Какво съдържа оризът?

Ориз

Оризът е една от най-полезните зърнени култури. Често обаче здравословните му качества остават недооценени.

Оризът е култура, изключително богата на сложни въглехидрати, които от своя страна представляват основния енергиен източник за организма. Освен това оризът има много нисък гликемичен индекс.

Оризът се дели на няколко подвида, в зависимост от разликите в зърната. Той може да е - късозърнест, среднозърнест и дългозърнест.

Видове Ориз

Освен това, спрямо няколкото пласта външни обвивки, богати на витамини и минерали и според степента и методите на отстраняването им, се разграничават и няколко типа ориз - кафяв/пълнозърнест, кафяв напарен, бял, бял напарен, бял полиран и бързосваряващ се бял.

За най-полезен се смята пълнозърнестият ориз. При преработка от него се премахва само люспата, като по този начин хранителните му качества се запазват максимално. Белият ориз подлежи на най-активна преработка, при която се губят витамините и минералите от състава му.

Кафяв Ориз

Оризът се отличава с високи хранителни качества. В себе си съдържа 75-85% въглехидрати и 5-10% протеини, които са основните енергийни двигатели на организма. Именно това е главната причина тази култура да се смята за подходяща най-вече за активно спортуващите.

Една от най-големите заблуди, свързани с него е, че съдържанието на нишесте води до натрупване на подкожни мазнини. Нишестето в ориза, поради своите физически и химически характеристики, е по-лесно смилаемо и почти изцяло се усвоява от червата.

И освен че е храна, напълно лишена от излишни мазнини, оризът съдържа и ограничено количество минерали. Ниското съдържание на натрий например го прави идеална храна за хора, страдащи от хипертония и сърдечни заболявания.

От друга страна, кафявият ориз, който е най-полезен, е естествен източник на фибри, витамини от групата В и минерали.

Той е с много нисък гликемичен индекс, което означава, че се абсорбира бавно и не води до покачване на нивото на кръвната захар. В 100 грама пълнозърнест ориз се откриват 362 ккал, 3 г мазнини, 8 г белтъчини и 76 г въглехидрати.

Единственият недостатък на кафявия в сравнение с белия ориз е доста по-бавното приготвяне. За пълното му омекване са нужни поне 45-50 минути. Чакането обаче си заслужава.

Рейтинг

5 3
4 2
3 3
2 3
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Димитров
Димитров
14.09.2014 21:37
Ако захарта навлиза и прави пик за 15 минути в кръвта и отшумява за още 15. Оризът прави пик за 20 минути и поддържа високо съдържание на глюкоза в кръвта поне за 2 часа. всички със захарни проблеми съветвам ви да се въздържате от варени храни съдържащи предимно въглехидрати, като бял ориз, жито и спагети, макарони...
4
0