Желязо

AdminAdmin
Дарт Вейдър
94942k
Желязо има в месото
Сервиз за хранене Дуралекс Вермел - 44 части-15%
Качество без компромис:
Сервиз за хранене Дуралекс Вермел - 44 части
160.00 лв.
136.00 лв.
Виж ››

Желязото е от жизненоважно значение за здравето и се съдържа във всяка човешка клетка, главно свързано с протеините, образуващи носещата кислород молекула на хемоглобина. Човешкото тяло съдържа около 4 грама желязо.

Хранителното желязо е в две форми, едната от които се среща само в месото на животните, тъй като се извлича от хемоглобина миоглобин и от животинските тъкани. Другата форма желязо се съдържа в растителните храни и млечните продукти.

Функциите на желязото в човешкия организъм

- Разпределение на кислород - желязото служи като ядро на молекулата на хемоглобина, който е кислород-носещия компонент на червените кръвни клетки. Червените кръвни клетки поемат кислорода от белите дробове и го разпространяват до тъканите в тялото. Тази тяхна способност се обяснява с наличието на желязо в молекулата на хемоглобина. При липса на желязо, организма ще произвежда по-малко хемоглобин и следователно по-малко кислород за доставяне до тъканите.

- Желязото също е важна съставка на друг протеин, наречен миоглобин. Той също е кислород-носеща молекула, която разпределя кислород към клетките в мускулите, особено скелетните мускули и тези на сърцето.

- Производство на енергия – желязото играе ключова роля в производството на енергия като съставка на някои ензими, включително и желязна каталаза, желязна пероксидаза и цитохром ензими. То също участва в производството на карнитин, несъществена аминокиселина, важна за правилното усвояване на мазнините. Функционирането на имунната система също е зависима от наличието на достатъчно желязо.

Дневен прием на желязо

Необходимостта на отделните групи хора от желязо е различна. Потребността от желязо на 1 кг от теглото е както следва: за възрастни - 0.1 мг, за деца - 0.6 мг и за бременни жени - 0.3 мг. Посочените количества желязо са за едно денонощие.

Дефицит на желязо

Дефицитът на желязо може да бъде причинен от недостатъчния му прием с храната, лоша абсорбция, паразитни инфекции и медицински състояния, които причиняват вътрешен кръвоизлив. Хората, които даряват кръв редовно, жени с прекомерен менструален кръвоизлив, тези, които използват лекарства (например, антиациди), които пречат на усвояването на желязо, бременните и кърмещи жени, могат да бъдат изложени на риск от дефицит на желязо. В допълнение, възрастните хора, вегетарианците, децата са често с недостатъчен прием на този минерал.

Железният дефицит причинява микроситична и хипохромична анемия, състояние, характеризиращо се с недостатъчно червени кръвни клетки и намален кислород абсорбционен капацитет. Хора с ниско съдържание на желязо в организма имат различни симптоми, включително и умора, слабост, ниска издръжливост, намалена способност за концентрация, повишена чувствителност към инфекции, косопад, световъртеж, главоболие, чупливи нокти, апатия и депресия. Те също могат да имат необичайно поведение на хранене, наречено цицер, при което те ядат неподходящи или неядливи материали като кал, глина, въглен, олово. При децата, железният дефицит е свързан с проблеми при учене и по-нисък коефициент на интелигентност.

Бобът съдържа желязо

Предозиране с желязо

Желязното отравяне, причинено от поглъщане на големи количества от желязо-съдържащи добавки, причинява гадене, повръщане, увреждане на лигавицата на чревния тракт, шок и чернодробна недостатъчност и е водеща причина за смъртността сред децата.

Голяма част от желязото, набавяно чрез храните се съдържа в зърнените култури и най-вече в триците и зародишите. В резултат на смилането на житото, което премахва триците и кълновете, се елиминира около 75% от естественото съдържание на желязо. Рафинираните зърна често са подсилени с желязо, но добавеното желязо е по-малко абсорбиращо се от естественото желязо. Готвенето в железни кухненски съдове добавя желязо към храната, което евентуално може да доведе до желязна токсичност.

Абсорбация на желязо

Абсорбцията на желязо се увеличава, когато е налице повишена физиологическа нужда от желязо, която се проявява при деца по време на периодите на бърз растеж и по време на бременност и кърмене.

Абсорбцията на желязо е намалена при хора с ниска стомашна киселина, състояние, което се среща при възрастните хора и тези, които използват често антиациди. В допълнение, усвояването на желязо може да се намали от кофеина и танина, съдържащи се в кафе и чай.

Използването на следните лекарства може да се увеличи количеството на желязото, от което се нуждае организма: аспирин и нестероидни противовъзпалителни лекарства, хистамин блокатори, неомицин, антибиотици, станозолол - синтетичен анаболен стероид, който се свързва с природния хормон тестостерон, уорфарин.

Ползи от желязо

Желязото може да играе важна роля в превенцията или лечението на следните заболявания: алкохолизъм, колит, диабет, прекомерен менструален кръвоизлив, желязна анемия, левкемия, паразитни инфекции, синдром на неспокойните крака, стомашна язва, туберкулоза.

Богати на желязо храни

Повечето хранителни добавки съдържат железен сулфат. Отлични хранителни източници на желязо са спанак, мащерка и куркума.

Много добри източници на желязо са марулите, долнокачествена меласа, тофу, синап, ряпа, боб и гъби шийтаке. Добри източници на желязо са говеждо филе, леща, брюкселско зеле, аспержи, еленово месо, фасул, броколи, праз. В рибата, яйцата, зелето, гриса и хляба също има завидни количества желязо.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest