Манголд - ползи, същност и приложение

манголд
Закачалка за торби за боклук-24%
Практичен аксесоар за вашия дом:
Закачалка за торби за боклук
19.00 лв.
14.50 лв.
Виж ››

Манголдът е листен зеленчук, често срещан в средиземноморската кухня. Особено популярно е приложението му в италианската храна, включително в ризото и пица. Швейцарският манголд е може би най-известен, но се срещат негови разновидности, включително червен и златист. Без значение от цвета, този зеленчук се приготвя лесно и има много приложения за здравето на човека.

Какво представлява манголдът?

Манголът е наричан още спанаково или листно цвекло, но за разлика от цвеклото, корените му са неядливи. Зелените листа имат набраздена текстура, те са дебели и плътни.

Това, което често се наблюдава при манголда, са неговите разновидности. Стъблата на всеки сорт са с различни цветове, обхващащи цялата гама – от бяло до лилаво. Бялото, златното и червеното са най-разпространените. Независимо дали го консумирате соров или варен, манголдът е лесен за приготвяне – измийте го, отстранете дръжките и сервирайте.

Вкусът му е подобен на този на спанака, но зависи как ще го приготвите.

Ползите от манголд

Консумацията на плодове и зеленчуци от всякакъв вид е свързана с намаляване на риска от много неблагоприятни за здравето състояние.

Проучванията показват, че консумацията на повече растителни храни като манголд намаляват риска от затлъстяване, диабет, сърдечни заболявания, повишават енергията и помагат за загубата на тегло.

Понижаване на кръвното

Доказано е, че консумацията на манголд повишава спортните постижения. Хората, чиято диета е с ниско съдържание на калций, магнезий и калий, са по-предразположени към вдигане на кръвно.

Смята се, че тези минерали намаляват кръвното налягане, като освобождават натрий от тялото и помагат на артериите да се разширяват. Приемането на тези минерали под формата на добавки няма да донесе същите ползи за здравето, като консумацията им в храната.

Манголдът съдържа и трите от тези здравословни минерали и може да помогне много за здравето. Той намалява кръвното, инхибирането на агрегацията на тромбоцитите и подобряването на ендотелната дисфункция.

ползи от манголд

Борба с рака

Манголдът съдържа хлорофил, който може да е ефективен за блокиране на хетероцикличните амини, причиняващи рак, генерирани при печене на храни на висока температура.

Консумирането на листни зеленчуци и други зеленчуци с високо съдържание на хлорофил, заедно с месо на скара, може да попречи на някои от канцерогенните ефекти от прекомерното готвене на месото.

Диабет

Манголдът съдържа антиоксидант, известен като алфа липоева киселина. Доказано е, че това понижава нивата на глюкоза, повишава чувствителността към инсулин и предотвратява предизвиканите от окислителния стрес промени при пациенти с диабет.

Проучванията предполагат, че манголдът може също да намали симптомите на периферна невропатия или автономна невропатия при хора с диабет. Той може също да предпази от ретинопатия, увреждане на кръвоносните съдове.

Предпазва от остеопороза

Адекватният прием на витамин К може да подобри здравето на костите. Витамин К модифицира протеините в костната матрица, подобрява абсорбцията на калций и намалява отделянето на калций в урината. Ниският прием на витамин К е свързан с по-висок риск от фрактура на костите.

Един от начините за увеличаване на приема на витамин К е чрез консумация на листни зеленчуци, като манголд, рукола и спанак.

Подобрява физическата активност

Доказано е, че диетичните нитрати подобряват мускулната оксигенация по време на тренировка.

Това предполага, че по-високият прием на нитрати може да повиши физическата ви активност и да ви направи по-издръжливи.

Благоприятното въздействие на нитратите върху сърдечно-съдовата система означава, че може да подобри качеството на живот на тези със сърдечно-съдови, респираторни или метаболитни заболявания.

Потенциални рискове

Хората, които приемат лекарства за разреждане на кръвта, трябва внезапно да спрат храните с високо съдържание на витамин К. Той играе голяма роля за съсирването на кръвта, така че може да попречи на ефективността на разредителите на кръвта.

Важно е да запомните, че именно цялостният начин на хранене са най-важни за профилактика на заболяванията и постигане на добро здраве.

По-добре е да се храните разнообразно, отколкото да се концентрирате върху отделни храни като ключ към доброто здраве.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати