Внимание! Роля на захарта в детското хранене

Захар

Нуждата от повишено внимание спрямо количеството и качеството на консумираната захар е висока в ранна детска възраст. Захарта не може да се изключи от детското меню, защото е необходима крайно много като енергиен източник – важен за здравето на детето и качеството на живот на индивида.

Захарта е част от групата на въглехидратите. Тя е част от хранителните продукти, които не бива напълно и изцяло да се изключват от менюто ни, макар поради много причини на родителите да им се иска това да е възможно.

Така наречената захароза представлява дизахарид, в състава на който влизат известните монозахариди глюкоза и фруктоза. Въглехидратите са главният доставчик на енергия за организма и поради тази причина са необходима съставка в детското меню. Въпреки това известно количество от захарта във вид на глюкоза се натрупва в организма, превръща се в мазнини и бързо води до затлъстяване, поява на кариеси и нарушения от друг характер.

Ограничения в употребата ѝ са наложителни главно в ранна възраст на детето, дори още кърмаческа възраст, когато поради намалената секреция на някои важни храносмилателни ензими са затруднени смилането и резорбцията на въглехидратите. Именно тази е главната причина за появата на колики при бебетата. А даването на по-големи количества подсладено мляко при кърмачетата води до състояния на диарии и други стомашно-чревни неразположения.

Въпреки това захарта е жизнено необходима, защото глюкозата в нея е най-бързо усвояващият се въглехидрат и най-достъпният източник на енергия за детето. Поради сладкия си вкус тя се консумира особено охотно от децата. След първата година на детето влечението към сладкото се засилва и затвърждава благодарение на широката гама захарни изделия и лакомства, които присъстват в живота.

Захар
Снимка: Албена Атанасова

Така се създават условия за едностранно хранене у детето. Енергийните му нужди се задоволяват лесно чрез захарта и то отказва да яде по-ценните и богати на други важни вещества храни като зеленчуци, мляко и много други.

Затова в ранна детска възраст е добре да се увеличи консумацията на природните въглехидратни източници, каквито са пресните плодове и зърнени храни.

Много е тънка границата между здравословно и нездравословно количество захар, както е трудно да се създадат правилните хранителни навици. Деликатният баланс неминуемо се отплаща със здраве и детски усмивки.

Трябва обаче с тревога да се подчертае, че както в световен план, така и в България консумацията на захар непрекъснато расте и дори вече превишава двукратно препоръчителните норми. Това неминуемо се отразява неблагоприятно върху здравето на растящото поколение.

Детско хранене

Така стремежът на всеки родител трябва да бъде насочен към това детето отрано да свикне да приема по-умерено подсладени храни. Вместо това да получава редовно повече и по-разнообразни плодове, които освен създаване навик на хранене, допринасят и за набавяне на необходимото количество захар, което е безопасно, здравословно и балансирано.

Вижте още идеи за детски ястия без месо, като и големият избор от рецепти за деца, който ви предлагаме.

Рейтинг

5 2
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати