Да готвим без пържене

Пържоли на фурна

Пържената храна е доста вкусна, но и изключително нездравословна. Поради това, в последните години съветите за ограничаването на консумация на пържените храни ни дебнат от всякъде. Ако все пак сте решили да прибегнете към пърженето, то трябва да се следят редица правила.

При тази термична обработка температура на мазнината трябва да е в границите 130-180°C, тъй като при по-висока температура повърхностния слой на продуктите прегаря и може да се получат вредни и канцерогенни образувания, които на всичкото отгоре влошават и вкусовите качества на храната.

Готвене без пържене

Освен това мазнината трябва да се сменя много често, тъй като олиото се окислява при висока температура и контакт с кислород.

Поради всички детайли, съпътстващи процеса на пържене, е много по-лесно да сготвим без него. Като най-добър метод за готвене е да се използва колкото е възможно по-малко термична обработка.

Шишчета

За предпочитане е консумацията на пресни и сурови плодове и зеленчуци, в менюто трябва да са широко застъпени салатите от тях.

Когато ви се налага да използвате термична обработка, то обърнете се към варенето, задушаването и печенето. При тях хранителните вещества в продуктите се запазват максимално.

Ветрило патладжани

При варенето, за да извлечете максималното от продуктите, то ги пускайте във вряща вода и след обработка, да се оцеждат. Най-добре е да се използва специален уред за гответе на пара.

Когато задушавате пък, водата не бива да покрива продуктите. Съдовете за готвене пък трябва да са с капак.

Печенето също е алтернативен и бърз вариант за да се избегне пърженето. То може да се извършва на скара, във фурна или на грил. При печене на скара - електрическа или с дървени въглища, мазнината и окислените продукти се оттичат и не остават върху месото.

За жалост обаче при прегорелите резки върху месото се натрупват канцерогенни вещества, а пламъкът и най-вече пушекът от дървените въглища също може да образува такива вещества.

Най-добре е продуктите да се мариноват с продукти, които да избегнат подобно натрупване. За това са подходящи босилек, розмарин, мащерка, мента и други, които значително намаляват канцерогенните вещества.

Печенето във фурна топлинната обработка се извършва в следствие на горещия въздух, който се отделя от страните на фурната. За по-здравословно може да се пече без мазнина, в съдове с незалепващо покритие при по-ниска температура.

Готвенето без пържене е лесно, просто трябва да експериментирате с домакинските си уреди и с нови рецепти.

Рейтинг

5 5
4 1
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Люси
Люси
15.12.2015 14:41
Вече на пазара могат да се намерят уреди за пържене с малко мазнина. Така продуктите се пържат без върху тях да се образуват прегорели места.
1
1