Безглутенова диета
Dijeta bez glutenaGlutenfreie Diät

Безглутенова диета

Пламена M.Пламена M.
Джедай
2k2k
Диета без глутен

Безглутеновата диета е за всички – от тези, които страдат от глутенова непоносимост или се опасяват, че имат такава, както и тези, които искат да се хранят здравословно и пълноценно, без глутен.

Глутенът е протеин, който се съдържа в някои зърнени култури - пшеница, ръж, ечемик и овес. Непоносимостта към него причинява сериозни стомашно-чревни проблеми.

Новата мода, разпространяваща се по целия свят, е безглутеновата диета. Някои учени твърдят, че избягването на продукти с глутен намалява окислителните процеси в клетките. Други го величаят като естествено средство за “антидот” на стреса, както и последиците от него.

Когато решите да премахнете глутена от менюто си, то това е нелека задача. Той се съдържа в пшеницата, ръжта, ечемика, овеса, булгура, малца, а оттам и във всички храни, които ги съдържат. Този специфичен белтък нормално присъства в хляба, пастата, кексовете, бисквитите и още дълъг списък на обичани от всички закуски.

Безглутеновата диета набляга основно на засищащи храни, като картофите и ориза. В списъка и са още боб, грах, нахут, елда, киноа - суперхрана, която и самостоятелно е в приоритетите за полезно хранене.

Пресните меса са позволени, докато колбасите и купените предварително мариновани мръвки – не. Това е така, тъй като глутенът често се използва за уплътняване и слепване, и може да е добавен допълнително.

Плодове

Плодовете и зеленчуците по презумпция са позволени. Те не съдържат набедения протеин, както и повечето млечни продукти.

Хората, които спазват такава диета, трябва да имат добро око за етикетите. Някои от съставките, съдържащи глутен, са очевидни, но някои са завоалирани като малц (прави се от ечемик) и хидролизиран растителен протеин (често съдържа пшеница). Когато сами си приготвяте храната, избирайте безглутенови брашна.

Овесът от своя страна, не съдържа глутен, но може да увеличи симптомите като коремна болка, подуване на корема и диария.

Глутен

При безглутеновата диета трябва да се имат в предвид още няколко неща. Като това например, че много от зърнените закуски също съдържат глутен. Доста от тях имат в съдържанието си пшенично нишесте или малцови добавки.

Добра тяхна алтернатива са царевичните или оризови закуски. Знайте още, че почти всички видове паста са направени от пшеница - внимателно избирайте спагетите, макароните и спиралите, когато сте на такава диета.

Хората, преминаващи на безглутенова диета, обикновено приемат този режим на хранене за цял живот. Когато решите да промените хранителните си навици в тази насока, най-добре предварително се консултирайте с лекар или диетолог, който да ви изготви програма, съобразена с нуждите на тялото ви.

Разгледайте нашите безглутенови рецепти.

Виж повече
Facebook
Любими
Twitter
Pinterest