Рафинирани въглехидрати: какво са те и защо са вредни?

Криси КрасимироваКриси КрасимироваНовак / Автор
Рафинирани въглехидрати - защо са вредни?

Не всички въхлехидрати са равни. Истината е, че на тази хранителна група често се гледа като на вредна. Това обаче е мит – някои храни са богати на въглехидрати, но за сметка на това са изключително полезни и хранителни. От друга страна, рафинираните въглехидрати са вредни, защото в тях няма витамини и минерали, нямат и хранителна стойност. Именно те са така наречените празни калории – когато консумираме много калории, но пък на практика оставаме съвсем гладни. Тези въглехидрати са свързани с развитието на диабет, сърдечно-съдови болести, затлъстяване и дори някои видове рак.

Защо са вредни рафинираните въглехидрати?

Основно рафинираните въглехидрати са захарите. В тях не присъстват фибри, витамини и минерали. Тялото ни ги разгражда бързо и имат висок гликемичен индекс, който кара кръвната ни захар да скача първо прекалено бързо, а след това отново да спада прекалено рязко. Това води до сънливост и непродуктивност през деня, но подобни пикове могат да доведат и до диабет, ако дълги години не намалим консумацията на тези храни.

Рафинирани въглехидрати

Основните източници на рафинирани въглехидрати за бяло брашно, бял хляб, бял ориз, сладкиши, бисквити, чипсове, зърнени закуски. Именно тези качества на бързите храни – резки пикове и спадове в нивата на кръвна захар и инсулин, могат да доведат до затлъстяване. Вариращите стойности на тези хормони не дават на тялото ни чувство на ситост, а го карат да изпитва още повече глад и силно влечение към сладката храна.

Бързите въглехидрати повишават и нивата на триглицеридите, а гореспоменатите вариации водят до инсулинова резистентност. Именно това състояние е предхождащо диабета. И ако не му обърнем внимание, захарната болест със сигурност ще ни сполети по-скоро от очакваното. Проучвания сочат, че хората, които консумират много рафинирани храни, е два до три пъти по-вероятно да развият сърдечно-съдови болести, сред които е не само диабетът, но и високите нива на холестерол и хипертония.

Алтернатива на лошите въглехидрати

Рафинирани и полезни въглехидрати

Какво трябва да знаем – не всички въглехидрати са лоши. Вредно е да изключваме цели хранителни групи от менюто си. Има и добри въглехидрати, от които не бива да се отказвате. Наблегнете на варива, пълнозърнести продукти, плодове, зеленчуци. Всички тези храни не само не са вредни, но и са есенциални за поддържането на добро здраве.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати