Gotvach.bg»Статии»Кулинарни Новини»Търговските вериги печелят най-много от млякото

Търговските вериги печелят най-много от млякото

Антония Р.Антония Р.
Джедай
1k1232
Прясно мляко

Председателят на Асоциация на млекопреработвателите – Димитър Зоров, заяви, че най-печеливши от продажбата на родното мляко не са производителите или преработвателите, а търговските вериги, които го предлагат.

В сутрешния блок на Нова телевизия експертът заяви, че търговците у нас правят сереиозна надценка на литъра мляко. По негови думи транспортът на суровината от производител към преработвател струва най-малко 5 стотинки и най-много 8 стотинки за един литър.

Производителните разходи по варене и пастьоризиране на млякото излизат между 17-20 стотинки за литър в зависимост от температурата на варене, която е може да е между 90 и 170 градуса по Целзий.

От 7 до 10 стотинки излиза превозът на един литър мляко от предприятието производител до търговските вериги. За опаковка се харчат между 20 и 30 стотинки, казва Зоров.

Цената до тук излиза 1.10 за един литър мляко. Към тази стойност трябва обаче да се прибави и задължителното по закон ДДС, което определя крайната цена от средно 1.32 лева за литър.

Мляко

Но млякото, което реално купуваме от хранителните магазини, сериозно надвишава тази стойност, а това по думите на Зоров се дължи единствено на надценката на конкретната верига.

Надценката е минимум 40-50%, като това показва, че търговските вериги печелят най-много от продажбата на млякото, но те едва ли ще го потвърдят – допълва председателят на млекопреработвателите.

Бонусът, които веригите у нас си добавят, се харчи за реклама, заплати и развитие на търговската верига. Зоров добавя още, че цената на млякото към момента се определя на принципа 1:3.5, което не е справедливо както за производителите, така и за потребителите.

Експертът казва, че в България има свръхпроизводство на мляко и дори излишък на млечни продукти, макар че производителите у нас получават най-малко субсидии от Европейския съюз.

У нас има много препакетиране на продукти и това е груба измама, твъдри още Зоров. По негови наблюдения литър мляко, което се продава под 40 стотинки, е некачествено.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest