Защо растителните мазнини и маргаринът са вредни

Защо растителните мазнини и маргаринът са вредни

Не, растителните масла, не са полезни, обратно на общовъзприетата представа и има няколко причини за това.

Темата е изключително важна за вашето здраве. Много учени грешат като предлагат да използваме полиненаситени растителни масла за готвене. Нека се върнем в часовете по химия в гимназията и си спомним какво означава „полиненаситена молекула”. Това означава, че молекулата е нестабилна - има повече от една двойна връзка и би предпочела да раздели електроните с други атоми, за да стане наситена и устойчива. Колкото по-ненаситена е молекулата, толкова по-малко стабилна е тя.

Когато полиненаситените растителни масла се нагряват, те реагират с кислород и се окисляват и бързо гранясват. Ето защо мононенаситеното олио, като зехтина например, е по-стабилно и става за готвене при ниска температура. Наситените мазнини са най-стабилни и са най-добри за готвене.

Работата е там, че по-голямата част от растителните мазнини на пазара, са нагряти при обработката, при която се получава масло от семената. (Можете ли да си представите колко трудно би било да се изтръгне масло от гроздови семена? ) Поради тази причина те вече са гранясали, когато са по рафтовете в магазина. След топлинната обработка, те са избелени, за да изглеждат добре и ароматизирани, за да не миришат лошо и потребителят да не разбере, че всъщност са гранясали.

Защо растителните мазнини и маргаринът са вредни

Тук е мястото да отбележим, че маслото от лен обикновено се обработва правилно - нерафинирано, опаковано в тъмни бутилки и се държи в хладилници, както би следвало да се прави с всички полиненаситени растителни мазнини.

Полиненаситените мазнини, като олио от канола, слънчогледово олио, шафраново олио, царевично олио и др., могат да се използват за овкусяване на салати ако на бутилката пише „нерафинирано” и се съхранява в тъмно шише.

Повечето хора консумират твърде много омега 6 мастни киселини - тези, които се намират в растителните масла, в сравнение с омега 3 мастни киселини - тези, в рибните масла. Ние обикновено консумираме омега 6 и омега 3 в съотношение 20/1, което е много вредно за тялото и затова съотношението трябва да се сведе до близо 1/1 или поне 4/1. Така че, консумирайте рибни масла, но стойте доколкото е възможно, далеч от растителни масла. Човек може да получи достатъчно омега 6 от ядки, семена и цели зърна, а когато се консумират цели, те имат антиоксиданти в тях, които предотвратяват много проблеми.

Известно е, че транс мазнините са опустошителни за тялото и са свързани със сърдечни болести, затова избягвайте маргарина. Не се заблуждавайте от фалшивите масла за мазане, които са изтъквани като здравословни, дори да пише "няма транс мазнини" върху етикета. Или производителят е намалил съдържанието на транс мазнини в продукта, така че да може да каже законно, че няма такива (но всъщност има! ) или се използва друг метод на производство. Използвайте истинско масло вместо това. Бъдете подозрителни към всяка храна, която съдържа растителни масла, описани на етикета. Това е знак, че мазнините вътре не трябва да се консумират.

Наситените мазнини са най-подходящи за готвене. Те са стабилни и противно на популярните убеждения, здравословни за тялото. Така че използвайте екстра необработено кокосово олио, било пилешко и говеждо месо или масло и не се тревожете за вашите артерии. Тези мазнини не са проблем. Не забравяйте, че сърдечните заболявания на практика не са съществували до края на 18 век, когато всичко е приготвяно с тези наситени мазнини.

Животинските мазнини, суровото прясно мляко, яйцата и маслото са били консумирани в продължение на хиляди години от примитивни култури по целия свят. Първите данни за сърдечен удар датират от 1921 г., точно когато индустрията за производство на растителни масла започва да набира пара, а захарта и брашното все повече се разпространяват. От тогава консумацията на наситени мазнини спада рязко, така че е нелогично да се обвиняват те за сърдечните заболявания.

Рейтинг

5 6
4 9
3 3
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (13)

Изпрати
Вуте
Вуте
12.06.2013 07:49
Оти не земете да си готвите с моторно масло?Например "Кастрол"Тогава и мозъците ви нема да гранясат.
1
2
тати
тати
01.06.2013 23:16
Не, палмовата масло си е палмово, кокосово съм купувала от магазини за биохрани, в малки буркани от 300-400мл, прилича на мас, но ухае на кокос. Въпреки това е чудесно за готвене, придава богатство на вкуса. доколкото зная, е единственото безспорно полезно.
0
0
Лупи
Лупи
01.05.2013 11:35
Химическата формула на маргарина се различава само с една молекула от тази на пластмасата. Така че всеки да мисли.
2
0
Емил
Емил
01.05.2013 09:37
Поредната много полезна статийка. Всеки си има глава на раменцата и сам решава дали да се съобразява с нея и доколко. Аз лично отдавна съм изхвърлил олиото, маргарините пък не ги поглеждам от повече от десет години - използвам тотално и само качествени зехтини и масла, както и омега 3 във вид на добавки и всичко е повече от перфектно, така че не смятам да променям каквото и да било :)
1
0
Ива
Ива
21.04.2013 13:01
Далеч не всички маргарини съдържат трансмазнини. Само тези, които се правят по остарелия начин чрез хидрогенеза ги съдържат. За целта процента на трансмазнините се отбелязва на опаковката и много от съвременно произведените маргарини имат 0% - ясно изписано. Наистина странна и не особено експертно написана статия
1
0
Георги Колев
Георги Колев
25.01.2013 21:03
Само един невежа и не познаващ технологията за добив и преработка на растителни мазнини може да прави такива свободни съчинения на тази тема .
3
0
Алекс
Алекс
18.05.2012 17:56
"Трансизомерите на висшите мастни киселини се получават при нагряване до висока температура на течни растителни масла в присъствието на катализатори и водород. Този процес в химията се нарича хидрогениране (хидриране). В резултат на химическата реакция растителните мазнини се втвърдяват, какъвто е случаят и с маргарина. Колкото

Източник: Трансмазнини "
0
0
Алекс
Алекс
18.05.2012 17:55
Хаху, много си се объркал. Чети!

Не си ли чувал, че хората, които живеят в изолация от цивилизацията и се движат много, когато минат на цивилационна храна, започват да боледуват от нашите болести.
0
0
хаху
хаху
07.05.2012 23:43
Чакай сега - транс мазнините са тия, които се получават при нагряване на ненаситените мазнини, т.е. пържене. Маргарина по принцип съдържа малко или никакви ненаситени мазнини, така че в него не би трябвало да има транс-мазнини. Маргаринът е вреден защото съдържа наситени мазнини, които буквално задръстват артериите, дори по-успешно и от свинската мас! Цис-транс изомерията е характерна само за ненаситените въглеводороди. При наситените въглеводороди има други видове изомерия.
Студено пресованото ленено масло е много добра растителна алтернатива на рибеното масло - погледнете състава му.
Проблемите със здравето на съвременния човек идват най-вече от обездвижването, сиреч малкото изгорени калории през деня. Ако работеше усилен физически труд през целия ден, човек дори да се храни с висококалорична храна няма да напълнее и няма да боледува, защото ще изгаря всичко с излишък. Човешкият организъм е програмиран и предназначен преди всичко за физически труд. Ако човек иска да се пренасочи към интензивен умствен труд, той трябва да се препрограмира. Това ще стане в недалечно бъдеще с помощта на генното инженерство
3
0
Алекс
Алекс
03.04.2012 11:08
Браво! Страхотна статия!
1
0