Кои са белите и кафяви мазнини?

Голям корем

В нашето тяло има два вида мазнини, които диетолозите и лекарите обичат да класифицират като лоша и добра. Лошата – това е обикновената бяла мастна тъкан, която служи за съхранение на постъпващите в организма мазнини и именно нея трябва да виним за наднорменото тегло.

Добрата мазнина е кафявата мастна тъкан, чиито клетки са богати на митохондрии, които им придават и кафявия цвят. Клетките на тази тъкан изгарят мазнини, като ги превръщат в топлина.

Бялата мастна тъкан възниква, когато клетките на съединителната тъкан се натоварят с мазнина. Тя се поема под формата на фини капчици в цитоплазмата - течната и разтворима част от клетката. Там капките се стичат в по-големи капки и образуват топчета. Бялата мазнина, чийто цвят всъщност е жълтеникав, при мъжете се намира главно в областта на корема, а при жените - около седалището, по бедрата, гърдите и корема.

Вторият вид мазнина в човешкото тяло се нарича кафява мазнина, но реално погледнато тя въобще не е кафява, а има червеникаво-оранжев оттенък. Защо е наречена кафява, не е ясно.

Тялото притежава много по-малко от този тип мазнина в сравнение с бялата. И при мъжете, и при жените тя се намира в горната част на гърба между плешките. Там тя се разполага точно между мускулите в горната част на гърба и кожата.

Мазнини

Известно е, че кафявата мазнина в областта на раменните лопатки у бебетата им помага да поддържат телесната си температура след раждането. Доскоро се смяташе, че само бебешкото тяло съдържа този вид мазнина, но направените проучвания показват наличието на такава и при възрастните.

Хората, които имат повече кафява мазнина, са по-слаби. Причина за това е, че кафявата мазнина се активира от студа и започва по-бързо да изгаря калории в сравнение с обикновената. Всъщност, когато хората треперят от студ, кафявата мазнина се активизира и започва да изгаря подкожните натрупвания по съвсем естествен начин.

Учените се надяват, че откритието може да доведе до разработването на метод за активиране на тази мазнина и постигане на допълнително изгаряне на калории без упражнения.

Рейтинг

5 3
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати