gotvach.bg»Статии»Кое за какво е полезно»Хранителна стойност на тиквата

Хранителна стойност на тиквата

Пламена M.Пламена M.
Джедай
2k2k
Печена тиква
Комплект за готвене с гранитно покритие - 5 части
Качество без компромис:
Комплект за готвене с гранитно покритие - 5 части
129.00 лв.
Виж ››

Едно от най-сладките изкушения през есенно-зимния сезон за много от нас е печената тиква. Освен че може да е така ароматна и вкусна обаче, тя може да бъде и изключително полезна. Въпреки честия спор дали е плод или зеленчук, любимата тиква вече се появи на пъстрия есенен пазар.

Тиквата е род растение от семейство Тиквови. Стъблото и достига до завидните 4-5 метра. Има големи листа с дълги и кухи дръжки. Както при по-голяма част от културните растения, тиквата се среща в различни сортове, с голямо разнообразие във формата и цвета (оранжев, жълт, бял, кремав) на плодовете.

Предполага се, че историята на тиквата започва в Перу преди около 5000 години. Индианците са първите хора, които са се занимавали с отглеждането на културното растение. В Европа през XVI за първи път Христофор Колумб век пренася тикви. Не след дълго те са разпространяват из целия континент.

Тиквата е така ценена най-вече заради богатата си хранителна стойност, силно наподобяваща тази на картофите. Тя притежава ценни диетични и вкусови качества. Съдържанието на зрелите плодове от сравнително качествените сортове представлява значително малко количество белтъчини и мазнини, по-голямо количество захари (захароза и глюкоза), както и вода.

Готвене на тиква

В 100 грама тиква се съдържат средно:

Белтъчини – 1 грам

Въглехидрат – 6.5 грама

Мазнини – 0.1 грама

Холестерол – 0

Калоричност - 26

Трябва също така да се спомене, че в едва 100 грама тиква се съдържат около 15 мг витамин С.

Тиквата е добър източник на минералите калий и фосфор. Това я превръща тиквата в подходяща храна при бъбречни и сърдечно-съдови заболявания. Освен това е богата и на вещества като калций, магнезий, желязо, мед и кобалт.

Освен местната част на тиквата, изключително полезни са и семките ѝ. Богати на масла, белтъчни и смолисти вещества, важното при консумацията е да се избегне прекомерното им осоляване.

Те могат да бъдат открити в състава на мюсли, хляб и др. Тиквените семки са особено полезни за страдащите от хронични чернодробни възпаления, гастрит, колит, анемия, хипертония и остеопороза.

Прочети също защо е полезна тиквата, как се съхранява тиква и как да обелим тиква.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest