Кои са най-тлъстите риби

Пъстърва

Противно на очакванията на много хора, тлъстите риби са най-полезни за човешкия организъм. Това се дължи на факта, че те съдържат по-голям процент (около 5%) ненаситени мастни киселини, по-известни като Омега-3, които са в състояние да понижат риска от сърдечно-съдови заболявания, инфаркт, тромбоза, както и кръвното налягане и др.

Количеството на Омега-3 мастни киселини в рибата зависи от редица обстоятелства, като например по кое време на годината е уловена (преди или след хвърлянето на хайвера), температурата на водата и т.н. Освен това, не винаги е вярно твърдението, че по-старата риба, която логично е и с по-голямо тегло, има по-висок процент мазнини.

Към групата на „тлъстите” риби влизат сьомгата, морската пъстърва, шаранът, херингата, скумрията и риба тон. Като цяло, видовете, които са пригодени за по-студени климатични условия и виреят в ледени води, съдържат и по-голямо количество подкожни мазнини.

Кулинарната обработка на тези сортове е от огромно значение за запазване на хранителните им качества. При пържене ненаситените мастни киселини се разрушават в по-голяма степен, отколкото при печене и варене.

А при дълъг престой тези мазнини се окисляват, гранясват и са източник на свободни радикали, които имат неблагоприятно въздействие върху организма. Затова например рядко ще видите сьомга, която се приготвя пържена.

Сьомга

Трайността на много от дребните видове тлъсти риби, като сардини и аншоа, е изключително кратка – между 3 и 6 дни. За сметка на това, големите видове като риба тон и риба меч могат да издържат до 24 дни замразени. Ето защо сардините, скумрията и хамсията се съхраняват в натрошен лед и сол и се доставят в прясно състояние.

Хората обичайно приемат много мазнини, но главно от мляко, месо, краве масло и твърде малко от риба. А нейната мазнина, за разлика от тази на бозайниците, е богата на изключително важните полиненаситени мастни киселини.

Те придават еластичност и гъвкавост на клетъчните мембрани и са източник на биологично активни субстанции, необходими на много органи за правилното им функциониране.

Омега-3 киселините успокояват възпаленията, разширяват съдовете, пречат за образуването на тромби. Затова влияят благоприятно при сърдечно-съдови, ставни, кожни, ракови заболявания. Освен това, оказват сериозно влияние на психичното развитие при децата.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати