gotvach.bg»Статии»Кое за какво е полезно»Рутин - ползи, свойства и източници

Рутин - ползи, свойства и източници

Рутин - ползи, свойства и източници

Рутинът е истински природно чудо, с многобройни здравословни ползи. Представлява природен флавоноид, който може да се открие в състава на много растения - плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни. Този фитохимикал, известен като витамин P, придаващ жълто-зеления цвят на редица растителни видове, е полезен в много аспекти за здравето.

Ако някъде в литературата се срещат названия като рутозид, софрин, кварцетин или витамин Р, това означава, че става дума за рутина. Той може да бъде открит в по-високи дози в следните храни:

- Пълнозърнести храни като елдата;

- Цитруси като лимона, портокала, грейпфрута;

- Кората на ябълките;

- Смокините;

- Черния и зеленият чай;

- Билки като евкалипта, глога, жълтия кантарион, бъза.

Жълтият кантарион съдържа Рутин

Тъй като тялото не се нуждае от високи дози рутин, той може да се набави от дневната консумация на цитруси, други плодове или напитки като неизменната чаша чай.

Рутинът е част от стандартната здравословна храна на човека и е ориентирана към грижа за сърдечното здраве, атеросклерозата и други.

Като добър антиоксидант рутинът намалява оскидативния стрес и унищожава свободните радикали.

Противовъзпалителната активност работи добре при артрит, болки в ставите и други проблеми, свързани с костите.

Той повишава и еластичността на стените на кръвоносните съдове и това има значение при лечение на хемороиди, разширени вени. Много ценна негова способност е да предотвратява образуването на тромби.

Витамин Р има благоприятно влияние върху регулиране нивата на липидите, той повишава нивото на добрия холестерол.

Имуностимулиращият му ефект също го прави добро средство за укрепване на тялото.

Освен за лечение на хемороиди, разширени вени, атеросклероза, се прилага при химиотерапия за облекчаване състоянието на пациента.

Крие ли рискове за здравето приемът на рутин?

Елдата е източник на рутин

Ако се приема чрез хранителни продукти, приемът на рутин не създава абсолютно никакви проблеми на организма и се счита за напълно безопасен, независимо от количествата.

Тъй като може да се приеме и като хранителна добавка, съществуват някои възможности за странични ефекти като гадене и повръщане, замъглено зрение, главоболие, световъртеж, зачервяване на кожата и обрив, промени в сърдечния ритъм, мускулна скованост и оток поради задържане на течности.

Рутинът, известен повече като витамин Р, всъщност не е витамин, но когато се взима комбинирано с витамин С, подпомага тялото да извлече ползите от антиоксидантните свойства на аскорбиновата киселина.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати