Микроелементите - миниатюрните творци на здравето ни

Микроелементи

Микроелементите са онези малки вещества, които са толкова необходими за живота ни, и то в количества толкова малки, че дори не можем да си ги представим, а значението им е изключително голямо.

Освен това участват в елекролитния баланс на клетките, представляват компоненти на ензимите, осигуряват обмяната на веществата.

Знаете ли, че калият е отговорен за регулирането на водното равновесие в организма ни. Освен това участва в доставката на кислород до мозъка. А по отношение на кръвното налягане спомага за неговото понижаване.

Натрият заедно с калия участва във водното равновесие. Повишава кръвното налягане при консумация на храни с високо съдържание на натрий. Тези два елемента обуславят калиево-натриевата помпа на клетъчно ниво.

Калцият укрепва костната система и зъбите чрез взаимодействието му с фосфор. Освен това е отговорен за доброто функциониране на сърдечносъдовата система в тандем с магнезия.

Желязото участва в химичния състав на дихателните ензими, хемоглобин и миоглобин. При недостиг на желязо се образува анемия. Един важен факт е, че при жени и деца по-често консумацията на чай, кафе, фосфати и оксалати намаляват абсорбцията на желязо.

Витамини

Фосфорът е незаменим за костите и зъбите, но освен това участва при обмяната на въглехидрати и липиди.

Медта като микроелемент участва в структурата на много ензими и е много важен при формиране на хемоглобина.

Цинкът участва в синтеза на белтъци и нуклеинови киселини. Освен това помага при образуването на хормона инсулин. Но приемът му в големи дози е опасен.

Сярата е много важен елемент, който влиза в структурата на аминокиселините, оттам на белтъците.

Магнезият стимулира сърдечносъдовата система, поддържа зъбите, предотвратява образуването на жлъчни и бъбречни камъни. Освен това участва в обмяната на други микроелементи.

Селенът участва при антиокислителните процеси, но неговото равновесие е много важно, защото при високи дози той е токсичен.

Здравословно хранене

Манганът подпомага мускулните рефлекси и подобрява паметта. Освен това намалява нервната раздразнителност.

Молибденът спомага за здравословното усвояване на желязо в организма на хората. Помага и при обмяната на въглехидратите и липидите.

Кобалтът е много важна част в молекулата на витамин В12.

Йодът участва в хормоните, синтезирани от тироидната жлеза.

Флуорът заздравява зъбите и костите и предпазва от кариес.

Ванадият предпазва от сърдечносъдови пристъпи.

Микроелементите са миниатюрните творци на равновесието в нашия организъм и най-добрият начин да си ги набавим, е като се храним разнообразно в достатъчни количества.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати