на килограм телесна маса, то за децата тази норма може да се увеличи 2-3 пъти.

Пържола

Важно е обаче не само количеството, но и качеството на консумираните белтъци. Белтъците се състоят от по-прости съединения – аминокиселини, сред които са и т.нар. незаменими аминокиселини.

Човешкият организъм не може сам да ги синтезира, затова те задължително трябва да постъпват отвън.

Особено богати на незаменими аминокиселини са животинските белтъци, които влизат в състава на такива продукти като говеждо месо, треска, яйца, млечни продукти (сирене, извара).

Растителните продукти съдържат много по-малко незаменими аминокиселини, отколкото животинските. Затова вегетарианството невинаги е полезно. При консумацията само на растителни продукти организмът не получава нужното количество незаменими аминокиселини, а това се отразява върху синтеза на белтък от организма.

Орехи

За нормалното протичане на белтъчната обмяна вегетарианците трябва да поглъщат голям обем храна, което не е без значение за стомашно-чревния тракт.

От растителните продукти голямо количество незаменими аминокиселини се съдържа в орехите. Те обаче едва ли могат да съставят главната част на хранителната дажба.

За сведение ще добавим, че при изгарянето на 1 г белтък се получават 4 килокалории.

Не бива да забравяме, че белтъците имат т.нар. специфично динамично действие, т.е. ускоряват обмяната и на други вещества, по-точно усвояването на мастите от организма.

Затова в различните диети за отслабване белтъчната съставка трябва да бъде пълноценна, иначе ще блокира метаболизма на мастите.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest