Кои са водноразтворимите витамини?

Витамини

Витамините са онези хранителни вещества, които осигуряват нормалната дейност на организма и без тях протичането на жизнените функции би било невъзможно. Тези сложни органични съединения се делят на мастноразтворими и на водноразтворими, като в случая ще бъде разгледана втората група.

1. Витамин С, който има изключително важно значение за организма, защото засилва неговите имунни сили. Освен това влияе върху растежа, участва в окислителните процеси, засилва действието на хормоните на надбъбречните жлези, има заздравителни функции върху кръвоносните съдове и съединителната тъкан и др.

Той не се образува в организма, но е широко разпространен в природата и се набавя чрез храната. Среща се в пресните плодове и зеленчуци, най-вече в ягодите, шипките, портокалите, лимоните, чушките, картофите и др.

2. Витамин В1, който играе важна роля в обмяната на веществата и участва активно в работата на нервната система и на мускулите. Среща се в хлебните продукти и особено в типовия и ръжения хляб.

Бобовите култури и триците също са богат източник на този витамин. Изчислено е, че човек трябва да приема около 1- 2 мг витамин В1, като при някои заболявания, като диабет, препоръчителната доза се повишава.

3. Витамин В2, който се среща в млечните продукти, жълтъка на яйцето, черния дроб и бобовите храни. Той участва дейно във възстановяването на тъканите и в растежа на човешкия организъм.

4. Витамин РР, срещащ се в месото, рибата, типовото брашно и черния дроб, предпазва от заболявания на централната нервна система. Известен е като пелагропредпазващ, тъй като неговата липса довежда до заболяване, познато като пелагра.

5. Витамин В6, който участва във функциите на централната нервна система и при недостиг се стига до атеросклероза. Среща се в маята, соята, дрождите, пшеницата, триците и др.

6. Витамин В12 оказва силно влияние върху въглехидратната и белтъчната обмяна и участва в образуването на кръвта. Ако организмът усети липсата му се стига до анемия, но може да бъде набавен от млякото и млечните продукти, яйцата и черния дроб.

Витамин В12

7. Биотин, който се образува в бактериите на червата, но може лесно да бъде унищожен, ако пиете суров белтък.

8. Фолиева киселина, която също се образува в бактериите на червата. Тя се среща най-вече в листните зеленчуци и в житните храни.

9. Пантеонова киселина, която се среща навсякъде в природата. При недостиг може да се стигне до нарушения в растежа, стомашно-чревни заболявания, нервни смущения и др. сериозни последствия за човешкото здраве.

Рейтинг

5 1
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати