Етикет, в който ясно да е описано откъде е месото в мусаката, сервирана ни в някой ресторант, поиска Европейският парламент по препоръка на инспектори от Европейската комисия.
Предложението е в менютата си собствениците на ресторанти и други заведения, предлагащи сготвени ястия, да добавят етикети, в които да съобщават на клиентите за произхода на месото в гозбите.
От Европейския парламент настояват за тази промяна след скандала с конското месо, което се предлагаше в редица заведения под формата на кюфтета, наденици и лазаня, които нищо не подозиращи клиенти хапнаха, смятайки, че ядат телешко.
След скандала с конското месо сега зависи от нас да си върнем доверието на потребителите – твърди председателят на Комисията по околна среда Джовани ла Виа.
Той настоява Европейската комисия да изготви законово предложение, с което ресторантьорите в държавите-членки на Европейския съюз да бъдат задължени да поставят етикети на предлаганите от тях ястия.
Разбира се, трябва да гарантираме, че това няма да доведе до допълнителна тежест за малките и средните предприятия от сектора – добавя в своето обръщение ла Виа.
Собственици на ресторанти обаче се противопоставят на това предложение. Според тях въвеждането на подобна наредба, ще наложи вдигане на цените с между 15 и 50%, от което в крайна сметка ще пострадат самите клиенти.
Анализ на френската потребителска асоциация обаче излезе с доста по-скромен ръст на цените – средно от само 0.6%.
По данни на Европейския парламент между 30% и 50% от всички ястия в Европа съдържат преработено месо. По-голямата част от него се продава в ресторанти и други обекти, където свободно се предлага храна без етикет.
Новата инициатива на депутатите от Европейския парламент е част от глобалната им кампания относно етикирането на храните.
Приета е вече наредба, според която задължително ще се поставят етикети на прясното, охладено или замразено месо без значение от вида му. Разпоредбата влиза в сила от 1 април тази година.
Коментари