Кои храни предизвикват проблеми със стомаха?

храни, предизвикващи болки в стомаха

Независимо от това колко успешен е денят ви, ако изпитвате подуване и газове - често срещани странични ефекти на стомашно разстройство - наистина е трудно да поддържате усмивката на лицето си. За съжаление, много и различни храни могат да бъдат виновници за проблемите със стомаха и дискомфорта, свързан с това.

Ето кои храни трябва да избягвате, за да не се влошава още повече състоянието ви:

Изкуствени подсладители и продукти без захар

Едно проучване установи, че когато хората консумират изкуствени подсладители, като аспартам, сукралоза и захарин, променят чревната бактерия, която контролира метаболизма. Това може да доведе до редица стомашно-чревни проблеми, включително повишена склонност към превръщане на храната в мазнини.

Избягвайте също така консумацията на бонбони и дъвки, тъй като към тези продукти често се добавят сорбитол, малтитол, ксилитол и други захарни алкохоли, които могат да причинят подуване, газ или слабително действие, когато се консумират в прекомерни количества. Освен това дъвченето на дъвка стимулира стомаха да отделя киселини, от които тялото ви не се нуждае, което може да допринесе за развитието на стомашни язви.

Кафе и газирани напитки

кафето дразни стомаха

Кафето дразни стомаха, особено ако се консумира на гладно. Освен това кофеинът ускорява храносмилателния тракт и може да причини диария. Това, че кофеинът е и диуретик, означава също, че може да доведе до дехидратация и дори до гадене. Нещо повече – ободряващата напитка кара стомаха да произвежда солна киселина, което може да предизвика киселини и лошо храносмилане. Така че, ако усетите, че след приема на кафе нещо не е наред със стомашно-чревния ви тракт, по-добре го забравете или в краен случай – го ограничете до чаша на ден.

Стомашният дискомфорт може да бъде причиен от приема на газирано, така че го сведете до минимум. Както и приема на алкохол. Той, освен на теглото и на черния ни дроб, е и враг на стомаха. Прекалената употреба на спиртни напитки дразни лигавицата на стомаха и предизвиква газове или разстройство, редуващо се със запек.

Мазни и пържени храни

Пържените храни, освен че са нездравословни, са и вредни за стомаха. Това важи с пълна сила и за мазните, тъй като и двата вида изискват повече време за храносмилане. Освен това могат да доведат до диария или обратното - до подуване на корема и запек. В плюс може да кажем, че са много калорични и от тях се качват килограми.

Цитрусови плодове

цитрусите предизвикват проблеми със стомаха

Киселите храни като доматения сок, както и цитрусовите плодове - лимони, портокали, грейпфрути и др., съдържат киселина и могат да доведат до стомашни проблеми. Това е така, тъй като те дразнят лигавицата на стомаха, което води до киселини или рефлукс. Ако стомахът ви е напрегнат, по-добре ги заместете с ябълково пюре или банани.

Пикантни храни

Ако сте почитатели на лютото, нашият съвет е да го ограничите, тъй като то дразни вътрешната страна на хранопровода и може да доведе до киселини. Същото се случва и когато си хапвате лук и чесън. Макар и неизменна част от българската кухня, не ги консумирайте твърде често, защото те не се абсорбират добре в тънките черва, причиняват множество проблеми като газове, подуване на корема, стомашни болки, диария или пък запек.

Зърнени култури

Глутенът може да бъде един от най-често срещаните виновници, когато става дума за опустошаване на храносмилателната система. Независимо от това дали имате цьолиакия или не, медицинското училище в Харвард казва, че все повече хора не могат да усвояват глутен. Ако откриете, че коремът ви се подува, имате болки, газове или диария след консумация на храни като хляб и тестени изделия, то виновникът определено е пшеницата.

Млечни продукти

млякото понякога дразни стомаха

Млечните продукти са трудни за храносмилане храни. Ако имате проблем с лактозата, то консумирането на сладолед може да ви докара стомашен дискомфорт, газове или диария. В случай, че страдате от лактозна непоносимост, избягвайте също меките сирена и млякото. В противен случай стомашният дискомфорт ви е гарантиран. При храносмилателни проблеми обаче може да похапвате твърди сирена и нискомаслено кисело мляко, тъй като те имат благоприятен ефект върху червата, като подобряват естествената флора в стомашно-чревния тракт.

Броколи и сурово зеле

Кръстоцветните зеленчуци, като броколи, зеле и карфиол, безспорно са много полезни, но съдържат сложни захари, които могат създадат газове в червата и подуване и тежест в корема. За да избегнете този дискомфорт, е препоръчително да ограничите похапването на тези зеленчуци или поне да ги бланширате леко преди консумация.

Сурови храни

Бактериите в суровите животински продукти могат да предизвикат хранителни отравяния. Затова вземете подходящи предпазни мерки при работа с нетрайни храни като сурово месо, птици, яйца и морски дарове. Не забравяйте да приготвяте храни до подходящи температури, за да унищожите бактериите и не ги оставяйте неохладени за повече от два часа, за да предотвратите растежа на бактериите.

И ако прекарването на цялата нощ до тоалетната поради хранително отравяне не е достатъчно предупреждение, имайте предвид, че вредните бактерии като ешерихия коли и салмонелата потенциално могат да бъдат животозастрашаващи, затова играйте на сигурно и избягвайте храни с изтекъл срок на годност.

Рейтинг

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати