Дефицит и прием на желязо

Дефицит и прием на желязо

Дефицит и прием на желязо

Проучване гласи, че 30% от населението страда от липса на желязо. Съдържанието на желязо в тялото на един човек е около 4-5 г, а дневната загуба е около 1 мг. Това става чрез лющенето на кожата и лигавицата. При жените дневната загуба може да достигне до 2 мг по време на месечния цикъл преди менопауза.

Прием и препоръчителна дневна доза на желязо

- жени до 18 години – по 15 мг на ден

- жени от 18 до 50 години – по 18 мг на ден

- жени над 50 години – по 8 мг

- мъже до 18 години – по 11 мг на ден

- мъже от 18 до 50 години – по 15 мг на ден

- мъже над 50 години – по 8 мг на ден

Желязото участва активно в структурата на белтъците, също така и в състава на различни ензими и протеини. Този микроелемент е изключително важен за процеса на растежа. Справя се активно със стреса, депресията и умората.

Желязото, което се намира в хранителните продукти, е разделено на два вида:

- Хематиново желязо – храни, богати на хематин са: червено и птиче месо, както и риба. Хематиновото желязо е бързо усвоимо от организма;

- Нехематиново желязо – храни, богати на нехематиново желязо са: яйцата, оризът, хлябът, зеленчуците и други. Приемът на нехематиново желязо се усвоява по-бързо с храни, богати на витамин С.

Причини за дефицит на желязо

Най-често от недостиг на желязо страдат жените в репродуктивна възраст.

Жените са по-склонни да развият дефицит на желязо поради менструация, особено ако това е обилна менструация. Смята се, че в развитите страни до 16% от жените с менструация се сблъскват с липса на желязо в организма, докато в слабо развитите страни делът може да нарасне до 70%. 

Също така загубата на кръв по други причини, като язва или хемороиди, може да доведе до желязодефицитна анемия и в по-редки случаи може да бъде отговорна за бъбречни заболявания, чернодробни заболявания, рак, таласемия и всяко друго заболяване, което може да причини кървене. От друга страна, дефицитът на желязо може да бъде резултат от диета с ниско съдържание на витамини и минерали или резултат от чревна малабсорбция, алкохолизъм или раждане.

Желязо

Хората, които спазват вегетарианска диета, са по-изложени на риск от развитие на дефицит на желязо, така че се препоръчва балансирана диета или използването на хранителни добавки, препоръчани след консултация. 

Една от причините за дефицита е анемията, наричана още „желязодефицитна анемия“. Причинява се от твърде малки количества желязо. Симптомите на анемия могат да бъдат: умора, слабост, замаяност, затруднена концентрация. Ето и други причини за дефицит на желязо.

Бременност - Бременните жени имат по-висок риск от дефицит на желязо, затова експертите препоръчват да приемат 27 милиграма желязо дневно.

Менструацията - Това е друга причина, която изчерпва запасите от желязо в организма. Поради тази причина жените имат по-висок процент на анемия в сравнение с мъжете.

Повече физически усилия - Жените спортисти са изложени на повишен риск от дефицит на желязо и изследователите смятат, че именно те се нуждаят от повече такова, за да може транспортирането на кислород да се осъществи правилно, за да могат да полагат продължителни физически усилия.

Кръвоизлив - Хората, които страдат от обилна загуба на кръв, се нуждаят от допълнителни количества желязо. Хората, които често даряват кръв, и пациентите, които имат стомашно-чревно кървене (причинено от лекарства или определени състояния, като язва и рак), имат повишен риск от дефицит на желязо.

Диализа - Много пациенти на диализа се нуждаят от допълнително количество желязо. Ако бъбреците не работят добре, анемията често е страничен ефект.

Лекарства - Лекарствата, които изчерпват запасите от желязо, също могат да причинят проблеми. Някои лекарства могат да повлияят способността на организма да абсорбира желязото. 

Симптоми при недостиг на желязо

Хората, които изпитват липса на желязо в организма, обикновено са бледи и имат силна умора и слабост. Въпреки че можем да смятаме, че умората е нормално явление, тя трябва да повдига въпроси, когато дори след нормален сън пак ще се чувствате слаби. Това явление възниква поради липса на кислород в тъканите и мускулите, което неизбежно ще доведе до липса на енергия. Освен това се оказва допълнителен натиск върху сърцето, което трябва да положи повече усилия за изпомпване на кръв. 

Що се отнася до бледността, това е друг симптом на недостиг на желязо в организма. Възниква поради липсата на хемоглобин в червените кръвни клетки, които осигуряват естественото оцветяване на кръвта. 

Други начини, по които се появява дефицит на желязо, са затруднена концентрация, световъртеж, прекомерна нервност и затруднено дишане. В по-редки случаи, но също като проява на дефицит на желязо, могат да се появят главоболие и тахикардия, а като конкретни признаци ноктите и косата могат да станат чупливи, напукани устни и болезнен и изключително гладък език. 

Чупливи нокти при дефицит на желязо

Главоболието и световъртежът, както и нервността, могат да бъдат последици от подути кръвоносни съдове, явление, причинено от ограничаване на количеството кислород, което достига до мозъка. 

Всички горепосочени състояния могат да бъдат симптоми на други болестни състояния, а не само на симптоми на железен дефицит, така че е повече от препоръчително да се потърси съвет от специалист за по-нататъшен анализ и изследване. 

Недостигът на желязо може да доведе до:

- слаба имунна система;

- слаба концентрация и трудоспособност;

- развитие на анемия;

- чупливи нокти;

- апатия към околните;

- необичайно бледа кожа;

- болки в мускулите и затруднено спортуване;

- проблеми с изхождането като запек;

- промяна на цвета на урината.

Предозиране с желязо

Ако дневната доза на прием на желязо надхвърли 100 мг, означава, че сте предозирали. Това може да доведе до загуба на тегло, изменения в дейността на сърдечно-съдовата система и умора.

Храни, богати на желязо

В зависимост от проблема, причинил дефицита на желязо, лекарят, следвайки профилните анализи, ще предпише подходящо лечение. Ако дефицитът на желязо се основава на лошо хранителна диета или обилна менструация, тогава е необходимо да се осигури прием на желязо от хранителни добавки и храна. 

Желязо

Препоръчва се обаче предварителна консултация, тъй като твърде много желязо може да доведе до интоксикация. Имайте предвид, че жената се нуждае от 18 мг/ден, а по време на менопаузата 8 мг/ден, докато бременната жена се нуждае от 27 мг/ ден, а мъжът трябва да осигури дневен прием от 9 мг от желязо.

Дефицитът на желязо може да се пребори, поне в леки случаи, с подходяща диета, която включва възможно най-много зелени листни растения - като спанак, коприва, маруля, зеле, броколи, магданоз и копър, лук и чесън. Също и цвекло, червено месо, риба и водорасли, по-точно сладки водорасли и спирулина

Яжте колкото се може повече плодове, богати на витамин С, защото той играе съществена роля за увеличаване на усвояването на желязо в организма и намалете или избягвайте консумацията на кафе и чай по време на диетата. 

Наблегнете и на следните храни с желязо:

- свинско месо и като цяло червеното месо;

- свински черен дроб и бъбреци;

- яйца и птиче месо;

- стриди и кафяви водорасли;

- зелени зеленчуци – спанак на салата, коприва;

- ядки и плодове;

- ракообразни;

- постно говеждо;

- броколи;

- телешки черен дроб;

- кейл;

- варен спанак;

- зелен фасул;

- зеле;

- леща;

- тофу;

- печени картофи;

- бял фасул;

- тъмен шоколад;

- зърнени храни, обогатени с желязо.

Рейтинг

5 1
4 4
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати