Заблудата, че кафявата захар е по-полезна

Кафява Захар

Следващият път, когато отидете на кафе с приятелки и някоя от тях поиска кафява захар за напитката си, защото се страхува за фигурата си, можете спокойно да се изсмеете.

Незнанието и заблудата може да постави човек в нелепи ситуации, като например една такава. Защото твърдението, че кафявата захар е по-полезна, диетична и безвредна от бялата е чиста проба заблуда, която вирее под красивия камуфлаж на мода.

За да се уверите в това е достатъчно сами да потърсите данни и да сравните фактите. Кафявата захар е междинен продукт при производството на бяла захар от захарна тръстика.

Оцветяването се получава чрез нанасяне на тънък слой захарен сироп, а вкусът наподобява малц или карамел. Твърдението, че кафявата захар е по-здравословна от бялата е лишено от всякаква логика.

В 100 грама бяла захар се съдържат 398 ккал, а в кафявата – 390 ккал, което е повече от нищожно малка разлика. Въглехидратите в бялата захар са 98 г, а в кафявата - минимум 97.5 г. Мазнини и белтъчини нямат нито кафявата, нито бялата захар.

Единственото предимство на кафявата е, че евентуално съдържа малко повече минерали и витамини, дължащи се на процеса на производството й, но те са толкова малко, че не си струва да се говори за тях.

Откъде тогава идва огромната разлика в цените на двата продукта? Между 500 г бяла и 500 г кафява захар има около лев разлика в цената, като по-голямата сума е за кафявата захар.

Захар Кафява

Обществената сугестия, че по-скъпият продукт доказано е по-качествен, здравословен и полезен, намира отлична почва при производството на захар. Но по-полезна си остава кафявата захар единствено за джобовете на производителите й.

Цената й у нас е по-висока единствено и само заради транспортните разходи по пътя й от плантациите за захарна тръстика в Бразилия до рафтовете на родните магазина. Производителите й упорито твърдят, че високата цена се дължи на скъпата й преработка, а не на това, че се е превърнала в модно течение.

Още от древността хората са консумирали кафява захар. Колкото по-тъмна е захарта, толкова повече са органичните примеса от сока на растението в нея. Колкото по-бяла е тя, толкова повече е пречистена.

Кафявата захар се е приемала като недобре изчистена от т.нар. черна патока (гъсто, сладко вещество - продукт на непълното озахаряване на скорбялата), която се е използвала за производството на ром.

В крайна сметка и в двата вида захар няма нищо хранително и затова Световната Здравна Организация ги слага в списък на храни, които трябва да се избягват. Има натурална кафява захар, която се получава при първата кристализация на захарния сироп и в нея няма оцветители и добавки.

Натурална кафява нерафинирана захар се прави само от тръстика, защото тази от цвекло няма добър вкус, ако е само един път кристализирана. Единствено и само в такава кафява захар може да има полезни вещества.

Такава е кафявата захар, която се прави в Китай. Нарича се червена захар „хунтан” и се произвежда само по естествен начин – машините се използват евентуално за пресоване на захарната тръстика за извличане на сока и, който след това се вари.

В нея не присъстват никакви вредни химически вещества като различни киселини, консерванти, избелващи вещества и модификатори. Тя има висока калорийна стойност, но в нея се запазват всички естествени минерали и витамини от сока на захарната тръстика.

Рейтинг

5 3
4 5
3 1
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (5)

Изпрати
Потребител#192051
Administrator, моля да се информирате, че руската дума "патока" на български език се превежда като "меласа".
0
1
Емо
Емо
30.03.2016 08:31
Кафявата захар се разгражда по бавно и това задържа инсулина в по ниски граници, а високият инсулин е причината за увеличен апетит и ускореното превръщане на въглехидрати в мазнини, това се отнася и за хляба, ориза и др.
4
2
Пен
Пен
22.05.2015 12:57
Може би е по -правилно да говорим за рафинирана и нерафинирана захар. В не рафинираната кафява захар се съдържат много минерали,калий и др. полезни съставки, в рафинираната няма нищо. Така че, има голяма разлика. Анализът на калориите не е единствен показател. Желателно е да се използва кафявата нерафинирана захар,която е влажна на вид и не може да се обърка с кристалната рафинирана захар.
9
2
yulia
yulia
21.01.2013 10:36
Много интересно .. имате в сайта качени теми и за и против кафявата захар. Кажете последно да знаем: полезна или вредна е тя???!??!?
6
1
Георги Станев
Георги Станев
16.03.2011 22:19
По време на процесите за рафиниране се унищожават 64 хранителни вещества и елементи. От захарта изчезват напълно калият, магнезият, калцият, желязото, манганът, фосфатите и сулфатите. Разпадат се витамините А, В и С. Няма ги аминокиселините, жизнено необходимите ензими, ненаситените мазнини и растителните влакна.

В крайна сметка се оказва, че захарта съдържа само това, което учените наричат празни калории – т.е. чисти, рафинирани въглехидрати. В растенията няма чисти захари – те са съчетани с микроелементи и витамини, достатъчни да осигурят тяхното разграждане и усвояване в организма. И тъй като в процеса на рафиниране те са извлечени от нея, за да усвои и метаболизира получения неестествен рафиниран продукт, тялото започва да черпи от своите запаси от ензими, протеини, витамини, натрий, калий, магнезий и калций. Например за неутрализиране въздействието на захарта се използва толкова калций, че костите - складът за калций на организма - стават остеопорозни. По същия начин страдат зъбите и се ускорява развалянето им. Това се отразява неблагоприятно на всички, особено на децата, на бременните и на жените в менопауза.
22
1