Защо е полезно да ядем картофено пюре?

Картофено пюре

Едва ли някой се е замислял за ползите от такова ястие като картофеното пюре - питателно, несложно за приготвяне, познато и обичано на всички още от детството. И днес въпреки факта, че имаме достъп целогодишно до много зеленчуци, от които да приготвяме ястия и вкусни гарнитури, картофеното пюре си остава класика. Съвременната диетология доказва, че картофите не са толкова обикновена храна и всъщност могат да донесат много ползи за здравето.

Витаминно-минерален състав на картофеното пюре

Ползите от картофите са известни отдавна. Кореноплодният зеленчук съдържа много биологично активни вещества, полезни за човешкото здраве. Правилно приготвеното картофено пюре запазва всички техни съставки и ползи.

Картофите са богати на въглехидрати (главно нишесте). Но в тях има не по-малко минерални соли и протеини, да не говорим за аминокиселините, които присъстват в тях почти в пълен състав, за разлика от другите растителните продукти. Съдържанието на витамини С и Р в грудките е толкова високо, че 300 г картофи могат да осигурят дневна доза за организма.

Картофите съдържат 32 полезни елемента, почти всички от тях се запазват в процеса приготвяне на картофено пюре. Ястието включва:

- витамин С;

- витамини В1 и В4;

- ниацин (РР);

- витамин К;

- минерали: калий, калций, фосфор, магнезий, желязо, натрий, селен;

- каротин, зеаксатин, лутеин, холин, лизин;

- нишесте, известно със своя благоприятен ефект върху стомашната лигавица и помага за предотвратяване на язвена болест;

- соланин, който има положителен ефект върху амплитудата и сърдечната честота;

- захар.

Полезно картофено пюре

Хранителна стойност и калории в картофено пюре

Ако говорим за хранителната стойност на продукта, то порция от 100 г съдържа приблизително 3% протеини и по 5% мазнини и въглехидрати от дневните норми. Това не е много по-високо от хранителната стойност на варените картофи, така че тези, които вярват, че консумацията на картофено пюре има тенденция да пречи на загубата на тегло, грешат.

Ако 100 г намачкани картофи имат калорична стойност около 90 kcal, тогава, в зависимост от начина на готвене този показател, разбира се, се променя. Например, когато се добави мляко, тя се увеличава до 110 kcal, докато маслото добавя само 10 kcal.

Защо картофеното пюре е полезно?

Полезните свойства на картофите отдавна се използват от лекарите при лечението на различни заболявания.

Малка порция варени картофи може да задоволи ежедневната нужда на организма от въглехидрати, калий и фосфор. Витамините от група В, С, А и РР помагат да се отървете от недостиг на витамини и общо неразположение. Витаминният комплекс и минералите допринасят за нормалното функциониране на мозъка и другите жизненоважни органи. Включването на картофени ястия в ежедневната диета е добра профилактика на скорбут, пародонтоза, гингивит и други проблеми със зъбите и венците.

Картофеното пюре принадлежи към категорията диетични пюрета, които се препоръчват да се използват при гастрит, разстройства и нарушения на храносмилателната система. Поради обвиващите си свойства продуктът облекчава болката и възпалението в стомаха.

Високото съдържание на фибри прави пюрето от картофи незаменимо за хора със заболявания на стомашно-чревния тракт. Той стимулира процеса на храносмилане и насърчава премахването на гниенето и продуктите от разпад от тялото. Диетичните фибри помагат за намаляване на холестерола и триглицеридите в кръвта, служат като профилактично средство срещу рак на дебелото черво.

Ползите на картофеното пюре за хора със заболявания на сърдечно-съдовата система се крие в значителното съдържание на калий и наличието на витамин К в кореноплодния зеленчук. 200 г картофи съдържат половината от дневната нужда от калий. Този микроелемент има свойството не само да има благоприятен ефект върху работата на сърцето, за кръвното налягане, да бъде полезен за кръвоносните съдове и костите, за укрепване на сърдечния мускул.

Фосфорът в картофите допринася за нормалното функциониране на нервната система и функционирането на мозъка. Той осигурява киселинно-алкален баланс и участва в синтеза на ензими, необходими на организма.

Калцият е един от най-важните елементи за човешкото тяло. Участва в метаболитните процеси, съсирването на кръвта, тонуса на мускулната тъкан, стимулира действието на редица ензими и хормони. Недостигът му може да доведе до ацидоза, нервни разстройства и други патологии.

Освен товаварените картофи имат лек диуретичен ефект. Полезно е да ги ядете при заболявания на бъбреците и пикочните пътища.

Картофите стимулират производството на вещества, които подобряват паметта и мозъчната функция, така че е наложително възрастните хора да включват картофено пюре всеки ден в диетата си.

Според диетолозите правилно приготвеното картофено пюре няма да бъде вредно за организма дори при продължителна употреба. Ястие с минимално количество масло, без добавяне на мляко, сметана и жълтъци няма да добави излишни килограми. Следователно, картофеното пюре, сварено във вода или направено от печени картофи, може да се яде от борците за стройна фигура, смело да се дава и на децата.

Кога картофеното пюре е вредно?

Защо е полезно да ядем картофено пюре?

Когато обсъждаме дали картофеното пюре е вредно, не може да подминем мълчаливо популярния сублимат за бързо хранене - сухи картофени люспи или картофено пюре на прах. Яденето еднократно на такова картофено пюре няма да създаде големи проблеми. Но ако картофеният полуфабрикат с изобилие от химикали редовно се появява на масата ви, трябва да се замислите. Ароматизатори, консерванти, подобрители и мононатриев глутамат не са добавили здраве на никого. Често те причиняват проблеми с кръвоносните съдове, предизвикват чувство на тежест в стомаха след хранене и тровят черния дроб.

За да не предизвикате вреди за здравето си, силно не се препоръчва да да си приготвите „истинско” и прясно картофено пюре от качествени картофи.

В повечето случаи за подсилване на вкуса и увеличаване на хранителната стойност към пюрето добавяме голямо количество масло, сметана, мазно мляко, жълтъци. Но всичко е добро в умерени количества. Редовната консумация на висококалорични храни често се превръща в затлъстяване, метаболитни нарушения и намалени функции на панкреаса.

Не е нужно да изоставяте напълно маслото. Малко парче ще придаде на картофеното пюре специална нежност и приятен аромат. Можете да разнообразите вкусовите усещания, като добавите подправки като леко препечен или суров чесън; задушен или пресен лук; пресни, замразени или сушени билки - розмарин, копър, магданоз и др.

Не бива да прекаляват с картофеното пюре диабетиците и хората, склонни към затлъстяване. Но на практика правилно приготвеното и консумирано умерено ястие няма противопоказния, освен евентуална индивидуална непоносимост, която е изключително рядка.

Ако на вашето любимо картофено пюре му трябва другарче, ето тук са перфектните пържоли за него.

А ако ли пък вече ви се хапва нещо вкусно с картофи, пробвайте някоя от тези рецепти за пълнени картофи, не е лоша идея и да изненадате домочадието с апетитна картофена торта. Ако на вашето любимо картофено пюре му трябва другарче, ето тук са перфектните пържоли за него.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати