За какво помага триптофанът и в кои храни да го намерим?

За какво помага триптофанът и в кои храни да го намерим?

strongТриптофанът става все по-популярен в последните години. Истината обаче е, че той е известен от много години и представлява есенциална аминокиселина, която има много важна роля за най-различни процеси в организма ни.

Триптофан действа на тялото ни чрез отделяне на ниацин, който, от своя страна, подпомага синтензирането на серотонин, известен като един от двата хормона на щастието.

Именно благодарение на тази биохимична реакция са и многото ползи на триптофана. Той подобрява качеството на съня, подобрява депресивните и тревожните състояния, подобрява настроението и подобрява поносимостта на болка.

Защо обаче аминокиселината триптофан действа?

При хора с депресия или тревожност се наблюдават намалени нива на триптофан, което автоматично води до нарушение в цялата биохимична връзка, която в крайна сметка води до отделянето на серотонин. Повечето психически състояния, свързани с тъга или тревога, се дължат именно на дисбаланс на тези хормони, популярни като хормони на щастието.

В някои случаи триптофан се използва и за туширане на симптомите на предменструалния синдром при жените. Според учените този ефект вероятно се дължи на обвързаността на ПМС с временен дисбаланс в нивата на серотонин. В момента се проучва и ефектът от триптофана при лечение на сънна апнея.

Триптофан

Не бива обаче да се прекалява с триптофан под формата на добавка. Макар и да се смята, че той е безопасен и да се толерира добре от повечето хора, в някои случаи може да доведе до рязък скок в нивата на серотонин, което в редки случаи да доведе до животозастрашаващи състояния.

Затова не бива да приемате триптофан под формата на добавка, ако приемате лекарства от следните групи: трициклични антидепресанти, МАО инхибитори, някои болкоуспокояващи, лекарства за лечение на мигрена. Ако приемате антидепресанти от класа SSRI, не бива да започвате прием на триптофан без консултация с лекар. Триптофан под формата на добавка не бива да се приема и от бременни жени или кърмачки.

Добрата новина – можете да се възползвате от многото ползи на триптофана и без да го приемате под формата на добавка. Защото изобилни количества от него се съдържат в много достъпни продукти, които повечето от нас консумират редовно.

Приеман чрез храната, триптофанът не може да доведе до страничните ефекти, описани по-горе. Чрез храна приеманите дози са и много по-ниски, което на практика не пречи на комбинирането на тези храни с изброените лекарства.

Храни с триптофан

Храни с триптофан

- месото – особено в пуешкото и пилешкото и риба;

- млечните продукти - сиренето, млякото, яйцата;

- соеви продукти - соя, тофу;

- ядки - ядкови млека;

- банани;

- шоколад;

- фурми;

- овесените ядки;

- семената.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати