Защо спанакът е основна храна на слабите и здравите хора

Защо спанакът е основна храна на слабите и здравите хора
Разпределител за прибори с 6 отделения и екстра приставка-23%
Практичен аксесоар за вашия дом:
Разпределител за прибори с 6 отделения и екстра приставка
10.00 лв.
7.70 лв.
Виж ››

Този листен зеленчук е любим на много от нас. Прочут е предимно с високото си съдържание на желязо, но това далеч не е най-важната му полза. Спанакът е истинско съкровище от хранителни вещества, изключително полезни за нашето здраве.

Освен желязо, магнезий, калций, витамини от група В, както и много други фитохимични елементи, предпазващи от рак, спанакът съдържа под формата на хлорофил концентрирана слънчева енергия и е богат на фолиева киселина и лутеин.

Фолиевата киселина участва в образуването на аминокиселини, които изграждат всички живи клетки. Освен това благоприятства регенерирането на червените кръвни телца, зарастването тъканите и доброто функциониране на имунната система. Фолиевата киселина играе съществена роля в метаболизма на мозъка и нервната система. Смята се, че тя предпазва от някои форми на рак, а недостигът от нея благоприятства появата на депресия.

Съдържанието на витамин С в спанака зависи от сезона и е най-високо през зимата, особено ако той е откъснат от нашата градина. Колкото по-омърлушени са листата на спанака, толкова по-малко от ценния витамин можем да извлечем от тях чрез похапването им.

Защо спанакът е основна храна на слабите и здравите хора

Лутеинът влияе благоприятно на нашето зрение, като предпазва от катаракта и макулна дегенерация. Тъй като не се ситнезира в организма, лунеинът трябва да се набавя с храната.

Внимавайте с нитратите в спанака

Спанакът и другите зеленолистни зеленчуци са важни хранителни източници, състоящи се от азот и кислород. Попаднали в човека с храната, водноразтворимите нитрати в значителна част се отделят непроменени чрез бъбреците. Но бактериите в храносмилателната система са способни да преобразуват част от тях в други съединения - нитрити.

Парниковите зеленчуци са едни от основните източници на нитрати. Затова винаги трябва да се предпочитат градинските.

Важно е да не забравяме да накисваме растението във вода и да мием продължително листата под течаща вода. Добре е да се консумира скоро след като сме го набавили. Винаги е по-добре да хвърлите първата вода, в която бланширате спанака. Неговата топлинна обработка трябва да е кратка, защото продължителното готвене води до по-голяма вероятност от превръщането на нитратите в нитрити.

Защо спанакът е основна храна на слабите и здравите хора

Спанакът трябва да присъства често в нашето меню и е добре да е в тези хранителни комбинации.

Яйца със спанак - чудесна комбинация за зрението, предпазват възрастните от слепота. Намиращите се в състава на яйцето и спанака хранителни вещества лутеин и зеаксантин помагат на очите да филтрират късите светлинни лъчи и други дразнещи ретината фактори.

Орехи и спанак - тази комбинация предпазва от хипертония и диабет. Диетата, богата на магнезий, възпрепятства развитието на метаболитния синдром с 4 главни симптома: затлъстявате в областта на корема, хипертония, повишена концентрация на глюкоза в кръвта.

Най-богати на този минерал са спанакът, орехите, бананите, сушените плодове и овесените ядки.

Народни рецепти със спанак

Защо спанакът е основна храна на слабите и здравите хора

За бързо оздравяване след тежка болест и при анемия 1 с.л. листа от пресен спанак се варят 10 мин в 1 ч.ч. вряла вода и се оставят да престоят 1 час. Прецеждат се и от получената отвара се приема по чаена чаша 4 пъти на ден.

При проблеми със стомашно-чревния тракт:

- ако всеки ден в продължение на седмица приемате по 200 мл прясно изцеден сок от спанак, ще излекувате и най-тежкия запек;

- сок от моркови, смесен със сок от спанак (1:1), помага да се решат проблемите с дебелото черво;

- сок от спанак се прилага и за лечение на гастрит и ентероколит

Ако пиете сок от спанак (200 г), смесен със сок от моркови (300 г), ще забравите за лошия дъх от устната кухина.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати