Колко полезни са соевите продукти

Соеви продукти

Скандалът с конско месо в цяла Европа до голяма степен охлади апетита ни за месо и месни продукти. Според някои хора подобни разкрития могат да бъдат основателна причина човек да стане вегетарианец. Единствените, които спечелиха от този скандал са производителите на вегетариански продукти и продукти, които имитират месо или т.нар. соеви продукти.

Продуктите, които имитират месо стават все повече през изминалите години. Вече има богат избор между „почти агнешко“ печено, „рибни филета от соя и вегетарианска пуйка. Според оценки на големите производители на полуготови храни, със 17 % е нараснало търсенето на изцяло вегетариански продукти. При някои продукти – като вегетариански бугер – търсенето се е повишило с 50%.

Основната съставка на тези полуфабрикати е соя. Тя се отглежда по цял свят. Основните производители на соя в световен мащаб са САЩ и Бразилия. За първи път е използвана през 1959 г. До осемдесетте години на миналия век соята е била просто отпадъчен продукт на при производството на соево масло. Но след това на американските компании, производители на соево масло и хрумва да го рекламират като здравословен заместител на месото, като по този начин увеличат печалбите си.

Соево масло

Редица изследвания от онова време, осъществени с финансовата подкрепа на производителите на соево масло, посочват соята като един изключително полезен и здравословен продукт. Според разгласените резултати от проучванията на ползата от консумацията на соеви продукти, тяхната редовната консумация спомага за изграждането на по-здрави кости, контролира и дори намалява симптомите на менопауза, като облекчава горещите вълни и сърцебиене. Изследователите посочват, че дори предпазва от развитие на някои видове рак като рак на гърдата, рак на простатата и рак на дебелото черво.

Много съвременни изследвания оспорват тези резултати. През 2006 г. Американската Асоциация на болните от сърдечни заболявания излезе със становището, че техните дългогодишни наблюдения не са доказали здравословни ползи от консумацията на соеви продукти. Нито едно изследване не е доказало връзка между консумация на соеви продукти и намаление на случаите на различни видове рак или облекчаване на симптомите на менопауза.

Изследването на Клиниката по инфертилитет в Масачузетс през 2008 г. доказа връзката между повишената консумация на соя и соеви продукти и намалената оплодителна способност на семенната течност при мъжете.

Мисо

Соевите зърна съдържат естествени токсини като фитинова киселина, които намаляват способността на да асорбираме жизненоважните минерали като желязо и цинк, и могат да доведат до недостиг на минерали. Тези токсини се откриват още при нахут и пшеница, но в много по-ниски нива. Технологичната обработка на соевите зърна би трябвало да премахне напълно тези токсини, но следи от тях могат да се открият в соевите продукти.

Соята също така съдържа и някои изофлавони, естествени, мощни, растителни съединения, които имитират женския полов хормон естроген.

През 2011 г. Европейската агенция по безопасност на храните отхвърли голяма част от твърденията за здравословните качества на соевите продукти и твърденията на производителите на соеви полуфабрикати, изофлавоните подпомагат растежа на коса, намаляват симптомите на менопауза, подобряват сърдечното здраве и предпазват клетките от вредни окислителни процеси.

През 2003 г. Американската правителствена агенция по токсикология посочи три групи хора, които потенциално са изложени на риск при консумация на соя – това са бебетата, които се хранят със соево мляко, хора с хипофункция на щитовидната жлеза и жени, които са диагностицирани с рак на гърдата.

Тофу

Друг повод за безпокойство е и начина по-който повечето от соевите продукти се произвеждат. При тофу, мисо или соевото мляко соевите зърна съвсем леко се преработват. Но когато става дума за вегетариански наденички или веганско сирене – соевите протеини се извличат чрез промивката на соево брашно с киселина в алуминиеви съдове.

Това представлява потенциална опасност алуминий, който е изключително вреден за мозъка и нервната система на човек, да попадне в част от продуктите. Технологичната обработка на соя води до освобождаването на глутаминова киселина, което може да предизвика остри алергични реакции.

Соеви продукти са широко използвани в хранителната индустрия и то не само като заместител на месото. Голяма част от протеиновите блокчета, сиренето за мазане и дори сладоледът също съдържат следи от соя. Соя може да срещнете дори в някои месни полуфабрикати като телешки бургери.

Соевите протеини са почти изцяло безвкусни. За да ги направят по-привлекателни за потребителите, много от производителите на соеви полуфабрикати добавят към соята подсладители, изкуствени ароматизатори, оцветители и сол. Иронията е, че потребителите които се стремят към по-здравословен начин на живот, като избягват месото и месните продукти, всъщност консумират нездравословен заместител.

Рейтинг

5 5
4 3
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (2)

Изпрати
Технолога който не яде салами
Технолога който не яде салами
03.07.2015 13:34
Че то соята при това ГМО от Китай, присъства във всички салами
3
1
Мая
Мая
19.01.2015 14:12
Време е да кажете какво има в месните наденички и хормоните и антибитиците в мършата. Пък и на нас, веганите, ни пука за животните,а не за това колко езздравословна соята- нещо непонятно за мършояди
2
2