Противовъзпалително хранене

Противовъзпалително хранене
Сгъваема поставка за отцеждане за кухня-25%
Страхотен аксесоар за вашата кухня:
Сгъваема поставка за отцеждане за кухня
20.00 лв.
15.00 лв.
Виж ››

Противовъзпалително хранене не предполага към старателно смятане на калориите, консумирането на екзотични продукти или необикновеното съчетаване на различни ингредиенти. Това по-скоро е здравословно хранене и не бива да се разглежда само като способ да загубите излишните килограми, въпреки че това може да е приятен бонус към тази диета.

И така, нашият организъм реагира с възпаление, ако в него попаднат бактерии или вируси. Именно тогава на помощ идват левкоцити и различни химични съединения, които спомагат за нормализиране на състоянието.

Ако обаче възпалението премине в хронична форма, тогава то може да доведе до появата на алергия, астма, артрит, сърдечни заболявания, рак, както и до преждевременно стареене. Опасността от това състояние се крие във факта, че възпалителният процес може да преминава и без симптоми. Рисковите фактори за това са:

- Наднормено тегло;

- Нездравословна диета;

- Пушене;

- Диабет;

- Заседнал начин на живот;

- Стрес;

- Заболяване на венците;

- Хронични инфекции.

Ингредиенти на противовъзпалителното хранене

Принципи на противовъзпалителното хранене

Принципите на противовъзпалителното хранене са насочени именно към намаляване на хроничното възпаление. В допълнение към физическата активност, достатъчното количество сън и намаляване нивата на стрес, трябва да съсредоточите диета ви върху следните съставки:

1. Въглехидрати

Те трябва да съставят половината от рациона ви. В тази група влизат: пресните зеленчуци, пълнозърнестият хляб, кафявият ориз, овесените ядки, просо, елда и бобовите растения. В този случай бързите въглехидрати са неподходящи. Трябва да изключите от диета си белия хляб, сладкарските изделия, рафинираното брашно и подобните продукти.

2. Мазнини

Те трябва да съставят около 1/3 от вашето меню. Здравословните мазнини ще ви помогнат да имате енергия през целия ден и да усвоявате другите полезни вещества по-лесно.

Един от най-важните продукти тук е зехтинът. Също така може да добавите към противовъзпалителното хранене орехи, семена от лен, авокадо и по-мазна риба. В този случай е важно да се поддържа баланс между киселините от различните видове, а именно да се даде предпочитание на омега-3 и да се опитате да сведете до минимум използването на омега-6 мазнини.

3. Протеини

Останалите 20-30% от диетата ви трябва да принадлежат на тези хранителни вещества. Ако се извличат от растителни източници, тогава ще помогнат не само за увеличаването на енергията ви, но и за намаляването риска от развитие на онкологични и сърдечни заболявания. Добри източници на протеини са: леща, боб, ядки, сини сливи, аспержи, пуешко и пилешко месо, бяла риба, твърдо сирене, кисело мляко.

4. Витамини

Може да ги приемате и като различни добавки към храната, но все пак е най-добре да заложите на естествените храни, в които те се съдържат в достатъчно количество.

Обезателно във вашето противовъзпалително хранене трябва да присъстват витамините C, D и Е, селен, каротеноиди, фолиева киселина, калций. Може да наситите организма си на фитонутриенти от плодовете и зеленчуците, а тялото си с витамин D от слънчевата светлина.

Какви продукти трябва да включите във вашето противовъзпалително хранене?

Позволени храни при противовъзпалителното хранене

1. Тъмнозелени зеленчуци - съдържат фитонутриенти и антиоксиданти, предпазват клетките от увреждане, предотвратяват втвърдяването на артериите и развитието на възпалителни процеси;

2. Боровинки - тези плодове са в състояние да неутрализират свободните радикали. Може да ги добавяте към кашата от овесени ядки или към киселото мляко;

3. Чай - листата на черен и зелен чай имат противовъзпалителни свойства;

4. Млечни продукти - полезни са за имунната система и спомагат за поддържането на баланса на бактериите в червата. Киселото мляко съдържа пробиотици, които поддържат нивото на добрите бактерии. Подобни на тези свойства има комбуча, кимчи и киселото зеле;

5. Чесън - може да се каже, че той е природен антибиотик, който има противогъбичен и антибактериален ефект;

6. Джинджифил - подправката ефективно се бори с хроничното възпаление. Можете да я добавяте към вашите топли напитки и чайове;

7. Куркума - има отлични противовъзпалителните свойства, които се дължат на съдържанието на полифенол, който придава на куркумата характерния жълт цвят.

Полезно е също така да добавите към вашата диета риган, черен пипер, кориандър, карамфил, канела. Дори и малкото количество от тези подправки и билки потиска възпалителната активност.

В същото време следва да се избягват следните продукти:

- Пържени храни;

- Продуктите, съдържащи трансмазнини;

- Захар (включително нейните заместители);

- Рафинирано брашно;

- Злоупотреба с алкохол.

В противовъзпалителното хранене липсват някакви строги ограничения. Диетата е разнообразна, балансирана и здравословна, а освен това може да бъде използвана постоянно и не вреди на организма по никакъв начин. В дългосрочна перспектива ще ви помогне да избегнете много различни сериозни болести.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати