gotvach.bg»Статии»Кое за какво е полезно»Защо трябва да консумирате селъри по-често?

Защо трябва да консумирате селъри по-често?

Селъри
Стилен свещник на дървена стойка
Практичен аксесоар за вашия дом:
Стилен свещник на дървена стойка
5.40 лв.
Виж ››

Може би сте случвали да видите реклама на мюсли, в която младо и усмихнато момиче небрежно загризва стрък селъри? Това не е просто подчертаващ диетичното послание реквизит, а леко открадване от славата на широко известния бледозелен зеленчук.

Сигурно се питате и какво всъщност се крие зад името на популярното растение? Отговорът е прост. В превод от английски селъри означава само едно: целина. В медицинските анали на 9-ти век тя се отбелязва като лекарство – много преди да бъде харесана за храна. През Средновековието се превръща в общо достъпен за цяла Европа зеленчук, а американците познават хрупкавия ѝ чар едва през 1900 г.

В зависимост от кулинарната култура различните народи отглеждат с предимство конкретен сорт целина. В България е известна главестата и листната, а в Европа и САЩ – дръжковата, или селъри! Растението е част от семейство Сенникоцветни заедно с пащърнака, копъра, резенето, магданоза и девесила.

Тъй като е зеленчук с високо съдържание на вода, целината се нуждае от плодородна, богата на влага почва. Това може да обясни защо произходът ѝ може да бъде проследен от Швеция до Алжир, Египет и Индия. В голям район в Пенджаб се набляга изключително на производството на семена от целина за износ в Европа, където те се използват като подправка.

Семена целина

Паскал е ароматен сорт селъри с дебели и месести дръжки, достигащи 50-60 см и отглеждан най-често в Щатите.

Що се отнася до кулинарните му предимства, неговият вкус изпъква в комбинация с много други продукти. Селърито е чудесно допълнение към риба тон или яйчна салата. Поднесено ситно нарязано с картофи и с майонезен дресинг, или пък смесено към енергийна зеленчукова салата с моркови, чушки и лук, може да ви очарова завинаги.

Хрупкавият зеленчук се съчетава добре с терияки, портокалов или сметанов сос. Несравнимо вкусна става и всяка гозба, в която има задушено месо със селъри, а зеленчукова супа със ситно нарязаните му дръжчици се превръща в неустоимо и топло напомняне за манджите на баба, подправени щедро с керевиз.

Въпреки това, когато селърито се вари или бланшира (потопено във вряща вода), повече от една трета от хранителните му вещества могат да бъдат загубени. За да се запазят максимално, парата е най-добрият метод за приготвяне. Проучванията показват, че сготвено по този начин в рамките на до 10 минути, селърито запазва от 83 до 99% от антиоксидантните си свойства, с които е известно. Можете да го съхранявате в хладилник за пет до седем дни, но тъй като зеленчукът е склонен да абсорбира миризмите на други храни, го увийте с найлоново фолио за свежо съхранение.

Състав на селъри

Целина

В случай че не се досещате, да кажем: хранителният профил на селърито се отличава с изключително ниско съдържание на калории - само 16 в една чаена чаша нарязан зеленчук. Това е една от причините защо е толкова популярно сред хората, провеждащи диета. В същото време селърито е изградено от много баластни вещества, които задвижват храната през храносмилателния тракт по-бързо и следователно спомага за понижаване на риска от рак на дебелото черво.

Интересното за този зеленчук е колко много и различни витамини и минерали предлага. Само с една чаена чаша с нарязано селъри може да се снабдим с десет процента от дневната ни нужда от витамин А и фолиева киселина, с 8% от калий, както и с 5 % манган, мед, фосфор, магнезий и калций. Селърито съдържа и витамин С, пантотенова киселина, витамин В6, ниацин и рибофлавин, както и много витамин К.

Целина е богат източник на флавоноиди като зеаксантин, лутеин и бета-каротин, които редица проучвания са показали, че се борят срещу възпалението, предпазват от сърдечно-съдови заболявания, подобряват дейността на имунната система, потискат растежа на анормални канцерогенни клетки и са изключително полезни в комбинация за здравето на очите.

Според проучване от 2010 на университета в Илинойс загубата на паметта и възпалителните процеси в мозъка могат да бъдат спрени с добавянето на целина към диетата. Лутеолинът, който е ценно хранително вещество в селърито, е тестван върху двегодишни мишки. От друга страна, били наблюдавани и малки мишки на възраст от три до шест месеца, които не консумирали лутеолин. Резултатите показали, че възрастните животинки изпълнили когнитивните задачи, изпробващи паметта им, дори по-добре, отколкото се справили по-младите им събратя.

Апигенинът - биофлавоноид, който се съдържа в целината и магданоза, също изненада учените с добрите си резултати в потискане на развитието на ракови клетки на гърдата.

В продължение на векове Аюрведа е използвала дръжките и семената на целината за лечение на настинки и грип, лошо храносмилане, артрит, както и за проблеми на черния дроб и далака. Днес селърито е смятано за чудесен диуретик. То е богато на електролити и има охлаждащ ефект върху тялото, което се свързва и със способността му да се бори с възпалението. Може също така да се разчита на целината за понижаване на оксидативния стрес на сърцето и изчистване на храносмилателната система.

За повече ползи може да се обърнете към нашите предложения за:

- салати с целина;

- предястия с целина.

- яхнии с целина.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest